• mmmmn

Medela bröstpump

Vad är det för skillnad mellan medela swing maxi och medela freestyle?

Har det fungerat bra att använda bröstpump redan när barnet har varit nyfött? Var bröstpumpen smidig att använda? Får man händerna fria eller måste man sitta och hålla i båda trattarna samtidigt?

• Svar på tråden Medela bröstpump
  • Rallypillan

Jag har fått låna en Medela-bröstpump från BB. Jag donerar mjölk. Dom köper gärna från 0-3 månaders ålder så du kan pumpa från början. Vilken jag har vet jag tyvärr inte.. Man har tyvärr inte händerna fria. Men jag brukar bara pumpa ur ett bröst i taget. Min lill hinner bara äta endel ur det ena tills det räcker för henne. Jag älskar den jag har! :D den e rätt stor i och för sig men den är behaglig och enkel att använda. :)

• FruLarsson

Jag har en medela swing (inte maxi, men ångrar lite att jag inte satsade på den). Den jag hade på neo och som jag sen hyrde var en medela symphony tror jag, säkert den som Rallypinglan har också. Men den kan man inte köpa som privatperson. Den var det mer klös i än i medela swing.

Som jag förstått det kan man spara hur hårt man vill ha det med freestyle, men det är inga problem att ställa in det varje gång med swing'en heller.

Man kan får händerna fria korta stunder om man lyckas få in tekniken.  I början hade jag som sagt en symphony som jag hyrde för att få igång produktionen den var man ju tvungen att koppla upp i ett vägguttag men den var ordentligt tryck i den. Sen köpte jag en medela swing när jag la ner amningen och körde på flaska. Jag är jättenöjd med den och den funkar smidigt. Jag har använt den en månad nu och jag har bara tappat lite av produktionen men det har nog mer att göra med att jag inte orkar pumpa lika ofta längre som i början. Det är väldigt smidigt att man kan dras på batterier även om jag inte använt den på det viset så mycket.

• malzac

Jag hade en Medela Swing (ej maxi) och pumpade hela dagarna under arbetsveckan i fyra månader. Sedan tvärdog pumpen, men man vet ju inte hur vanligt det är. Fram tills dess hade den funkat bra och min mjölkproduktion höll i sig, men jag började i och för sig långt efter det att min mjölkproduktion stabiliserats. För att etablera mjölken krävs oftast en sjukhuspump istället.

Dock valde jag inte Medela igen av två anledningar: de använder öppna system (gäller både swing och freestyle men tydligen inte symphony) vilket är mindre hygieniskt (köp absolut inte begagnad även om du byter ut plastdelarna) och de bryter mot WHO-koden med sin aggressiva marknadsföring.

Nu har jag en dubbel Ameda Lactaline och för att få händerna fria kör jag det här tricket som funkar förvånansvärt bra:

kellymom.com/bf/pumpingmoms/pumping/hands-free-pumping/

• mmmmn
    malzac skrev 2013-07-08 19:02:29 följande:
    Jag hade en Medela Swing (ej maxi) och pumpade hela dagarna under arbetsveckan i fyra månader. Sedan tvärdog pumpen, men man vet ju inte hur vanligt det är. Fram tills dess hade den funkat bra och min mjölkproduktion höll i sig, men jag började i och för sig långt efter det att min mjölkproduktion stabiliserats. För att etablera mjölken krävs oftast en sjukhuspump istället.

Dock valde jag inte Medela igen av två anledningar: de använder öppna system (gäller både swing och freestyle men tydligen inte symphony) vilket är mindre hygieniskt (köp absolut inte begagnad även om du byter ut plastdelarna) och de bryter mot WHO-koden med sin aggressiva marknadsföring.

Nu har jag en dubbel Ameda Lactaline och för att få händerna fria kör jag det här tricket som funkar förvånansvärt bra:

kellymom.com/bf/pumpingmoms/pumping/hands-fre.../
    Hur mycket kostade pumpen och var finns den att köpa?

Innebär öppna system att den aldrig egentligen går att få riktigt ren när man diskar den?
  • mmmmn

Är det svårare (bökigare) att amma och pumpa om man har stora hängbröst? Jag upplevde att det var svårt att amma förra gången eftersom jag behövde använda en hand för att hålla uppe bröstet för barnet. Bröstvårtan pekar i mitt fall neråt.

• malzac
    mmmmn skrev 2013-07-08 20:36:29 följande:
    Hur mycket kostade pumpen och var finns den att köpa?

Innebär öppna system att den aldrig egentligen går att få riktigt ren när man diskar den?

Hmm... Jag köpte min här i Storbritannien för en tusenlapp (ny) men när jag googlar lite snabbt så hittar jag inga svenska butiker som säljer den. Sorry. Men någon annan här på fl startade en tråd om Ardo Calypso och den verkar också bra:

m.familjeliv.se/forum/thread/70359380-hjalp-med-elektrisk-pump-ardo-calypso

Ett öppet system har inget skydd mellan mjölkuppsamlaren och själva motorn, så mjölk och fukt kan komma in där och orsaka dels maskinproblem och dels mögel som sen kan spridas till mjölken samma väg. Därför ska man inte köpa begagnat. De diskbara grejerna är rätt lättdiskade men det hjälper inte om möglet sitter djupt inne i elektroniken.

Stängda system har ett skyddande membran, med nackdelen att de inte kan skapa riktigt lika starkt vakuum.
  • Mamma76

Medela säljer pumpnings-bh med hål för bröstvårtan. Det lyfter också upp hängbröst. Man får då bägge händerna fria.

Svar på tråden Medela bröstpump