Hjälp angående vårdnad!
Hej!
För att göra en väldigt lång historia kort:
Jag är gravid med mitt första barn, barnets pappa och jag var tillsammans i nästan 4 år tills jag blev gravid och han lämnade mig så är numera ensam gravid.
I början av graviditeten ville mitt ex inte ha något med barnet att göra, han ville inte ha det och var inte redo alls.
När jag frågade honom om han vill kunna träffa sitt barn osv angående framtiden har jag bara fått som svar att han inte vet alls, han vet inte hur ofta eller hur mycket han kommer träffa barnet och att han inte vill prata om det.
Han har inte visat intresse alls vad gäller undersökningar osv.. Men nu i slutet av graviditeten har han börjat hota med att han ska ha vårdnad och att han ska ha barnet alla lov och helger osv.. Att jag aldrig kommer få ha vårdnaden.
Jag undrar vad har han rätt till att kräva när han inte visat intresse alls innan, inte köpt någonting, inte följt med på ultraljud eller på något sätt hjälpt till..
Jag har hela tiden sagt att jag vill att vårat barn ska kunna träffa båda sina föräldrar så jag har aldrig sagt att han inte kommer få vara del av barnets liv, men då vi bor i 2 olika städer och han driver eget företag och jobbar cirka 10 h/dag 6 dagar i veckan så kan ju omöjligt barnet bo hos honom... Sen kan ju barnet inte pendla varannan vecka mellan oss och gå på 2 olika skolor/dagis varannan vecka.
Därför hade det underlättat för oss båda om barnet bodde hos mig och att jag har ensam vårdnad då han inte tänker ta ut föräldradagar alls och jag inte kommer få hjälp av honom med det.
Förlåt att det blev så långt, om någon har tips/råd eller själv varit i liknande sits så hade jag varit tacksam för alla svar jag kan få! Bara rädd att han kommer försöka ta barnet ifrån mig fast än han egentligen inte velat ha det, vill bara kunna lösa allt på bästa sätt för barnets skull utan domstol och liknande.
tacksam för svar!