• vaniljkaka

Ammar bara på ett bröst = det andra är litet

Både jag och min baby har ett favoritbröst, så av någon dum anledning ammar jag bara på de,  och då blir ju de andra mycket mindre ! Så jag undrar om jag kan använda min bröstpump och börja pumpa några gånger om dagen för att de ska bli lika stort som de andra? och hur mycket måste man pumpa för de ska bli lika stort som de andra? 

• Svar på tråden Ammar bara på ett bröst = det andra är litet
  • Venne

Du kan ju testa men din bebis är nog mycket mer effektiv på det faktiskt. Om hem går med på det alls alltså

• vaniljkaka
    Venne skrev 2013-07-04 20:16:46 följande:
    Du kan ju testa men din bebis är nog mycket mer effektiv på det faktiskt. Om hem går med på det alls alltså
    Jag har testat, och HON (hon är ingen jävla hen) ja, jag har testat och hon vill ej amma på de :/ 
  • Lena

Inte liggamma heller?

Storleken jämnar ut sig sen när amningen är slut.

Du skrev aldrig ut kön så hur ska någon annan veta könet?

• alfabetan

Du kommer att ha ett bröst som är mycket hängigare än det andra när du är klar om du inte ser till att amma på båda. Pumpen kan nog tyvärr inte ersätta bebisen.

• Venne

Lite svårt att veta att din bebis är en jävla hon när du inte avslöjar kön i ts.

• Nattsvart

Är det stor skillnad? Tänkte om du kunde köpa ett bh-inlägg och lägga i den bh-kupa på det bröst som du inte ammar från.

• cloudberry79

Storleken kommer jämna ut sig sen, men du kan ju börja amma på det bröstet ni inte brukar amma på först och sen byta till det andra så kommer du stimulera det mindre använda bröstet mer, eftersom att bebisen är mest effektiv i sugandet i början av amningsstunden.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Rosa Fluff

Jag ammade enbart på ett bröst från ca 3 månader-11 månader.  Det använda bröstet var ju mycket större än det andra så jag försökte få upp mjölken men lyckades aldrig. Då skulle jag fått pumpa dagarna i enda..

Istället klippte ut en bh: kupa från en gammal bh och sydde fast det i bh kupan till det mindre bröstet  (Hoppas du förstår hur jag menar) Då såg det lite jämnare ut. 

Jag var jätte orolig att de skulle bli väldigt olika efter avslutad amning men det har det inte blivit. Lite skillnad är det fast det var det innan också. Nu har jag dock opererade bröst men jag har läst liknande trådar där de flestas bröst blir lika stora efter avslutad amning. Skrattande

• malzac

Om det är utseendet som är problemet, alltså att du inte vill se sned ut så verkar Rosa Fluff och Nattsvart ha bra idéer.

Men om du vill kunna amma från båda brösten så skulle jag följa cloudberry79s tips. Börja med att försöka amma på det lilla bröstet för att sedan övergå till det stora. Det kan hända att din dotter blir lite irriterad till en början, men även det lilla hon får sugit innan ni byter kan göra skillnad och säga till det bröstet att öka på produktionen så att ni sedan kan amma från båda.

Pumpa vet jag inte om jag skulle göra. För det första så kan det vara svårt att få igång mjölken med en pump, men även om du lyckas så kommer du ju att få ont i det bröstet om det börjar producera en massa mjölk som sedan inte används. Om ni inte går över till att amma från båda sen vill säga.

Svar på tråden Ammar bara på ett bröst = det andra är litet