• Anonym (Bonusmamma)

Ifall pappan dör, bryts kontakten mellan bonusmamman och barnen då?

Min man har alltid sagt, att jag ska lova och vaka och se efter barnen ifall han skulle råka ut för något hemskt som att dö.. Jag har alltid haft en väldigt trygg och nära relation till mina bonusbarn, älskar dom väldigt mycket och det har varit ömsesidigt från start.

Men, ifall pappan till dom dör så förlorar jag ju all kontakt och har ingen ''rätt'' till dem? Skulle jag aldrig få se dom igen då? Skulle jag inte få kontakta dom?  

• Svar på tråden Ifall pappan dör, bryts kontakten mellan bonusmamman och barnen då?
  • h8him

Har ni en dålig relation till mamman? Är barnen små?

Jag kan tänka mig att det finns en teoretisk möjlighet att via socialnämnden få hjälp att föra barnens talan, om rätt till umgänge med dig, i Tingsrätten.

• Anonym (Bonusmamma)
    h8him skrev 2013-07-15 02:27:01 följande:
    Har ni en dålig relation till mamman? Är barnen små?

Jag kan tänka mig att det finns en teoretisk möjlighet att via socialnämnden få hjälp att föra barnens talan, om rätt till umgänge med dig, i Tingsrätten.
    Barnen är 5 och 7 år, så dem är väl små. 

Kruxet är just det, vi har ingen dålig relation just nu, men mamman har en tendens att hoppa väldigt mycket med sina känslor och vad hon vill. Ibland vill hon att vi ska ha barnen så mycket som möjligt så hon kan få bästa avlastningen för att hon tycker dem är jobbiga, och ibland vill hon inte att vi ska träffa barnen alls. Hon har sagt väldigt elaka saker om mig, och ibland så säger hon att hon är väldigt tacksam över att jag är så bra med barnen. Så det blir mycket mycket dubbla signaler.

Finns det något sånt? Det visste jag inte. Trodde all kontakt skulle dö ut, ifall det hände honom något.

Nu talar jag ju väldigt mycket i förväg, men man vet ju aldrig. Skulle vara jobbigt att förlora tre familjemedlemmar istället för 1 :/ 
  • h8him
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-07-15 02:30:56 följande:
    Barnen är 5 och 7 år, så dem är väl små. 

Kruxet är just det, vi har ingen dålig relation just nu, men mamman har en tendens att hoppa väldigt mycket med sina känslor och vad hon vill. Ibland vill hon att vi ska ha barnen så mycket som möjligt så hon kan få bästa avlastningen för att hon tycker dem är jobbiga, och ibland vill hon inte att vi ska träffa barnen alls. Hon har sagt väldigt elaka saker om mig, och ibland så säger hon att hon är väldigt tacksam över att jag är så bra med barnen. Så det blir mycket mycket dubbla signaler.

Finns det något sånt? Det visste jag inte. Trodde all kontakt skulle dö ut, ifall det hände honom något.

Nu talar jag ju väldigt mycket i förväg, men man vet ju aldrig. Skulle vara jobbigt att förlora tre familjemedlemmar istället för 1 :/ 
    Hade de varit äldre så hade de naturligtvis själva kunnat välja vilken kontakt de skulle vilja ha med dig. Vi får hoppas att inget händer under barnens uppväxt, så de får behålla kontakten.

Jag tror att det är vanligt att det är jobbigt för mammor att någon annan kvinna kommer in och "tar över" deras roll i barnens liv. Om jag var du så skulle jag inte ta det personligt, för jag tror att det handlar mer om henne än vad det gör om dig.

Jo, en rätt ny lag, men än så länge har bara några far- eller morföräldrar lyckats få umgänge, efter sitt barns död, med sitt barnbarn, mot den levande förälderns vilja.

Det förstår jag. Jag hoppas att du aldrig hamnar i den sitsen.
  • Anonym (Men)

Jag tycker det är lite dumt av din man att sätta pressen på dig att du ska lova att se efter dem. Det är kanske en sak som blir helt omöjlig för dig att uppfylla, även om du vill.

• Anonym (mini)

Skulle aldrig lova något sånt. Även om jag hade en bra relation till sambons barn (vilket jag ej har). Det skulle kännas lite fel faktiskt.

• Barnlängtan87

Vi har diskuterat detta en del, och jag tror jag skulle fortsätta ha en fin relation till bonusarna. Vilken jag även tror deras mamma skulle vilja, även om vi inte alltid är överens. Jag är och har varit en stor del i barnens liv, varför skulle det upphöra om min man dog? Jag kan till o med tänka mig att barnen skulle välja (!) att bo med mig framför sin egen mamma, om det skulle hända min man något imorgon...!

• Anonym (Men)
    Barnlängtan87 skrev 2013-07-20 23:11:33 följande:
     Jag är och har varit en stor del i barnens liv, varför skulle det upphöra 
    Det räcker att barnens mamma får en skit på tvären när det gäller arvsfördelningen, vilket inte är helt ovanligt när det rör sig om pengar. Sen kan du glömma att få träffa barnen mer, om dom inte är gamla nog att själva hålla kontakten.
  • Barnlängtan87

Ja, TS bonusar är yngre än mina som skulle kunna föra sin egen talan.

Anonym (Men) skrev 2013-07-20 23:19:32 följande:
    Det räcker att barnens mamma får en skit på tvären när det gäller arvsfördelningen, vilket inte är helt ovanligt när det rör sig om pengar. Sen kan du glömma att få träffa barnen mer, om dom inte är gamla nog att själva hålla kontakten.

• Anonym (sorgligt)

Min älskade styvmamma, pappas fru, gick bort i cancer för några veckor sen. Det är tragiskt och vi sörjer! Det hemska är att min styvmammas barn nu måste tvingas att bo hos sin pappa som inte har brytt sig ett skit innan. Mina bonussyskon har bott hos sin mamma och min pappa de senaste ca 6-7 åren. Deras pappa vill ha barnbidragen säger han. Fattar inte att det kan få gå till såhär. Min pappa har lovat att ta hand om mina bonussyskon och min pappa är verkligen bäst i hela världen. Men vi kan ju inte gå emot lagen utan får försöka kämpa. Barnen vill inget hellre än att bo hos min pappa. De ser ju han som sin egna pappa. Tänk att man inte ens kan få sörja i fred utan att det ska dyka upp massa nya problem. Skit är det! :´(

Svar på tråden Ifall pappan dör, bryts kontakten mellan bonusmamman och barnen då?