• Gnozza

Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?

Jag har en son som precis fått diagnosen autism. Det är med blandade känslor jag tog emot det beskedet. Just nu känns allt så rörigt och jobbigt. Men jag antar att det lättar med tiden.

Jag undrar lite om det här med ärftligheten för autism. Kommer det från föräldrarna eller någon av föräldrarna? Är det någon gen man bär på? Eller kan ett barn "bara" födas med autism utan att föräldrarna har det i generna? Hur är det syskon emellan? Om en har det, kan syskon också få det? Minskar risken att få ett barn till med autism om man t.ex skulle skaffa ett barn till med en annan man? Anledningen till att jag skriver den frågan ör för att jag och barnens pappa inte är tillsammans längre. Skulle man då träffa någon ny längre fram så kanske man vill ha barn tillsammans med den personen då.

Någon som kan svara på mina frågor?  

• Svar på tråden Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?
  • Omogen citron
    Dr Mupp skrev 2013-07-06 17:00:19 följande:
    Nej inga språkstörningar alls. Brorsan har aspergers och syrran autism. I hennes fall så ligger hon nåstans på mitten av skalan. Tillhör LSS och har boendestödjare, daglig verksamhet osv. Brorsan fungerar bättre så han tillhör inte LSS, men jobbar för samhall.

Isåfall har de satt fel diagnos på henne.
  • sabiha

mineralvatten:
    det ligger nog nåt i det du säger! min son fick diagnosen autism i tidig barndom för ett par veckor sen och när han kom ut hade han navelsträngen 4 varv runt halsen men ingen sa nåt om syrebrist. han var inte blå om huvet men fingertopparna vilket är i för sig tecken på syrebrist.

• Mineralvatten
    sabiha skrev 2013-07-06 19:42:27 följande:
    mineralvatten:
    det ligger nog nåt i det du säger! min son fick diagnosen autism i tidig barndom för ett par veckor sen och när han kom ut hade han navelsträngen 4 varv runt halsen men ingen sa nåt om syrebrist. han var inte blå om huvet men fingertopparna vilket är i för sig tecken på syrebrist.
    oj jäklar 4 varv, stackars liten!
    det är tur att man inte minns sin egen födelse ; ) =).
  • Mumin80
    Omogen citron skrev 2013-07-06 19:42:26 följande:

Autismspektrum kan man ha med eller utan språkstörning. Skillnaden mellan dom två gamla "diagnoserna" asperger och högfungerande autism var just att för asperger så skulle man ha normal språkutveckling till tre års ålder, autism/högfungerande autism fick man istället om man hade en tidig språkstörning.  

Autismen innebär svårigheter med socialt samspel och kommunikation. Det kan man ha även om man inte har någon uppenbar språkstörning. Men naturligtvis är det svårare att lära sig språket normalt när man har svårt med kommunikation. 
  • Dr Mupp
    Omogen citron skrev 2013-07-06 19:42:26 följande:

Nejdå, hon har autism, det går inte att missa. Men har haft och har normal språkutveckling. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Omogen citron
    Dr Mupp skrev 2013-07-06 21:31:54 följande:
    Nejdå, hon har autism, det går inte att missa. Men har haft och har normal språkutveckling. 

Som sagt så måste man ha en språkstörning då, men hon kan mycket väl ha en annan autismliknande diagnos.
  • sabiha

ministark:
    boken är den mest motiverande boken av alla böcker som jag har läst!! sök Jakob barnett på youtube så får du se pojken också. han är 14 nu och går på universitet och har kammat hem nobelpriset inom fysik och har högre iq än Einstein:)

• MiniStark

Nja han tippas kunna få Nobelpriset men än är han inte där..
    Men en väldigt inspirerande bok även om man får ett autistiskt barn med lågt IQ.. Tror att många tips och tankar i boken fungerar även om man får ett friskt barn..

• Dr Mupp
    Omogen citron skrev 2013-07-06 21:40:11 följande:

Som sagt så måste man ha en språkstörning då, men hon kan mycket väl ha en annan autismliknande diagnos.
    Enligt diagnoskriterierna så måste man inte ha en språkstörming. Men jag anatar att du vet bättre än läkarna.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sabiha

ja men han ansågs ha låg iq av experterna. de hade sagt till morsan att hon inte ska låta pojken att hålla på med alfabetskorten som han älskade eftersom de bör först och främst lära honom social skills för han inte ens enligt de att inte skulle klara av knyta skorna och alfabetet var inte lika viktigt för han har låg Iq. det visar bara hur fel även experterna kan ha...

Svar på tråden Någon som vet hur det ser ut med ärftligheten för autism?