• camillas1985

Hjälp mig välja vagn.

Har just nu en tako jumper som jag tyckte var jätte bra när lilltjejen var liten och låg i liggdelen men nu känns den lite klumpig, tar stor plats i bilen och jag vill inte behöva ha den en vinter till då den var riktigt dålig då. Har inte riktigt hittat någon annan vagn jag fastnat för så tänkte jag kunde få lite hjälp. Det jag vill ha i en vagn är:

- Stabil och inte lätt för att vicka
    - Den ska vara bra i terräng då vi är i skogen mycket
    - Helst svängbara stora framhjul
    - Smidig och skön att köra
    - Gärna bli liten som ihopfälld
    - Höj och sänkbart handtag då jag är kort och sambon lång
    - Gå bra i snö och modd
    - Ha en bra sele då tjejen klättrar =).
    - Måste finnas liggläge (inte fullt men hon kommer behöva sova i den)
    - Inte vara så dyr (har tänkt köpa begagnad)

Finns detta i en och samma vagn? Har börjar fundera lite på en emmaljunga scooter men den har ju inte svängbara framhjul men är vagnen lätt i sig så kan det ju gå ändå men annars är just svängbara hjul något jag värdesätter mycket i en vagn då det är så himla smidigt att köra.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Hjälp mig välja vagn.
  • camillas1985

Jaha visste inte att det fanns har bara sett vanliga hjul =). Men är den vagnen bra då hjulen ser så små ut? Någon som är i skogen mycket och haft den i snö?

• camillas1985

Läst lite om den nu och tycker nog inte den låter så bra. Maxvikten är ju bara 15kg och min 1åriga tjej väger nog runt 10-11kg nu. Iofs så väger min 4 och 3åring runt 15-16kg så de går ju upp saktare nu.
    Sen har den punkteringsfria däck vilket jag inte gillar. Skulle nog haft det som en punkt att jag vill ha lufthjul.

• femhjärtan

Någon vagn från Mountain Buggy?

• Dr to be

Crescent classic? Den är inte supersmidig eller så värst liten men har lufthjul, varukorgen är högt över marken, fullt liggläge, höj- och sänkbart handtag (knäledshandtag) samt att handtaget är vändbart- perfekt för väder och vind och barnets humör. Vi älskar vår crescent- köpte en sån till vår 14-månaders och har nu haft den i 2 månader och vi kommer inte köpa någon annan vagn

• RöttÄrSött

Måste tillägga att jag testat Brion som är som Race men med svängbara hjul och den var enormt jobbig att köra! Ju mer långsmal en vagn med svängbara hjul är ju tuffare att svänga, Brio Go är bredare och man har därför händerna bättre i förhållande till häveffekten. Sedan är handtaget ganska fult men det är UNDERBART att köra med! Handlederna mår mycket bättre. Tyvärr är den inte helt rak i liggläget men man kan sova i den.

• eec82

om du kan tänka dig en lätt vagn som blir liten men med fasta hjul så kronan sulky, annars city mini gt eller uj. 

de flesta vagnar är enbart godkända till 15 kg men testade till 30-40 kg men är svensk eu standard att säga 15 kg =3 år. Så räknar dem, å svårt att få igenom mer kg då de krävs enormt mer tester och blir då en svindyr vagn på makrnaden enligt leverantörer. Finns de vagnar som är 15 kg i sverige men kollar du info utanför em är de 20 eller 25. 

• camillas1985

Tack för era förslag den enda jag fastnade lite för var kronan sulkyn trots att den inte har svängbara hjul. Men påminner ju lite om emmaljunga tycker jag. Ser liten och smidig ut med rejäla hjul. Kom gärna med fler förslag om ni har =).

• eec82
    camillas1985 skrev 2013-07-05 13:53:52 följande:
    Tack för era förslag den enda jag fastnade lite för var kronan sulkyn trots att den inte har svängbara hjul. Men påminner ju lite om emmaljunga tycker jag. Ser liten och smidig ut med rejäla hjul. Kom gärna med fler förslag om ni har =).

Å den blir Superliten ihoppfälld! Samt lätt å bra fjädring! Blev kär i den skälv, trots fyra fasta hjul! ;)
  • camillas1985

Synd att det inte finns några på blocket bara så man måste ju köpa en ny i så fall och den kostar ju ändå 3000kr. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig kanske. Mer åt 2000 kanske.

Svar på tråden Hjälp mig välja vagn.