• Anonym (Mamma)

Inskolning på förskola samt uttag av fp

Hej!

Jag är för tillfället föräldraledig med min son på heltid och tar ut 6 hela fp-dagar per vecka. 4 SGI-dagar (mån-tors) samt 2 ln-dagar (fre-lör). Detta uttag är tänkt att gälla t o m den 31 augusti, efter det har jag tänkt att återgå tillbaka till jobbet.

Den 19/8 ska min son börja sin inskolning på förskola och nu slog det mig att jag kanske planerat lite fel där. Vilka regler gäller för uttag av fp-dagar när barnet samtidigt skolas in på dagis? I dagsläget är det dessutom svårt att säga hur många timmar han kommer att vara där till en början, allt beror på hur inskolningen går.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Inskolning på förskola samt uttag av fp
  • Försäkringskassan

Hej!

Under hela inskolningen kan du ta ut hela lägstanivådagar, under förutsättning att du inte har arbetat mer än max 7 timmar samma dag. Man måste förkorta sin arbetsdag med minst 1 timme för att få en hel lägstanivådag samma dag.

Annars kan du ta ut sjukpenningnivå för den tiden du är med barnet på förskolan.
    Om du är med på förskolan och vårdar barnet mer än 3/4 delar av din normala arbetstid får du ändå ta en hel sjukpeninngnivådag fast du inte är med på förskolan hela dagen.

Du kan fylla i din ansökan i efterhand om du inte vet hur inskolningen kommer att se ut. Se bara till att dagarna inte blir utbetalda före din nya ansökan har kommit in till oss.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• Anonym (Mamma)

Ok, tack för ditt svar. 

Jag kommer inte att arbeta alls under augusti. Tanken är att jag ska vara med sonen på förskolan till en början för att inskolningen ska gå smidigare. Om det sedan tar t ex 3 dagar eller 2 veckor innan vi är klara med inskolning är svårt att säga i dagsläget. Förskolan själva har sagt att vi ska ställa in oss på ca 2 veckors inskolning för att barnen ska känna sig trygga när de lämnas där.

Men om jag förstod det hela rätt, så kan jag alltså ta ut även SGI-dagar förutsatt att jag är med på förskolan samt vårdar barnet mer än 3/4 av min arbetstid (vilket jag kommer att göra). Har jag förstått dig rätt då? Detta borde innebära att den ansökan jag lämnat in till FK nu kan vara oförändrad?

• Försäkringskassan

Hej!
    Ja, det stämmer, om du är med barnet 3/4 delar av dagen kan du ansöka om hel dag med sjukpenningnivå under inskolningstiden. 

Hälsningar
    Britta, handläggare 

Svar på tråden Inskolning på förskola samt uttag av fp