Längtanefterlilladig skrev 2013-07-27 14:15:35 följande:
Tack för era svar! Jag går imorgon in i vecka 8 (7+0). Min fråga var kanske lite svårt formulerad. Men det jag undrar är om man är gravid utan att ta crinone så får man kanske missfall i vecka 6 & börjar blöda med engång. Men är man gravid och tar crinone så kanske embryot dör i vecka 6 men pga crinonen så fortsätter kroppen tro att den är gravid & blödningen startar inte förens många veckor efter. Kan det vara så? För jag vet av egen erfarenhet att crinone skjuter upp mensblödnigen. Min mens har varit förskjuten cirka 4-5 dagar. Men man tycker ju att såpass långt som jag gått nu så borde det ju inte vara så att crinonen förskjuter ett missfall. Ska fråga min barnmorska imorgon när jag ska dit.
Kom nu på att jag faktiskt använde Crinone under missfallet efter mitt första IVF. Fick ett mycket tidigt missfall, så tidigt att jag i vanliga fall bara trott att mensen var sen 1-2 dagar. Men iom att jag gjort IVF tyckte fertilitetskliniken att jag skulle göra ett gravtest och det var postivt. Crinonet sköt alltså inte upp blödningen. Däremot blödde jag mycket mer, mycket längre (2 veckor) och hade hemsk mensvärk. Jag fick också följa HCG i blodprov 3 gånger för att vara säker på att det var ett missfall (startHCG var lägre än om jag varit gravid plus att det med tiden sjönk istället för att stiga som det ska göra vid graviditet).
Jag har ingen erfarenhet av detta mer än min egen upplevelse, men det låter osannolikt att Crinonet skulle skjuta upp en missfallsblödning så länge som till v 8. Hoppas det stämmer och att du får glada besked av din BM imorgon!