• lindaothomas

sjukskrivning till föräldrapenning

Hejsan!
    Mitt namn är Linda.
    Jag kommer få ett cerklage inopererat i cirka v 13.
    Och kommer efter det bli sjukskriven pga att ja inte kan jobba
    med cerklaget.

Hur Mycket får man i sjukpenning? ja har aldrig varit  sjukskriven.,
    så hur funkar det? är de 80% av lönen jag har idag eller hur räknas det?

Har även en fråga till då sen efter när barnet har kommit när man
    är föräldraledig, Hur funkar det då?
    beräknas föräldrapenningen på sjukskrivningslönen eller på min lön ja hade när ja arbetade? eller va blir de för summa vi pratar om då?

har idag en heltid och tjänar 20,000 innan skatt., 

Tacksam för svar!
    MVH/ Linda 

• Svar på tråden sjukskrivning till föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej! Har man en arbetsgivare som betalar sjuklön dem 14 första dagarna som är sjuklöneperiod och man därefter är fortsatt sjuk, gör din arbetsgivare en anmälan till Försäkringskassan. Då skickas en ansökan om sjukpenning hem till dig, där du kan ansöka om sjukpenning fr. o m den 15:e dagen i sjukperioden. Har du tillgång till internet och e-legitimation kan du logga in på Mina sidor på vår webbplats www.forsakringskassan.se och göra din ansökan elektroniskt så snart din arbetsgivare gjort sjukanmälan. Anmälan ser man då under rubriken Mina händelser ungefär mitt på första sidan när du loggat in. www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/login www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjukanmala_och_anskoa_om_sjukpenning/ Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totalta lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision. Ersättningsnivån för vanlig sjukpenning på normalnivå ligger på 80 procent. För att få fram hur stor din ersättning blir per dag kan du räkna enligt följande formel: din beräknade årsinkomst x 0,97 x 0,80 sen dividerar du det med 365. Då får man fram hur mycket erssättningen blir per dag. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld Här svarar vi endast på frågor om sjukförsäkringen, du kan ställa dina frågor om föräldraförsäkringen antingen till vår sida på sv-se.facebook.com/foralder eller här på familjeliv: www.familjeliv.se/Fraga_experten/Forum-15-436/ Hälsningar Gabriella, handläggare

• lindaothomas

föresten.. Kom på en fråga till ;)

när du skrev hur ja räknar ut alla dagar skrev du delat på 365 dagar..
    betyder det att ja får betalat för 7 dagar i veckan eller blir de 5 dagar i veckan som min heltid är?
    hur räknar ja på det?

Om jag gör formeln somk du skrev. blir de 
    510:-/dag  hur mpnga dagar får ja betalt för?

510*20(arbetsdagar) borde ja väl inte räkna för då får ja ju enbart 10700 innan skatt.
    de blir ju enbart 50% av lönen ...

tack i förhand för hjälpen! :)

• Försäkringskassan

Hej! Det stämmer, sjukpenning räknas i regel per kalenderdag. Det innebär att du får sjukpenning för alla dagar i veckan, våra utbetalningsperioder är mellan den 21:a i månaden till brytdatum nästkommande månad den 20:e med utbetalning mellan den 25-27 i månaden beroende på vilken dag du är född. En normal utbetalning brukar då ligga på antingen 30 eller 31 dagar. Man räknar alltså alla dagar mellan den 21:a till den 20:e. Du kan läsa om detta på nedanstående länk sidan 2-3: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563/sj_4086_sjukpenning1301.pdf Våra utbetalningsdagar kan du läsa om här: www.forsakringskassan.se/privatpers/vart_serviceatagande/var_handlaggning/sjukpenning Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden sjukskrivning till föräldrapenning