• nollpop

I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?

Titeln säger allt, i vilken ålder skulle ni tillåta detta?

Rökning: Varken son eller dotter ska få röka förrän dom är 18 år
    Snus: Beror på vilken ålder, min dotter 18 år. Min son 15-16 år

Hur resonerar ni andra?

• Svar på tråden I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?
  • puss

varför har ni olika ålder på okejandet?

*puss puss puss puss*
  • volvo142

jag är 15 år och får röka på altanen började röka då ja var 13 efter ett år, gav mamma upp. Hon tog mina pengar och ute gångsförbjud och alla, möjliga konsikvenser men det funka inte efter ett år sa hon du får röka. På altanen men dina ciggaretter får du fixa själv om du vill sluta finns ja där för dig du får tvåtusen om du slutar.

• volvo142

och en sak till jag är inte intresserad av vad vuxna tycker om att jag röker eller att min mamma okejar de ni har inte med det att göra. presic som att ja inte har och göra med era laster.

• Lady Paraplyh

Det är aldrig okej, men då de har flyttat hemifrån bestämmer inte jag över dem längre. Att ha olika ålder på sonen och dottern är extremt ojämställt.

• 17årig tjej

Hej! Ville bara tillägga en sak. Jag som är 17 år har ALDRIG varken snusat eller rökt, mycket tack vare mina föräldrar som har enligt mig uppfostrat mig på detta sätt. Jag bör dock tillägga att jag ar druckit alkohol väldigt många gånger... Jag har väldigt många vänner som röker och röker de inte röker varje dag så feströker dem. Det är otaliga gånger varje fest som man får frågan om man vill ha en cigarrett. Men det jag ville komma fram till är att dessa personer absolut inte behöver vara några "slummiga människor" eller liknande de har alla toppbetyg i skolan och är mycket skötsamma. Sedan så ses det ju i och för sig inte som något häftigt och inte heller något de är stolta över och därmed inte utav någon sådan anledning de röker. Jag hoppas ni förstått mig och jag är absolut inte för att ni ska tillåta detta på något sätt det finns ju en åldersgräns av en anledning men att ni föräldrar kanske ska ta er en tankeställare innan ni predikar över hur duktiga just era barn är som aldrig skulle röka eller snusa. Det kan vara den personen man minst anar och det har jag tyvärr sett med egna ögon. Påstår inte att det skulle vara någon av er som sagt det men hör det hela tiden runt om i samhället. Det kan vara ganska roligt faktiskt när man i själva verket vet att dennes barn är den som är värst när det är fest eller liknande. 

• pojkenheterinteerik

Jag är 17år, har rökt i perioder sen jag var 12 och snusat nästan konstant sen jag var 13. Mina föräldrar tolererade inte att jag använde tobak när jag var 15 och de kom på det, men är nästan säker på att mamma vet om att jag snusar nu men att hon inte vill starta ett stort bråk. Mamma tycker inte att det är okej att jag dricker men hon förbjuder det inte. Pappa tycker att alkohol starkare än 3,5 och all tobak borde klassas som narkotika och och straffas lika hårt som vid användning av cannabis.

• Melinoe

Aldrig, men när han blir 18 kan jag inte bestämma. Både jag och pappan började röka som tonåringar men har Tack och lov slutat, hoppas verkligen att vårt barn inte börjar.

• luk

låt oss hålla snustraditionerna iallafal.

som morfar sa och skrattade och gav mig en klapp i axeln.

Det är ju ändå inte föräldrarnas problem. våra kostnader när vi blir äldre.

• volvo142
    luk skrev 2016-03-08 23:50:59 följande:
    låt oss hålla snustraditionerna iallafal.
    som morfar sa och skrattade och gav mig en klapp i axeln.
    Det är ju ändå inte föräldrarnas problem. våra kostnader när vi blir äldre.
    haha jadu det är väl inte bra men skulle hellre ha en snusade son en en överviktig..
  • 8295

Är 19 år och började röka som 11 åring, och snusa som 14 åring. Valde snus över cigg och är rökfri sen ca 3 år. Vet ännu inte hur jag hade råd med nikotin i den åldern då jag inte fick mitt barnbidrag (pga nikotinet) och mina föräldrar förstörde alla ciggpack dom lyckades komma åt.

Nu är jag och sambon gravid, har lagt undan nikotin helt och funderar över sånt här. Och inte fan vill jag att mitt barn ska börja förstöra sin kropp i så tidig ålder. Och inte heller kommer jag hjälpa mina barn till det. Vid 16-17 tycker jag dock ungdomar bör vara smarta nog för att kunna se över för-/nackdelar till nikotin och får en större bestämmanderätt. Vad det nu finns för fördelar

• volvo142

Riktigt tråkig diskussion alla talar utifrån sin upplevelse. Tror inte att nån förälder tycker att det är okej inte ens när dom givit upp och "köper ut" tobak. 

Svar på tråden I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?