• Anonym (öppen fråga)

Varför har ni svårt att få barn?

Ni som har svårt att få barn, vad är orsaken egentligen?

Hur gamla var du när ni började försöka?

• Svar på tråden Varför har ni svårt att få barn?
  • Anonym (2år)

Jag har pco och min sambo dåliga spermier. Blev nekade ivf efter två år pga låg ålder (25 var gränsen), plussade dagen efter. Helt sjukt. Vi är 25 och 24 nu (bebisen är snart tre månader :) )

• NKmamma

För tidigt klimakterium. Konstaterat när jag var 34. Fick efter 4 års försök en dotter med hjälp av äggdonation.

• Anonym (empati?)
    Anonym (?) skrev 2013-08-08 00:58:06 följande:

Om ni inte kan ha sex är det inte så speciellt konstigt om ni inte får barn. Du vet att barn blir till naturligt genom sex? Om man är fertil... Att gå på fertilitetsutredning för att man INTE KAN ha sex är bara slöseri med resuserna! Hoppa i säng och sex så blir det förmodligen barn!
    Eh, folk som har fysiska handikapp som gör att de har svårt att ha sex (förlamningar, defekta könsorgan m.m.) har det ju precis lika svårt som folk som inte kan få barn pga inre handikapp som inte syns (trånga äggledare,delad livmoder m.m)??
    Det är ju precis lika arrogant och elakt att säga så som du gör till Stressat Par, som om jag skulle säga till någon med pco eller trasiga äggledare att "vafan, du slösar på resurser, nuppa lite bättre så ser du att det löser sig". 
    Usch. 
  • Thotis90
    Anonym (Stressat par) skrev 2013-08-08 00:03:27 följande:
    Vi blir inte med barn av den anledningen att vi inte kan ha sex av flera olika skäl. Vi är båda 35 år gamla.
    Ingen av oss vet ens om vi kan bli gravida och få barn.
    Vi har efter 1,5 år misslyckade operationer och mycket annat valt att anmäla oss till fertilitetsutredning. Vi fick en tid hos en privat klinik och ska dit om två veckor.

Vi funderar mycket över hur vår utredning kommer att se ut, då ju de flesta som gör fertilitetsutredningen troligtvis är sexuellt aktiva och har gjort allt vad de kan på det sättet.
    Med oss vet vi ju ingenting...
    Om problemet är att Ni inte kan ha sex skulle jag snarare råda Er att kontakta en gynekolog eller liknande. En fertilitetsutredning är bara slöseri med tid. Jag vet inte ens om Ni få påbörja en utredning eftersom man måste ha haft oskyddat samlag i minst 1 år. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Stressat par)

En läkare, en urolog OCH en gynekolog har redan remitterat oss OCH vi är redan beviljade att få starta en fertilitetsutredning. Vi har försökt att få till ett sexliv i bra mycket längre än 1 år och det går tyvärr inte av flera anledningar.
    Dock så är det kanske inte troligt att just vår utredning ser ut som de flesta andras av just det skälet att vårt fall ser annorlunda ut.

• Anonym (Stressat par)

Ska kanske tillägga  (så det inte blir fler missförstånd) att vi blev remitterade till ett sjukhus, men att vi istället själva valde att kontakta en privat klinik och har fått klartecken därifrån.

• LFF

Vet ej. Försökt sen 5 år tillbaks. Två misslyckanden i bagaget. Ett upptäckt (och bortopererat) myom på vägen. Inte orkat ta tag i det där med utredning. Nu gravid med två på en gång på egen hand.

• Anonym ('')

Det är klart att man kan få hjälp att bli med barn även om man av olika orsaker inte kan ha samlag. Då blir det automatiskt en fertilitetsutredning först, innan man går vidare till t ex insemination eller IVF, beroende på de bakomliggande problemen. Enligt min uppfattning är det ju extra viktigt att man får hjälp om man har sådana problem, eftersom det inte finns någon chans alls att bli gravid på naturlig väg då.

Anonym (stressat par), hoppas att allt ser ok ut vid utredningen och att ni snart väntar tillökning!

Vi började försöka när vi var 32 (jag) och 35 (min man) eftersom min man inte var redo att försöka tidigare. Vi sökte hjälp efter ett år, och alla testresultat har sett ok ut. Vi gick vidare till IVF, och där visade det sig att mina ägg inte så lätt blir befruktade. Vi har gjort fyra fullständiga IVF-försök, där hälften av äggen fått befruktas på egen hand i en petriskål, och hälften har fått hjälp med spermieinjektion. Hittills har det nästan alltid varit äggen som fått hjälp på traven som utvecklats bäst, men några toppembryon får vi inte. Så antagligen är det äggkvaliteten som inte är på topp, eller en kombination av mina ägg och hans spermier. Efter fjärde IVF:en fäste embryot in, men vid första ultraljudet visade det sig att graviditeten stannat av. Vi har gjort en återföring av ett fryst embryo som blev så bra att det kunde frysas in efter IVF nr 4, och nu väntar jag tvillingar. Embryot har delat på sig efter återföringen.

• Anonym (gravid)

Vi började försöka då jag var 24 och maken 27 år. Vi är oförklarligt barnlösa och nu gravida efter ett antal IVF-försök. BF var i måndags så jag går otåligt och väntar :)

• Anonym (gravid)
    Anonym (gravid) skrev 2013-08-08 15:40:17 följande:
    Vi började försöka då jag var 24 och maken 27 år. Vi är oförklarligt barnlösa och nu gravida efter ett antal IVF-försök. BF var i måndags så jag går otåligt och väntar :)
    Glömde skriva att vi nu är 32 respektive 35 år så det tog sin tid.
  • Marina80

O

Anonym (..) skrev 2013-07-25 23:21:39 följande:
    Vi har en son vars jag blev gravid med efter 6 månaders försök. Nu har vi försökt få ett andra barn i 1,5 år och fortfarande händer ingenting. detta gör mej ganska rädd och orolig att någon av oss blivit sjuka på något sätt, eftersom det fick så "fort" med första barnet.

Anonym (Stressat par) skrev 2013-08-08 15:07:36 följande:
    En läkare, en urolog OCH en gynekolog har redan remitterat oss OCH vi är redan beviljade att få starta en fertilitetsutredning. Vi har försökt att få till ett sexliv i bra mycket längre än 1 år och det går tyvärr inte av flera anledningar.

Dock så är det kanske inte troligt att just vår utredning ser ut som de flesta andras av just det skälet att vårt fall ser annorlunda ut.

Har några bekanta där mannen sitter i rullstol (förlamad från midjan och neråt). De fick hjälp på Sahlgrenska (eller var det Carlanderska?) att få ut spermier från mannen och sedan gjordes en inseminerades kvinnan med dom. Tror det tog sig på andra försöket.

Infertilitet kan se ut på olika sätt och alla har rätt att få hjälp.
  • Marina80
    Marina80 skrev 2013-08-08 16:33:31 följande:
    O

Har några bekanta där mannen sitter i rullstol (förlamad från midjan och neråt). De fick hjälp på Sahlgrenska (eller var det Carlanderska?) att få ut spermier från mannen och sedan gjordes en inseminerades kvinnan med dom. Tror det tog sig på andra försöket.

Det första citatet som börjar med "Vi har en son" skall ju då inte vara med.
  • Anonym (Gravid vid 34)
    Marina80 skrev 2013-08-08 16:33:31 följande:
    O

Hos oss hittade de inga fel och vi har försökt med sex vid ÄL under många år. Vår behandling (en AIH och två IVF inkl. en del komplikationer som krävde eftervård) har antagligen kostat skattebetalarna väldigt mkt mer än vad det kostar att få ut spermier och göra några inseminationer på ett par som inte kan ha samlag...

• LängtansBlåaBlomma

Jag var 25 när jag började försöka med min sambo.
    Jag har inte blivit gravid än pga att min kropp inte får egen ägglossning (har konsraterad Pco).  

• Blingbling

Hos mig är det antagligen mitt immunförsvar som ställer till det... Har inga problem att bli gravid, men det svåra är att behålla graviditeten (har flera missfall i bagaget). Vanligtvis när man blir gravid taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot, men hos vissa (som mig) går immunförsvaret istället "bananas" och attackerar embryot, för att det anses vara en "inkräktare" som till varje pris ska förintas...vilket också lyckas om man inte med medicinering lyckas pressa ner immunförsvaret så att det inte orkar attackera med sina starka "mördartrupper". Ska snart göra dessa tester för att kolla hur aggressivt mitt immunförsvar är och även få medicinering för det

• Blingbling

Det är många som inte har en aning om att immunförsvaret kan ställa till så mycket om det faktiskt gör och det är inte alltid som man får några symptom vid implantation...vilket gör att man inte vet om att man har immunproblem. Svenska läkare har flinat snett åt mig och sagt att det är ödet som gjort att jag fått influensakänsla så fort jag blivit gravid. Inte så kul att höra att man nästan blir idiotförklarad av den svenska läkarkåren, när utländska läkare har behandlat massor av personer som aldrig fått ett plus eller som fått flera missfall och som efter behandling fått sin efterlängtade bebbe. Här är en länk att läsa mer om immunbehandling vid graviditet www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

• elyse

PCO. Vi började försöka året vi båda skulle fylla 28. 

Svar på tråden Varför har ni svårt att få barn?