min Ella skrev 2013-07-04 08:56:03 följande:
Tack för ditt svar och ditt stöd, Susanne!
Ja, det är vad jag misstänker att det är också.... Känns orättvist, för oavsett hur det har gått under det året är barnlöshet en enorm påfrestning. Och tre missfall är ganska mycket att kräva att en människa ska behöva gå igenom innan det blir en utredning om det. Vet ärligt talat inte hur jag skulle ta mig igenom ett till. Hoppas verkligen det går vägen nästa gång!!!
Jag har förståelse för att det känns tungt! Jag är själv vad som kallas sekundärt barnlös eftersom vi i massor av år försökt få ett syskon åt vår son som är 16 år. Jag vet ju inte hur det är att längta efter ett barn när man inte har något (eftersom sonen kom till ganska snabbt) men jag förstår hur det är att längta så att det gör ont, avundas de människor som (som man ibland inbillar sig) lyckas enkelt och problemfritt att få hur många barn de vill och jag har förståelse för den enorma sorg som barnlöshet väcker.
Jag har tre missfall bakom mig (det senaste för drygt en månad sedan) och väntar nu på att snart påbörja ett första IVF-försök (som vi bekostar själva). Efter första missfallet trodde jag inte att jag skulle kunna överleva ett andra. Efter andra trodde jag att den tredje gången måste gå bra. Efter det tredje missfallet kan jag konstatera att vi på något konstigt och sorgligt sätt vant oss vid att det misslyckas och vant oss med att sörja så på det sättet har det gått lättare med tiden. Det är ju inte det att man inte bryr sig eller inte blir ledsen men som sagt, man blir van.
Jag hoppas verkligen att ni får lyckas tredje gången och att du snart får uppleva lyckan över att bli mamma!

Det jag försöker förmedla till dig är att vi många gånger orkar mer än vad vi tror och när vi själva tvivlar kan det vara skönt när någon annan tror och hoppas för våran skull. Fortsätt kämpa och våga tro att det kan lyckas den tredje gången. Det finns ju inga garantier för det men det känns lättare att tro att det ska gå bra än att tro att det ska misslyckas. Statistiskt sett borde du har goda chanser att lyckas tredje gången eftersom bara några få procent av alla kvinnor upplever 3 eller fler missfall på raken. Varmt lycka till!