• Anonym (Ledsen)

Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!

Jar har tre syskon och alla har barn. Vi fyra har alltid haft en jättebra sammanhållning och nu, efter en del resande och pluggande, så bor vi alla i samma stad igen. Mina syskon fick barn före mig och mina föräldrar har haft barnen hos sig mycket på helger. Minst en helg i månaden kommer alla deras barnbarn och sover över och har roligt.
    För drygt ett år sedan träffade jag mannen i mitt liv. Han har lite bagage, en 11årig tjej. Han har ensam vårdnad efter många turer med mamman. Tjejen är riktigt go men har ett temperament som kan vara rätt påfrestande. Detta är uppenbarligen pga hennes problem med mamman.

Nu till det som upprör mig. För ett halvår sedan så bad jag mina föräldrar att även bjuda in min styvdotter till sovhelgen. Detta gick bra sa dom men dagen efter berättade de att det inte hade gått så bra. Tjejen hade ställt till med ett himla liv då hon inte fick som hon ville. Dessutom ville hon stanna uppe sent och höll styvkusinerna vakna till 2-tiden. Jag pratade med min styvdotter och hon tyckte själv att hon haft det roligt.
    När det var dags igen blev inte tjejen bjuden så då ringde jag och frågade varför. Min mamma sa att hon fick komma så länge hon uppförde sig. Så tjejen gick dit men även nästa dag påstod min mamma att hon betett sig illa. Hur? Ja lite tjafs och ännu en gång stannade hon uppe sent. Tjejen tyckte att det var roligt den här gången också och hon var glad att hon börjat bli kompis med sina styvkusiner. Hon sa att hon såg fram emot nästa träff. Efter en månad så kom min syster och två barn hem till mig på fika. Ett av barnet frågade var X hade varit de senaste gångerna. Min syster blev irriterad men hon fortsatte "jo men både på sovhelgen och djurparken!" Så nu hade mina föräldrar haft barnen två gånger den månaden utan att ens fråga mig och mina syskon hade ju hållt det hemligt också. Jag ringde mamma och frågade va fan hon höll på med. X var ju så jävla ledsen men min mamma säger att hon inte orkar med henne.

Hur ska jag göra egentligen?? Nu har det gått ännu några månader och jag har inte hört av min mamma alls. Tänk när jag får egna barn, hur fan gör man då? Ska mitt barn också få stanna hemma så att X inte känner sig helt utanför? Eller kan jag kräva av min mamma att ställa upp? Snälla ge mig råd och tips!

• Svar på tråden Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (Carrie) skrev 2013-07-18 21:23:42 följande:
    Du uttrycker dig väldigt hånfullt om TS ambition att just ge flickan tryggheten i en hel familj och släkt med både mormor och kusiner. Så vitt jag kan förstå hade inte flickan nåt emot att få komma till mormodern. Hon hade ju haft roligt!  Och roligt behöver hon få ha. Och tydligen var hon saknad av kusinerna också, eftersom de frågade efter henne när hon inte hade fått vara med. Och ditt uttryck "leka vision happy Family" säjer väldigt mycket om dej. Usch säger jag bara!
    Man jan inte tvinga på människor på andra om de inte vill. Det säger inget om mig att jag skriver vision familj. För det är den visionen TS har. Men hennes mamma kanaler ser det med andra ögon nät hon sitter där med 4-6 barn i åldrarna 3-15 år själv och ett barn håller de andra uppe. Hon kanske är trött och orkar inte vara uppe till kl 02:00 varje gång barnen sover över och då funkar det inte att ha ett barn som håller barnen vakna till kl 02:00. Jag som vuxen skulle inte gå och lägga mig om barnen fortfarande var vakna och jag själv hade ansvar om dom.

1 år har TS varit tillsammans med sin sambo och de är redan sambo och man ger inte barn trygghet genom att försöka inkludera hela tjocka släkten omedelbart och sedan låta flickan sova själv borta utan man måste gå varsamt fram och ge tryggheten i att pappa och TS är den första tryggheten precis som man gör när man får en nyfödd hem. Man går varsamt fram. Fast visst det finns de som lämnar bort sina spädbarn också men TS styvdotter är trasig därav måste de vara varsamma.
  • Lajkie

Oavsett vad som är rätt och fel i den här tråden så vill jag iallafall ge TS en eloge för att hon är så mån om sitt bonusbarn. Verkar inte vara alltför vanligt på FL!

• Lindsey Egot NO1
    Anonym (Carrie) skrev 2013-07-18 21:23:42 följande:
    Du uttrycker dig väldigt hånfullt om TS ambition att just ge flickan tryggheten i en hel familj och släkt med både mormor och kusiner. Så vitt jag kan förstå hade inte flickan nåt emot att få komma till mormodern. Hon hade ju haft roligt!  Och roligt behöver hon få ha. Och tydligen var hon saknad av kusinerna också, eftersom de frågade efter henne när hon inte hade fått vara med. Och ditt uttryck "leka vision happy Family" säjer väldigt mycket om dej. Usch säger jag bara!
    Hånfullt?

TS vision måste hon ta och prata igenom ordentligt med sina föräldrar innan hon genomför den om hon tänkt att de ska vara en del av den och inte bara köra på och köra över för att de måste bli som hon vill.

Hade du själv tyckt det var ok om andra hade planer för vem du ska vara och hur du ska ta emot andra människor i ditt liv?

Jag tror inte någon hade accepterat det.

Hur elakt andra än tycker det är kan man aldrig sätta sig över en annan människas känslor och tydligen orkar inte TS mamma av TS styvdotter. Hon vill inte heller hamna i konflikt därför har TS mamma bokat kusinträffarna med sina döttrar och sina barnbarn. Precis som hon vill ha det just nu annars blir de andra barnen lidande för TS vilja. Men det kanske är helt ok att ta ifrån TS mamma och syskonbarns tradition för att TS har en annan syn på saken. Och visst är det jätte bra att styvdottern tycker det är roligt att vara med ts syskonbarn och de tycker likadant men det är TS sambos ansvar att säga till flickan att säger TS mamma till dig så måste du lyssna och göra som hon säger annars orkar inte hon. Men tydligen är det inte ok
  • Anonym (Carrie)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-18 21:55:06 följande:
    Man jan inte tvinga på människor på andra om de inte vill. Det säger inget om mig att jag skriver vision familj. För det är den visionen TS har. Men hennes mamma kanaler ser det med andra ögon nät hon sitter där med 4-6 barn i åldrarna 3-15 år själv och ett barn håller de andra uppe. Hon kanske är trött och orkar inte vara uppe till kl 02:00 varje gång barnen sover över och då funkar det inte att ha ett barn som håller barnen vakna till kl 02:00. Jag som vuxen skulle inte gå och lägga mig om barnen fortfarande var vakna och jag själv hade ansvar om dom.
    1 år har TS varit tillsammans med sin sambo och de är redan sambo och man ger inte barn trygghet genom att försöka inkludera hela tjocka släkten omedelbart och sedan låta flickan sova själv borta utan man måste gå varsamt fram och ge tryggheten i att pappa och TS är den första tryggheten precis som man gör när man får en nyfödd hem. Man går varsamt fram. Fast visst det finns de som lämnar bort sina spädbarn också men TS styvdotter är trasig därav måste de vara varsamma.
    Jag kan tyvärr inte se något varsamt i att utesluta ett barn från något hon tycker är roligt. Hon har inga syskon, så varför skulle hon inte få lära känna sina "kusiner"? Och jag tror inte att man kan jämföra en 11-åring med en nyfödd när det gäller att sova borta!  Finns det nåt 11-åringar älskar så är det just att sova borta tillsammans med andra barn.
    Men även jag tycker väl lite synd om "mormor". Klart att hon inte orkar hur mycket som helst, men samtidigt var det fel av henne att smyga med kusinträffarna i stället för att vara rak och säga till flickan rent ut, att du var olydig och bråkig förra gången, så nu får du stå över den här gången. Och sen göra ett nytt försök senare. 
  • Anonym (Carrie)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-18 22:16:31 följande:
    Hånfullt?

TS vision måste hon ta och prata igenom ordentligt med sina föräldrar innan hon genomför den om hon tänkt att de ska vara en del av den och inte bara köra på och köra över för att de måste bli som hon vill.
    Hade du själv tyckt det var ok om andra hade planer för vem du ska vara och hur du ska ta emot andra människor i ditt liv?
    Jag tror inte någon hade accepterat det.
    Hur elakt andra än tycker det är kan man aldrig sätta sig över en annan människas känslor och tydligen orkar inte TS mamma av TS styvdotter. Hon vill inte heller hamna i konflikt därför har TS mamma bokat kusinträffarna med sina döttrar och sina barnbarn. Precis som hon vill ha det just nu annars blir de andra barnen lidande för TS vilja. Men det kanske är helt ok att ta ifrån TS mamma och syskonbarns tradition för att TS har en annan syn på saken. Och visst är det jätte bra att styvdottern tycker det är roligt att vara med ts syskonbarn och de tycker likadant men det är TS sambos ansvar att säga till flickan att säger TS mamma till dig så måste du lyssna och göra som hon säger annars orkar inte hon. Men tydligen är det inte ok
    Du vet väl inte ett dugg om vad flickans pappa har sagt till henne!  Det är tyvärr inte så enkelt som att barn alltid gör som pappa säger, och det vet väl varje förälder.
    Och jag har förståelse för att det blev jobbigt för mormor. Men det är så fult att smyga bakom ryggen på både ts och flickan, i stället för att vara rak och göra klart vad som gäller. 
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (Carrie) skrev 2013-07-18 22:32:25 följande:
    Du vet väl inte ett dugg om vad flickans pappa har sagt till henne!  Det är tyvärr inte så enkelt som att barn alltid gör som pappa säger, och det vet väl varje förälder.

Och jag har förståelse för att det blev jobbigt för mormor. Men det är så fult att smyga bakom ryggen på både ts och flickan, i stället för att vara rak och göra klart vad som gäller. 
    Fast TS mamma kanske måste göra det tyvärr eftersom TS inte kan acceptera sin mammas nej så länge hon intesköter sig blir det inget. Och flickan fick två chanser.

Problemet blir ju endast om TS drar upp det för flickan att TS syskonbarn har varit hos sin mormor.

Jag tycker inte andra ska ge en titlar man inte vill ha tex mormor farmor osv. Vill de inte bli kallade för det så ska man respektera det. Och man ska ha ännu större respekt när det kommer till bonus, styv och plast mamma/pappa/syskon/ mor eller farföräldrar.

Personen måste själv ha viljan att bli kallad för det. Inte andra. Det är respektlöst!
  • Anonym (Carrie)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-18 22:39:31 följande:
    Fast TS mamma kanske måste göra det tyvärr eftersom TS inte kan acceptera sin mammas nej så länge hon intesköter sig blir det inget. Och flickan fick två chanser.
    Problemet blir ju endast om TS drar upp det för flickan att TS syskonbarn har varit hos sin mormor.

Jag tycker inte andra ska ge en titlar man inte vill ha tex mormor farmor osv. Vill de inte bli kallade för det så ska man respektera det. Och man ska ha ännu större respekt när det kommer till bonus, styv och plast mamma/pappa/syskon/ mor eller farföräldrar.
    Personen måste själv ha viljan att bli kallad för det. Inte andra. Det är respektlöst!
    Jag har tydligen missat att mormor protesterat mot nån titel. Var stod det? Och att mormor tyckte det var respektlöst har jag också missat. Jag trodde tråden handlade om nåt mycket viktigare än titlar och benämningar.
    Vi använder oss av ordet "bonusmormor" här för att det är ett allmänt vedertaget begrepp. Sen vad TS och flickan kallar tanten, det behöver vi väl inte bry oss om. 
    Och det var inte TS som drog upp de hemliga träffarna, utan de kom på tal genom att en av kusinerna frågade  varför inte flickan varit med.  
  • Anonym (uppfostran)
    TeamCaz skrev 2013-07-18 20:20:57 följande:
    Hade mormodern stoppat ett av sina andra biologiska barnbarn att komma o det barnet var lite aktivt?
    Nu gäller det inte ett barnbarn utan ett helt utomstående barn!
    Förhoppningsvis är hennes andra barn mer aktiva som föräldrar, än att dom bara lutar sig tillbaks och skyller på att mamman inte är närvarande. 
  • Anonym (uppfostran)
    Anonym (Carrie) skrev 2013-07-18 21:02:22 följande:

Men stackars lilla tjejen, ska hon stängas ute från sin "nya" familj också? Jag antar att TS och hennes sambo kommer att umgås med TS mamma, ska de då lämna flickan hemma? Vad är det för fel med att hon får vara med och ha en relation till sina "bonuskusiner"?
    Det jag tycker skulle vara sjukt är att stänga henne ute och isolera henne från ts familj.
    Det är sannerligen inte konstigt att det blir så mycket tråkigheter i bonusfamiljer och att så många barn får fara illa när det finns folk som har en sån inställning som du! 
    Och jag glömmer aldrig hur min svärmor tog till sig min äldste son som inte var hennes biologiska barnbarn, och hur han alltid varit en självklar del i kusinskaran. Aldrig att det gjordes någon skillnad!  Hemska tanke om han hade blivit utesluten, som du tycker att ts bonusdotter ska bli!
    Du är ju löjlig i ditt resonemang. Vem pratar om att lämna henne hemma ensam när övriga åker till ts mamma?
    Troligtvis är det inga problem att hon kommer med en förälder som "håller henne på mattan".
    Varifrån kommer hela det här "allt eller inget" resonemanget?

• Anonym (uppfostran)
    Narkos skrev 2013-07-18 21:50:58 följande:
    Nä, det finns tydligen inga medelvägar eller gråzoner. Antingen älskar man bonusbarnen förbehållningslöst från dag 1 och sätter deras behov framför alla andras eller så är man en känslokall, empatilös häxa. 
  • Anonym (uppfostran)
    Anonym (Carrie) skrev 2013-07-18 22:32:25 följande:
    Men det har hon ju gjort genom att redan efter första gången, säga att det inte fungerade. Nu ställde hon upp och gav det ytterligare ett försök som inte föll så väl ut, troligen för att ts tjatade på henne och vägrade acceptera hennes ståndpunkt. 
    Ska denna tjejen få sabotera för alla de andra barnen som haft denna traditionen länge?
    Hur väl kommer hon i så fall att bli mottagen i fortsättningen när hon ställt till det så att deras övernattningar blivit inställda?

Jag hade också valt att gå bakom ryggen på de med den ouppfostrade ungen, när det uppenbarligen inte fungerade att va rak och direkt mot dem.
  • Rockelina

Kan inte ts sova över tillsammans med styvdottern? Vore väl det bästa-kan hjälpa mormor och dessutom visar det respekt. Finns ingen anledning klaga på mormor om anledningen är mer att få egentid med sambo än att styvdotter ska lära känna kusinerna .

• Rockelina

Är ni mest ute efter egentid och pappans föräldrar inte passar sitt biologiska barnbarn kan vi väl engagera er i att hitta aktivitet som scouterna eller liknande. Men har hon ingen kontakt men biologiska mor-och farföräldrar ligger väl prio på att bygga upp det. Inte träffade jag någonsin mina styvföräldrars föräldrar annat än på släktkalas när jag var barn. Inte kände jag dem så väl att det var naturligt sticka dit själv. Styvdottern känner dig nog i största allmänhet otrygg och agerar därefter. Bygg upp tryggheten.

• Anonym (!)
    Wilma45 skrev 2013-07-17 16:47:48 följande:
    Att ta till sig styvbarnet tillsammans med hennes styvkusiner tycker jag är ett utmärkt sätt att som mormor bidra till att utveckla och odla relationen. Synd att inte utfallet blev så lyckat. Men nog borde väl mormor vara den som sätter gränserna och gör klart vad som gäller i hennes hus. En 11-åring borde kunna gå att prata med. Jag tycker faktiskt synd om tjejen som så gärna vill ingå i gemenskapen och som upplevde att hon haft roligt. Jag tycker att mormor ska ge henne flera chanser, men kanske även träffa bara henne nån gång, utan kusinerna.

Eftersom jag själv är mormor undrar jag varför denna mormor skulle uppfostra främmande barn?
  • Lindsey Egot NO1

Men sluta kalla henne för mormor och TS syskonbarn för kusiner för de är inget av det.

Det är dotterns sambos barn alt mosters sambos barn. Folk är väldigt snabba på att ge andra titlar de inte ens har.

• TeamCaz
    Anonym (!) skrev 2013-07-21 16:34:24 följande:
    Eftersom jag själv är mormor undrar jag varför denna mormor skulle uppfostra främmande barn?

Vem har skrivit nåt om att hon skulle uppfostra barnet?
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • TeamCaz
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-21 19:52:54 följande:
    Men sluta kalla henne för mormor och TS syskonbarn för kusiner för de är inget av det. Det är dotterns sambos barn alt mosters sambos barn. Folk är väldigt snabba på att ge andra titlar de inte ens har.

Mmm, jag håller med!!! Som tex "Hen", det är ett Barn, Han, Hon. Skit-störigt.
    Jag Älskar Min Fina Familj
Svar på tråden Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!