• jlinnea

Ansöka om näsoperation?

Hej på er! Jag har just fyllt 16 år och har sedan 6-7 år tillbaka blivit dåligt behandlad, på grund av min näsa. Det började i 4:e klass, då jag blev misshandlad av två större killar (i samma ålder), just på grund av att min näsa såg ut som en "potatisnäsa". Jag blev filmad under hela misshandeln, och mina "vänner" som såg på, såg det mest som en kul grej. 

I 5:e klass, blev jag slagen av tre killar, två i samma ålder, och en av dem var ett år yngre. Kom alltid hem med stora blåmärken på armarna. Varför förstod jag inte, men jag tror att det hängde ihop med att misshandeln gick för långt, och att det började att bli "okej" med att slå mig. 

I 6:an, hade jag släppt det mesta. Tiden hade gått så fort, och jag hade skaffat nya vänner. Men en utav de där större killarna, "frågade chans". Jag blev helt till mig, eftersom att han var en utav de coola i skolan. Jag svarade ja, men han skojade till det och sa "vem vill vara ihop med en potatisnäsa?" Klart jag blev ledsen. Men vad skulle jag göra? 

I 7:an bytte jag skola. Skaffade nya vänner, som betydde otroligt mycket. Men i högstadiet börjar utseende och sådant bli väldigt viktigt. Speciellt för en tjej i min klass, som kränkte varenda en, som inte såg ut på ett visst sätt. Jag blev åter igen, kallas potatisnäsa. Vi var 13 år, och jag blev kallad potatisnäsa. Igen. Var det inte i den åldern man hade mognat till lite? Tydligen inte. 

Nu har jag precis slutat 9:e klass. Och så missnöjd, och så osäker jag är i mig själv, bara för min nedrans näsa, det ska man inte vara. Jag har haft tur i oturen, att ha problem med näsan och bihålorna de senaste året. Kan inte andas på nätterna, varken ur näsan eller halsen om näsan täpper igen. Det är som att luften tar slut.

Så jag undrar, om man skulle ansöka om en näsoperation (som jag hoppas att läkarna godkänner, för jag kan inte leva på nässpray resten av mitt liv), kan man då tillägga att man vill göra en korrigering på själva näsan? Så att det blir en ordentlig plastikoperation, eller gör dem bara det som "behövs"?  

Skulle vara så snällt om ni orkar läsa igenom hela inlägget, och kommentera så som ni tror eller vet. Eller ännu bättre, om det är någon själv som varit med om ett sådant här ingrepp. Kram på er!  

• Svar på tråden Ansöka om näsoperation?
  • Khaleesi

Om du har problem att andas ska du självklart söka hjälp för detta, det gör du via din Vårdcentral. Men Landstinget finansierar tyvärr inte näsoperationer, så även om de opererar din näsa för att du ska kunna andas obehindrat så kommer de inte att förändra utseendet på den. Det spelar ingen roll att du blivit mobbad eller mår psykiskt dåligt över den.

Jag skulle rekommendera dig att börja spara, prata med dina föräldrar om detta. Berätta hur jobbigt det är för dig och att du vill ha deras stöd. 

Svar på tråden Ansöka om näsoperation?