• Anonym (dubbel)

ersättning omprövas vid 1 år + dubbeldagar

Hej! Jag sitter o funderar lite på varför det görs en omprövning på ersättning när barnet fyller 1 år?
    Satt o testade på fk hemsida olika dagar att ta ut olika länge.. o då stod det att vid 1 års ålder så omprövas ersättningen??  Vad menas med det?
    Sen undrar jag, jag satt som sagt o kollade hur länge jagkunde va hemma om jag planerade på olika sätt.. men dessa dubbeldagar, hur tar man ut dom? måste man ta ut dom innan barnet fyller 1år? o måste man ta de som dubbeldagar? Vi kommer troligtvis inte taut några dubbeldagar ihop, hur får jag då de dagarna "normala" till enkeldagar??
    ////        

• Svar på tråden ersättning omprövas vid 1 år + dubbeldagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Det menas att vi tittar på om man skyddar sin sjukpenninggrundande inkomst(SGI) från att barnet fyller ett år.

För att behålla din SGI från och med ditt barns ettårsdag:

Tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka.

Kombinerar hela arbetsdagar och föräldrapenning så att det blir 5 dagar/vecka.

Arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid.

Studerar med studiestöd.

Är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Här kan du läsa mera:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar. De dagarna kallas dubbeldagar.

Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder.

Hälsningar
    Johan, handläggare

• Anonym (dubbel)

OK, så om jag vill vara hemma med min son efter hans 1 årsdag så måste jag antingen ta ut 5 dagar fp i veckan eller arbeta upp till dessa 5 dagar, eller va med i arbetsförmedlingen eller så?

Men dehär dubbeldagarna som jag försöker lägga in förstår jag inte.. Min sambo har gett mig alla sina dagar o då står det ju att Han inte kan ta ut några dubbeldagar, vilket borde betyda att mina dubbeldagar blir vanliga?eller? men jag kan inte länna in de när jag ansöker om fp..??

Hur fungerar det?    

• Försäkringskassan

Hej!

Ja för att skydda sin SGI så bör man göra det som du skrev, om man studerar med studiebidrag så skyddar man också sin inkomst.

Man kan inte ta ut dubbeldagar för de 60 dagarna som är reserverade till varje förälder. Om ni vill ta ut dubbeldagar så måste du avstå tillbaka dagar till din sambo.
    Det finns inga speciella dubbeldagar för barnet utan man har totalt 480 dagar för barnet och det är först när man ansöker om dubbeldagar som de vanliga dagarna blir till dubbeldagar. 

Den sista frågan förstod jag inte, hoppas att du förstår mitt svar.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden ersättning omprövas vid 1 år + dubbeldagar