• Mollly

Tips på hantering av svartsjuka när andra barnet föds

Vi har en dotter på 4 år och väntar vårt andra barn i September.  Svartsjuka kommer säkert komma. Hur hanterade ni det bäst?  Är det några andra saker man ska tänka på`?
    Tanken är att vi ska låta dottern få vara med så mkt som möjligt och hjälpa till med bebisen. Även att vi hittar på saker bara med dottern.

• Svar på tråden Tips på hantering av svartsjuka när andra barnet föds
  • Thirtyplus

Jag tycker det låter som att ni har huvudet på skaft och har en bra plan hur ni ska få 4 åringen att acceptera den nya familjekonstillationen så bra som möjligt.

Men svartsjuka kommer det alltid att bli. När bäbisen kommer, efter ett år, 10 år, 30 år...
    Huvudsaken är att det äldre syskonet kan hantera sin svartsjuka på ett bra sätt, så att det inte skadar sitt småsyskon eller agerar ut så att det skadar sig själv eller andra.

• Suzzie

Hej!

Kul med syskon! Vår äldsta var bara 2,5 år när han blev storebror men vi funderade supermycket på det där då äldsta är en mycket känslig själ.

Det jag minns som vi tänkte på: berätta för äldsta innan man berättar för andra så han känner sig delaktig och inte bara får överhöra den stora nyheten när man pratar med nån annan. Mot slutet fick äldsta följa med till bm och lyssna på hjärtljudet osv. vilket han uppskattade mycket. Berätta om bebisar innan, att de inte kan nåt utom att skrika osv osv. När vi kom hem från bb kom vi först & äldsta med mormor en stund efter. bebis låg då nymatad i vaggan så jag hade armarna fria att krama äldsta osv och han fick lsa själv på bebis vid vaggan. Jag köpte hem roligt pyssel så man lätt kunde pyssla vid amning, lättare än att läsa sagor vid amning som inte alls funkade för mig. Äldsta var hemma med oss de första veckorna efter syskonfödseln. Han och pappan hittade då ofta på nån liten rolig utflykt på egen hand så jag fick vila/amma och äldsta fick full uppmärksamhet av pappan och tid att reflektera över allt som hänt. Tala mycket om när han var bebis och vad mysigt han och jag hade då vid amning osv.

Det var det jag kom på för nu, funkade väldigt bra för oss!

• Suzzie

Jo just det, jag tog helt över läggningsrutinen med storebror i början så vi alltid fick en mysig stund bara vi med saga osv på kvällen. Så fick pappan vara själv med bebis ordentligt också samtidigt. Uppskattat av alla!

• Mollly
    Suzzie skrev 2013-08-12 22:51:26 följande:
    Jo just det, jag tog helt över läggningsrutinen med storebror i början så vi alltid fick en mysig stund bara vi med saga osv på kvällen. Så fick pappan vara själv med bebis ordentligt också samtidigt. Uppskattat av alla!
    Det låter mysigt. Ska jag också försöka göra. Allt hänger ju på hur bebis har sina mat och sovstunder :)
  • Flickan och kråkan

Det kommer säkert att gå fint. Din dotter är ju så stor. Jag har en 4-åring, en 5-åring och en liten knodd på 7 veckor. De stora är i och för sig vana vid att dela och ha syskon eftersom de redan är två, men båda har varit oerhört omsorgs- och kärleksfulla gentemot sin lillebror. De är ju dessutom så stora att de klarar mycket själva och har sina egna intressen och gärna kilar iväg och leker om jag och lillebror blir tråkig under t.ex amning. Dt är det enda som de kan tycka ibland......att han ska äta så mycket och att de kan få vänta på det .

Här är minsingen väldigt tuttig vid nattningstid så bebis får helt enkelt vara med. Vi har alltid legat tillsammans med våra barn tills de somnar. Gör på samma sätt nu, enda skillnaden är att bebisen får vara med också. Konflikterna väntar jag senare . Bebisar är bara små amöbor som inte utgör någon konkurrens. Båda mina stora kommenterar hur snäll lillebror är.....snällast av alla......eftersom "han bara tittar snällt och säger inte något dumt" . Även när jag fick mitt andra barn så var första halvåret enkelt och konfliktlöst. När yngsta började bli rörlig och började ta för sig, följa efter storebror, riva hans torn, tugga på hans pusselbitar etc. då hände det grejer.

Att låta de äldre få vara helt delaktiga och inte gå undan med bebisen har fungerat bra här. Inga är så stolta som storebröderna när de håller lillebror i famnen

Svar på tråden Tips på hantering av svartsjuka när andra barnet föds