• Bamsan

Jag vill ha en påse tillfällig infertilitet att dela ut

Syskonförsök (ivf) nummer fyra misslyckad... Vi får inga till frysen, våra embryo går inte att frysa. Två år har gått sedan starten pga cystor, operationsköer och väntetider. Börjar misströsta, börjar få panik, börjar bli riktigt panka, börjar bli bittra, börjar bli trötta på glada tillrop och smarta tips. Idag känns livet orättvist. Idag vill jag ha en liten påse tillfällig infertillitet att dela ut. Idag önskar jag att alla fick uppleva sorgen över att det inte tog sig, rädslan för att det kanske aldrig gör det och oron över att ens tillgångar kanske inte är stora nog...

• Svar på tråden Jag vill ha en påse tillfällig infertilitet att dela ut
  • Solrosens
    Coruscant skrev 2013-07-10 22:46:11 följande:
    Tycker ändå det blir fel att önska andra något illa för att de ska förstå. Det tog tid för mig att få barn, men under tiden älskade jag mina vänners och släktingars barn och graviditeter - jag gladdes med dem och lånade gärna de små att gosa med. Min längtan var positiv och jag förberedde mig mentalt på att bli förälder - eller inte. Det finns ju andra liknelser - och man måste ju kunna förstå varandra även om ens erfarenheter inte är exakt lika.

Nej någon som inte varit där kan aldrig förstå!
  • Coruscant

Så då kan vi aldrig förstå eller ens ana oss till hur det är för andra att uppleva krig, våldtäkter, bränder, förlust av ett barn etc.?

• En ganska vanlig mamma

Kan du inte önska dig en påse fertilitet istället? Det är väl det du eg önskar dig, istället för att andra ska uppleva din sorg?

• 2013
    Coruscant skrev 2013-07-10 22:51:23 följande:
    Så då kan vi aldrig förstå eller ens ana oss till hur det är för andra att uppleva krig, våldtäkter, bränder, förlust av ett barn etc.?
    Eftersom alla uplevelser är subjektiva så är svaret på din fråga nej.
  • MikuAndSaraLi
    Balou skrev 2013-07-10 15:11:29 följande:
    TS jag kan också förstå din känsla. Särskilt när folk, förmodligen utan att mena det, får mig att känna att min syskonlängtan skulle bottna i att mitt första barn inte skulle vara tillräckligt. Att det inte räcker med ett barn och att jag inte uppskattar barnet tillräckligt. För det är ju precis tvärtom, jag älskar mitt barn så oerhört mycket och jag längtar efter att få känna den obeskrivliga kärleken för ännu ett barn eller två. Jag längtar efter att få ge mitt barn ett syskon, eftersom jag själv är så otroligt glad att jag har ett.

Jag kan ofta bli bitter över att andra människor så lätt blir gravida, särskilt de som inte ens vill ha eller kan ta hand om ett barn. Alla de som tar bort sina oönskade barn. Och de som skuldbelägger mig för min barnlängtan. Folk som själva inte upplevt svårigheten i att bli gravid förstår inte vilken oerhörd sorg det innebär.

Du måste vara min själsfrände för EXAKT så tänker jag också.

Vill så gärna ha ett litet barn till.

Har redan en Skrutta som jag älskar över allt annat.

Vårt liv är stabilt på alla aspekter och vi har ett fantastiskt nätverk.

Har fått missfall på missfall, varav det senaste gjorde att jag kunde strukit med.

Jag har gett upp och väntar ett tag istället.

Folk runtomkring mig blir gravida till höger och vänster.

Folk som uttryckligen sagt att dom inte vill ha barn, någonsin, går halvt missnöjda runt med gravidmagar.

ALLA!

Och det gör ONT att jag blir påhoppad så fort jag ens SER på en bebis :(

Kan förstå TS sorg.

Men jag skulle aldrig önska min smärta på någon annan.
  • Lindsey Egot the only one

Tråkigt att du önskar andra din olycka.
    Jag skulle aldrig ens önska min värsta fiende den smärta jag kände den dagen min 14 åriga dotter dog. Ingen människa ska behöva gå igenom den smärtan att behöva begrava dit egna barn. Men ändå sker det dagligen att barn dör och att andra tvingas begrava sina barn. Ändå skulle jag ALDRIG NÅGONSIN tänka tanken "hoppas ditt barn dör"

Och du är inte ensam om att det inte tar sig. Dagligen är det andra som är i samma situation. Men det är hemskt tråkigt att många barnlösa (inte alla) är så elak av avund att de kan önska samma olycka till andra. För ja det är elakt!

• Fridolf87

Elak tror jag inte att hon menade att vara. Ilska, avund och irritation kommer ofta av sorg. Man är i en sorgeprocess. I några år så kunde jag fortfarande glädjas åt andras graviditeter, nu kan jag inte det längre. Avskyr själv den känslan och försöker jobba på det. Man dömer sig själv väldigt mycket för att man kan tänka elaka tankar grundade på sorgen. Jag förstår att det bästa och största är om man kan glädjas för andras skull. Men ibland så säger det stopp och det får göra det ibland. Det är mänskligt.

• Coruscant

Även om TS i en dyster stund tänkte en riktigt dålig tanke, borde stoppet finnas där att inte uttala sig på det sättet - att önska andra så illa!! Kan man inte hantera sin avundsjuka blir man nog inte en bra förälder- för livet är inte rättvist!

• 2013
    Coruscant skrev 2013-07-11 05:49:59 följande:
    Även om TS i en dyster stund tänkte en riktigt dålig tanke, borde stoppet finnas där att inte uttala sig på det sättet - att önska andra så illa!! Kan man inte hantera sin avundsjuka blir man nog inte en bra förälder- för livet är inte rättvist!
    Men skärp dig. Det är mänskligt att vräka ur sig absurditeter när man är i sorg och det avgör verkligen inte om man blir en bra förälder eller inte.
    Att döma ut människor så fullständigt som du nyss gjorde, det är däremot ingen bra egenskap hos en förälder.

Till alla er som inte kan läsa så står det upprepade gånger tillfällig infertilitet. Ts önskar inte någon att inte få barn. Ts önskar förståelse och gemenskap så att hon slipper "smarta" tips och rena kränkningar från sin närhet.

2013

De flesta blir inte gravida på första försöket ändå utan det brukar ta några månader så varför hon önskar tillfällig infertilitet till alla som försöker få barn är bara rent ut sagt elakt. För om Anna försökt i 5 månader utan resultat och hon läser detta kan hon bli förkrossad eftersom hon ännu inte vet om hon har något reproduktionsfel.

• 2013
    LindaEfraim skrev 2013-07-11 09:35:15 följande:
    2013

De flesta blir inte gravida på första försöket ändå utan det brukar ta några månader så varför hon önskar tillfällig infertilitet till alla som försöker få barn är bara rent ut sagt elakt. För om Anna försökt i 5 månader utan resultat och hon läser detta kan hon bli förkrossad eftersom hon ännu inte vet om hon har något reproduktionsfel.
    Hon "önskar" inte tillfällig infertilitet till alla som försöker. Hon önskar att alla under en liten stund fick känna det hon känner så att hon slipper vara själv, slipper goda råd och slipper de direkta kränkningar som alltid följer i infertilitetens kölvatten.

2013

Då rekommenderar jag henne att söka sig till en grupp med likasinnade där hon kan ventilera sina problem.
    Jag är med i en grupp för föräldrar som mist sina barn oavsett ålder på barnet. Då känner man sig inte ensam än om jag satt på ett forum och ville dela ut hur det känns att få reda på att ens barn är död.
    Men det ska alltid visas väldigt mycket tolerans gentemot de som har problem att få barn men inte mot några andra. Hon har ingen aning om vad folk har gått igenom i sina liv. Bara för att hon tycker synd om sig själv behöver hon inte sitta och tycka att alla andra också borde få känna på det även om det bara är tillfälligt.

• 2013
    LindaEfraim skrev 2013-07-11 14:48:05 följande:
    2013

Då rekommenderar jag henne att söka sig till en grupp med likasinnade där hon kan ventilera sina problem.
    Jag är med i en grupp för föräldrar som mist sina barn oavsett ålder på barnet. Då känner man sig inte ensam än om jag satt på ett forum och ville dela ut hur det känns att få reda på att ens barn är död.
    Men det ska alltid visas väldigt mycket tolerans gentemot de som har problem att få barn men inte mot några andra. Hon har ingen aning om vad folk har gått igenom i sina liv. Bara för att hon tycker synd om sig själv behöver hon inte sitta och tycka att alla andra också borde få känna på det även om det bara är tillfälligt.
    Ja det hade varit ett bättre alternativ, då hade hon kunnat få stöd istället.

Vem har sagt att det inte ska finnas tolerans mot andra människor än de som drabbats av infertilitet?

Det är varken särskilt ovanligt eller onormalt att önska att andra kunde "gå en mil i ens skor" så att de fick ökad förståelse.
  • Fröken Frågvis
    LindaEfraim skrev 2013-07-11 14:48:05 följande:
    2013

Att hon skriver i Svårt att få barn/Sekundär barnlöshet är väl ett väldigt tydligt försök att hitta likasinnade att ventilera med. Alla andra kan ju hålla sig borta från tråden och den här delen av forumet.

TS, jag förstår helt hur du känner och tänker.  

Fröken Frågvis

Eftersom vem som helst kan svara samt att kategorierna inte syns på appen kommer folk svara!

• Tuffen

Vad elakt! Tänk om någon här skrev att de önskar ts infertilitet, vilket liv det skulle bli. Sådant önskar man ingen annan. 

Svar på tråden Jag vill ha en påse tillfällig infertilitet att dela ut