• Sanna86a

Staket runt tomten?

Vi har nu en pågående utredning på vår 5åriga son. Har hittills träffad bvc-psykolog, neurolog och nu en andra psykolog som misstänker autism och utvecklingsstörning. Sonen har alltid, sen han lärde sig att gå, sprungit iväg och inte aktat sig för bilar och andra faror. Vi bor i villa sen ett par år tillbaka och funderar på om vi ska bygga staket runt tomten eller inte. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Staket runt tomten?
  • Busbellan

Jag har en son med autism och utvecklingsstörning och staketet runt tomten som vi haft sedan han var nästan 5 år är det bästa vi gjort. Nu kan vi slappna av lite i trädgården i alla fall. Vi har inte bekostat vårt staket själva utan fått det genom kommunens bostadsanpassning.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Toppen9

Diagnos eller inte så är det väl jättebra med staket runt tomten om barnet inte har koll på faror som kan finnas?

• Sanna86a

Det skulle ju vara underlättande för oss med staket när han hela tiden springer iväg och inte lyssnar, hittar en stege eller nåt annat spännande/farligt. Men samtidigt känns det så tråkigt att begränsa hans frihet. Man tänker ju också att han kanske förändras när han blir något år äldre, . Fast samtidigt har vi fått skynda efter honom nu i 4år utan att han lärt sig stanna på gården som sina 3 syskon. Tar man själv kontakt med kommunen eller får man hjälp via hab med bostadsanpassning? Och det är förstås först efter utredningen är färdig.

• Jenita659

Du ber att få ett intyg ifrån habiliteringens arbetsterapeut att sonen inte har ngn känsla för fara och är rymningsbenägen m.m. Sen lämnas det till kommunen bostadsanpassningsansvarige och de fattar beslut i ärendet. Bor ni i ett vanligt villaområde där många av grannarna har staket och det hör till att många har staket där ni bor så är det svårare att få staket beviljat. Bor ni mer lantligt och grannarna inte normalt har staket så är det lättare. Vår kommun tog in offert på ett Gunnebo staket på 50 m och så får vi bidrag för motsvarande detta. Vill ha trästaket. Dotter på 5 år m utvecklingsstörning , adhd och autism som absolut inte har ngn känsla för faror. Läs om bostadsanpassning på Boverket.se, finns mkt prejudikat an just staketbidrag. Och var påläst inför kommunmötena, och stå på er.

• Demmpa

Så fort våren kom efter att vi köpt huset på hösten så började jag bygga staket runt tomten, har en ganska starkt trafikerad 70-väg på ena sidan av huset. Barnen var då ca 1,5 år, ingen utveklingsstörning eller liknande, utan helt vanliga glada livliga tvillingar. När barnen var ca 5 år så kunde dom öppna grinden på baksidan (box-lås), grinden på framsidan plockade jag bort i ungefär samma veva, dom fyller sju i år.

Grävde ner plintar och satte 70-70 stolpar på plintarna med  C/C 2200, mellan stolparna skruvade jag 45-70 regel som överliggare och 45-90 regel som underliggare, på liggande reglarna skruvade jag fast spolarna (120-22 trall) överkant på spolarna ligger på ca 1000 å mellanrummet mellan spolarna är ca 90. En 4200-sektion kan vi lyfta bort så att vi kan komma in med bil/släp på baksidan.

• Busbellan

Vi behövde aldrig kämpa det minsta för att få staket utan allt gick hur smidigt som helst. Intyg från arbetsterapeut och så var kommunen här och kollade. Fick så mycket vi ville ha. Kommunen ordnade med företaget som var här och satte staketet. Vi ha Gunnebo med gjutna stolpar, 120 cm högt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Sanna86a

Ja ett 120 cm högt måste det vara för att han inte ska komma över. Vi bor på ett relativt nybyggt villaområde där ingen hittills har staket. Så det gör ju det också så lätt för sonen att springa över till granngårdarna hela tiden. Sen bor vi nära en trafikerad väg där bilar, bussar kör hela tiden, dock är det bara 40km/h som gäller men där nere har han varit nära till att bli påkörd, vilket vi också har tagit upp med dem vi träffat på sjukhuset. På förskolan har han egen fröken på heltid sen en tid tillbaka då han behöver mycket hjälp och alltid "ska iväg". Jag ska läsa på om bostadsanpassning och höra med hab mera nu i veckan när vi ska dit. Tack för alla svar!

• Mumin80
    Sanna86a skrev 2013-07-08 08:28:10 följande:
    Ja ett 120 cm högt måste det vara för att han inte ska komma över. Vi bor på ett relativt nybyggt villaområde där ingen hittills har staket. Så det gör ju det också så lätt för sonen att springa över till granngårdarna hela tiden. Sen bor vi nära en trafikerad väg där bilar, bussar kör hela tiden, dock är det bara 40km/h som gäller men där nere har han varit nära till att bli påkörd, vilket vi också har tagit upp med dem vi träffat på sjukhuset. På förskolan har han egen fröken på heltid sen en tid tillbaka då han behöver mycket hjälp och alltid "ska iväg". Jag ska läsa på om bostadsanpassning och höra med hab mera nu i veckan när vi ska dit. Tack för alla svar!
    Berätta gärna vad du får reda på, angående vem man ska vända sig till och så..

/En som är i samma situation.  
Svar på tråden Staket runt tomten?