• Anonym (kvällstrött)

Hur synar vi bluffen?

Jag har en bonusdotter på 9 år som, numer, bor hos oss varannan vecka. De senaste 5 åren har hon dock varit hos oss varannan helg men dilemmat har varit likadant då också.

Varje kväll klagar hon över illamående, ett par gånger i veckan även över halsont/huvudvärk. Det är egentligen inte bara på kvällarna utan även dagtid ett 4-5 gånger i veckan då vi ber henne göra något hon inte vill, typ gå ut när det är +25 grader varmt.

Hon gör tydligen likadant hos sin mamma också.

Hur synar vi bluffen? Och om det inte är en bluff, borde det inte handla om något allvarligare?
    Jag är dock rätt säker på att det handlar om att hon inte vill sova, göra det vi ber henne osv.

• Svar på tråden Hur synar vi bluffen?
  • Anonym (Först.)

Hon lider inte av förstoppning?
    Barnen kan bajsa, men ändå ha hårt bajs kvar i tarmen. Det är vanligt att dom får huvudvärk och sura uppstötningar dvs ont i halsen då. Även illamåendet kan knytas till det.
    Kolla upp det hos läkaren INNAN ni avfärdar det som bluff. 

• Anonym (bluff)

Ett sätt att syna bluffen är ju att gå till en läkare och faktiskt utreda om något är fel med flickan. Om hon bluffar kommer hon säkert inte att vilja gå till en läkare, om hon inte bluffar så kanske läkaren hittar något som går att behandla.

Ett annat sätt att syna bluffen är väl att se till att andra förmåner man har när man är frisk, kan man inte ha när man är sjuk. Jag minns att jag bluffade ibland när jag var barn, att man var sjuk och fick stanna hemma från skolan. och då gällde det sjuk på morgonen  - sjuk hela dagen, alltså kunde man inte få bli frisk och leka med en kompis om man varit för sjuk att gå till skolan tidigare den dagen. Då blev ju bluffande inte så attraktivt och hände inte så ofta.  

Så kanske om hon säger att hon inte orkar städa för att hon har ont i magen, så kan hon inte heller följa med på nåt som ni ska göra, eller olämpligt att köpa lördagsgodis, det får vänta tills nästa dag eller så. Då märker ni nog rätt snart om hon verkligen har ont i magen eller om hon bluffar.

Sen kan det vara så att ledsenhet uttrycks eller känns som ont i magen eller så hos barn. Det kan vara enklar ett skylla på ont i magen (och mer legitimt också) än att säga att man är ledsen eller arg eller känner sig deppig. Prova att ge henne utrymme att uttrycka andra känslor så kanske de andra symtomen ger med sig.      

• aniell

min son skyller ibland på att han har ont i magen, ont huvet eller är för trött får att göra det eller det. då brukar jag säga "men ojdå! då är det bäst att du lägger dig i sängen och vilar ett tag!" det är inte populärt och han blir genadt piggare :-P men i ditt fall håller jag med föregående skrivare

• Litet My

Min 8 åring höll också på så ett tag, han orkade inte, han var trött och hade ont i magen och när jag till sist blev arg (eftersom det alltid kom när han inte ville något) spydde han rakt ut, andra gånger har han tvärsomnat. Hur som helst tar jag det inte som trams längre. Han blir verkligen så trött så han mår illa när han säger att det är så.

• M166
    Anonym (bluff) skrev 2013-07-06 21:41:03 följande:
    Ett sätt att syna bluffen är ju att gå till en läkare och faktiskt utreda om något är fel med flickan. Om hon bluffar kommer hon säkert inte att vilja gå till en läkare, om hon inte bluffar så kanske läkaren hittar något som går att behandla.

Ett annat sätt att syna bluffen är väl att se till att andra förmåner man har när man är frisk, kan man inte ha när man är sjuk. Jag minns att jag bluffade ibland när jag var barn, att man var sjuk och fick stanna hemma från skolan. och då gällde det sjuk på morgonen  - sjuk hela dagen, alltså kunde man inte få bli frisk och leka med en kompis om man varit för sjuk att gå till skolan tidigare den dagen. Då blev ju bluffande inte så attraktivt och hände inte så ofta.  

Så kanske om hon säger att hon inte orkar städa för att hon har ont i magen, så kan hon inte heller följa med på nåt som ni ska göra, eller olämpligt att köpa lördagsgodis, det får vänta tills nästa dag eller så. Då märker ni nog rätt snart om hon verkligen har ont i magen eller om hon bluffar.

Sen kan det vara så att ledsenhet uttrycks eller känns som ont i magen eller så hos barn. Det kan vara enklar ett skylla på ont i magen (och mer legitimt också) än att säga att man är ledsen eller arg eller känner sig deppig. Prova att ge henne utrymme att uttrycka andra känslor så kanske de andra symtomen ger med sig.      
  • Anonym (Åsa)

Syna bluffen? Min sin mådde också illa länge innan läkarna kom fram till att han inte tålde gluten. Jag skulle aldrig förutsätta att någon, barn eller vuxen, bluffade att dom var sjuka. Jag skulle givetvis se till att barnet undersöktes rejält. Varför tror du att barnet ljuger för er om sitt mående?

• Dina08

När jag var liten och gått igenom en hemsk skilsmässa (pappa vägrade prata med mamma) hade jag ont i magen när jag skulle gå till skolan och när jag skulle sova hos pappa (vi hade aldrig talat om skilsmässan, fått tröst eller förståelse). Senare i livet fick jag magkatarr. Psyket kan påverka magen, men visst kan man ofta göra saker ändå.

• Anonym (Först.)
    Dina08 skrev 2013-07-08 11:06:59 följande:
    När jag var liten och gått igenom en hemsk skilsmässa (pappa vägrade prata med mamma) hade jag ont i magen när jag skulle gå till skolan och när jag skulle sova hos pappa (vi hade aldrig talat om skilsmässan, fått tröst eller förståelse). Senare i livet fick jag magkatarr. Psyket kan påverka magen, men visst kan man ofta göra saker ändå.
    Det stämmer att psyket kan påverka måendet i allra högsta grad. Jag har ett barn med väldigt mycket magproblem, när hen är nere, trött eller på halvdant humör så känner hen av magen mer än när hen är uppåt. Detta gör att det är lätt att tro att barnet bluffar. Vi hade jättemycket problem med att hen inte blev trodd i skolan utav dåvarande läraren, vilket triggade problemet enormt eftersom hen inte vågade gå ut och spy, utan satt och försökte svälja. Det blev en ond cirkel utav det.

Vi har en nära släkting som är svårt sjuk, och hen oroar sig för detta. Det ger utlopp i att hen spyr mycket, mycket mer än hen "normalt" gör. 
  • SaraUnderbara

Mina barn har båda känsliga magar och stressen av VV ger dem problem båda två .. (5 o 7 år).
    Själv när jag är stressad så blir jag illamående, slår aldrig fel.
    Gör en ordentlig utredning på henne och väg in ALLA aspekter. Att ha oros-ont i magen är fan inte skoj det heller, och det gör inte mindre ont!  

Svar på tråden Hur synar vi bluffen?