Vågar inte prata med varken familjehemmet eller soc
Jag har sedan 14 års ålder varit placerad i familjehem. Ett hem i bara en vecka och därefter ett annat hem under ett par år. Det senare hemmet var inte särskilt bra och det tog väldigt lång tid innan jag vågade begära ett nytt (då hade det helt gått över styr). Nu har jag bott i ett nytt hem i ungefär 2 månader.
Jag är skriven hos familjehemmet (och tillhör det), men bor i en egen lägenhet bredvid. Jag träffar familjehemsföräldrarna med jämna mellanrum.
Genom åren, eftersom det nästan alltid varit lite struligt, har jag mest knutit kontakt med mina socialsekreterare och min konsulent. Jag känner att jag kan lita på dom till 100 % och har så god kontakt med dom så vi pratar om lite allt möjligt.
Det nya familjehemmet kändes absolut toppen, särskilt med tanke på att jag får bo i en egen lägenhet. Föräldrarna var väl inte riktigt min "typ", men vi klickade ändå och det har känts riktigt bra (särskilt med tanke på hur illa det gick i det förra hemmet).
Men nu är det så att den enda föräldern, bara häromdan, kom över till mig och skällde ut mig och anklagade mig för att ha gått bakom ryggen på dom (hemmet d.v.s.).
När jag flyttade in mejlade jag min socialsekreterare och berättade om hur bra det var där, även att jag och familjen pratat om att vi ska fixa internet - men inte riktigt än. Jag funkade rätt bra utan det, men skulle nog skaffa det senare. Hen svarade då att det var viktigt att jag fick det.
Efter ett möte med familjehemmet och min konsulent så pratade jag lite efteråt med bara min konsulent. Jag berättade bl.a. om hur jag och hemmet bestämt att sätta upp min ekonomi. Hen frågade då något som jag var osäker över och jag sade att jag inte visste, jag sade att jag skulle fråga hemmet.
Det är det. Det var inte så att jag bara pratat om detta, utan dessa ämnen har bara varit en liten del utav våra konversationer.
Fosterföräldern kom i alla fall hem till mig och var riktigt upprörd över att jag, som hen beskrev det, "gått bakom ryggen på dom". Att jag hade sprungit till soc (här imiterade hen barnsligt min röst) och sagt att "de vägrar ge mig internet och de har inga pengar!". När jag försökte förklara avbröt hen mig gång på gång och sade "nej, nu är det jag som pratar!" eller "nej, det här är inte okej att du sviker oss på det här sättet!". Jag blev till slut upprörd när hen bara stod och skällde ut mig (för saker jag inte hade gjort) och fick svårt att hålla minen. Jag kände mig ledsen och påhoppad. Då frågade hen hur jag kände mig, om jag kände mig ledsen (fortfarande med ilska i tonen). Jag nickade, då svarade han ilsket att det var precis så han och hemmet kände sig - om inte värre. Förrådda och allt möjligt. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Hen sa att det var till de jag skulle vända mig, inte till soc. Efter all utskällning (jag fick fortfarande inte förklara) så försökte hen ge mig en kram, men då höll jag på att spy. Jag har bl.a. social fobi och har blivit sexuellt ofredad och tål absolut inte när människor jag inte litar på rör mig. Det var hemskt. Då frågade hen om hen skulle gå, jag nickade, hen öppnade dörren, önskade mig en trevlig dag och gick.
Jag känner mig jätteobekväm nu. Min första tanke var att jag skulle ringa min konsulent, för jag kände mig riktigt omskakad, men det vågade jag inte. Det hela känns så himla olustigt. Jag trodde verkligen det funkade jättebra, så blev det sådär. Nu vågar jag varken prata med familjen, min konsulent eller soc. Jag vill inte veta av mer bråk och knas. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen inte öppna mig för den nya familjen nu, men samtidigt vågar jag inte vända mig till soc eftersom att det kan bli så otrevligt igen. Det här känns så himla konstigt. Jag har precis flyttat dit och det känns ju i övrigt så bra. Det är bra kollektivtrafik och jag har eget boende, det är riktigt svårt att få tag i... Samtidigt brottas jag nu med att jag inte vågar prata med någon om hur jag har det... Min soc har mejlat mig och frågade om en sak, då skrev jag bara att jag hade det bra och inget annat. Inga detaljer eller så. Det här är så himla konstigt!
Önskar att jag inte hade så "avslappnad" kontakt med soc/min konsulent, för nu är allt bara fel...