• DevilsDaughter

Måste man vara i riskgrupp för att få göra fostervattensprov?

Kan man på något sätt få göra ett fostervattensprov utan att ligga i någon riskgrupp? Om inte, finns det privata kliniker (i Sverige) som utför detta?

• Svar på tråden Måste man vara i riskgrupp för att få göra fostervattensprov?
  • Lufsan

I stockholm måste man få hög risk på KUB testet. 

Varför vill du göra ett fostervatten prov om KUB är helt okej? Det finns en missfallsrisk i och med fostervattensprov.  

En dag i sänder.
  • SilverEmma

Jag bor i Skåne och fick göra det med båda barnen, utan att vara i någon riskgrupp.

• Flickan och kråkan

På de flesta håll kan man få göra det pga oro. Här får man det dock inte efter ett KUB (som landstinget bekostat) om det visat på bra siffror. Då får man göra det direkt. Jag har gjort fvp två gånger (med barn två och tre). Första gången tillhörde jag ingen riskgrupp. Andra gången var jag över 35. Gjorde fvp på Östra (Göteborg).

• DevilsDaughter

Jag tror inte på KUB.. I vårt landsting gör man bara blodprovet och inte ultraljudet, och det måste göras mellan v 14-16 för att resultatet ska stämma. Jag fick göra mitt i v 14+0, visade sig sig på RUL 5 veckor senare att jag inte alls var så långt gången. Fick iaf resultatet 1:1500, och om man bara skulle gå på risken på min ålder så hade jag lägre risk än det jag fick på KUB... Resultatet gjorde därför mig mer orolig än jag var innan provet.. "alla" jag kände fick risker mellan 1:15000-1/20000 och mitt resultat kändes inte alls bra.
    Vi planerar nu ett barn till och jag tror inte att jag vill göra KUB (eller vad det heter när man bara gör blodprovet), men jag har tre barn och skulle gärna vilja göra fvp med den fjärde för att minimera riskerna för tex DS då jag redan nu känner oro..

Tack för alla svar..  

• N87

Kub kostar om du inte är över 35, Fostervatten är gratis men du måste prata med en läkare först som avgör om du får göra de. Jag gjorde de med mina 2 barn, ska snart göra de med mitt tredje. De känns alltid skönare att få ett riktigt svar än att få ett sannolikhet med siffror. 
    En vän till mig fick ett barn med Down Sydrom vid 22 års åldern, Läkarna sa att hon var 1:2000 som kunde få de pga åldern, Så därför av oro har jag alltid fått göra fostervatten, har även down sydrom från min mans sida och från min sida så kanske därför de ger mig de gratis och godkänner de utan problem eller att de säger gör kub istället..
    Men hör med din MVC så får du nog prata med en läkare om de =) 

Svar på tråden Måste man vara i riskgrupp för att få göra fostervattensprov?