• Anonym (Ts)

Börjar bli riktigt arg på min sambo som jag känner bortprioriterar sina barn.

Lade tråden här eftersom det är den rollen som jag har. Lever med min sambo sedan sex månader tillbaks men vi har varit tillsammans längre.

Känner att jag måste ventilera det här eftersom jag inte kan ta det med min sambo utan att det blir fel. Han har två underbara flickor som börjar komma in i tonåren, den ena bor här vv och den andra vh. I början när vi träffades var han väldigt snabb med att vilja introducera mig för dom men jag backade. Dock så klickade jag med båda tjejerna direkt när vi väl träffades, aldrig varit några problem utan min roll har varit som en äldre vän, mamma har dom redan och hon gör ett grymt bra jobb.

Sakta men säkert har jag dock reagerat på att min sambo negligerar dom och inte riktigt håller vad han lovar. Han vill att jag ska vara med på alla aktiviteter trots att jag försöker stötta honom till att umgås med barnen på tu man hand.

Ibland lovar han att han ska ta med dom ut och bada dagen efter, för det mesta blir det inte av för att han ligger och slöar istället. Själv jobbar jag heltid så hinner inte alltid men räddar upp situationen ibland genom att åka själv med tjejerna, speciellt med den yngsta som inte hunnit bli tonåring än. Det skär i mig ibland när jag tycker att han är väldigt vass och hård i tonen mot dom, det är han mot mig med visserligen men som vuxen kan jag hantera det.

Sista månaden har allt eskalerat i samband med att flickorna varit här hela sommaren och han har semester, istället för att han hittar på saker med dom så bjuder han över sina killkompisar på grill och alkohol i massor var och varannan kväll. Han ligger bakis sedan hela dagarna, hela miljön hemma är ett slagfält. Igår tappade jag humöret totalt, den äldsta flickan fick ett gråtanfall och hyperventilerade. Skrek att hon var så ledsen på sin pappa, mitt hjärta krossades totalt.

Har bråkat med honom om det här när flickorna inte hört, han förstår dock ingenting för att sedan lova bättring. Vilket inte sker. Han är en sådan man som ställer upp för alla andra runtomkring, men vi som står honom närmast struntar han i. Jag kan ju lämna det här, men det kan inte barnen göra. I min roll som pappas flickvän står jag dock väldigt handlingsförlamad, har inga egna barn heller så vore tacksam för råd och tips om hur föräldrar och styvföräldrar tycker att jag ska göra. Har ingen kontakt med mamman så vet inte om jag bör prata med henne.

Beklagar att min text blev så lång och rörig. Tack på förhand..

• Svar på tråden Börjar bli riktigt arg på min sambo som jag känner bortprioriterar sina barn.
  • Hannah76

Du måste prata med honom! Det handlar ju itne enbart om han och hans barn, utan även om dig och ditt hem. Och ert förhållande.

Förstår att det kan vara jobbigt att ta upp, men det kommer inte att bli bättre av sig självt. 

• Anonym (Ts)

Nej jag känner det också, just hans barnsliga sida med alldeles för vilt festsnde visade sig först när jag flyttade in. Vår relation är ganska ny och just nu ganska så skör, känner inte att han beter sig som en pappa bör göra för sina barn. Tänker självklart också på det för min egen del om jag vill ha egna.

Hannah76 skrev 2013-07-15 18:37:00 följande:
    Du måste prata med honom! Det handlar ju itne enbart om han och hans barn, utan även om dig och ditt hem. Och ert förhållande.

Förstår att det kan vara jobbigt att ta upp, men det kommer inte att bli bättre av sig självt. 

• Anonym (oxe)

Är han oxe?

Struntsamma eg, men det du kan göra är att ni pratar om detta lugnt och sansat, alltså inte i en ilske situation, gärnd du själv först så han inte känner 3 mot 1 och går i försvar direkt (får för mig att det är så han skulle reagera) och så att barnen inte ska känna lojalitet mot pappa och backa. Du kan ju prata med tjejerna först och säga att du sett att deras pappa är som han är och att du vill hjälpa dem och vad vill de att du ska ta upp och vill även de vara med och ha familjemöte sen? Förklara att du inte ska skälla på deras pappa utan bara försöka få honom att se deras sida av saken så det kan bli en ändring.

Och så måste du försöka klura ut ifall du vill leva med honom om han vägrar ändra på sig.   

• Anonym (Ts)

Är det typiskt oxar att bete sig så? Men det är han inte.

Det jag finner är jobbigt, att säger jag någonting så beter han sig som ett stort barn och går till barnen och ger dom skuldkänslor. Säger ingenting av det som de säger till mig i förtroende, ett familjeråd vore bra om det inte vore för att han skulle ta det som en krigshandling. En sida till hos honom som jag märkt är hans brist på självinsikt, han får sällan en uppenbarelse över sitt eget dåliga beteende.

Vår relation har blivit ett problem av samma orsak, men det får jag hantera själv. Tror att det hade varit lättare om det inte vore för att han beter sig så mot sina barn också.

Anonym (oxe) skrev 2013-07-15 18:43:28 följande:
    Är han oxe?

Struntsamma eg, men det du kan göra är att ni pratar om detta lugnt och sansat, alltså inte i en ilske situation, gärnd du själv först så han inte känner 3 mot 1 och går i försvar direkt (får för mig att det är så han skulle reagera) och så att barnen inte ska känna lojalitet mot pappa och backa. Du kan ju prata med tjejerna först och säga att du sett att deras pappa är som han är och att du vill hjälpa dem och vad vill de att du ska ta upp och vill även de vara med och ha familjemöte sen? Förklara att du inte ska skälla på deras pappa utan bara försöka få honom att se deras sida av saken så det kan bli en ändring.

Och så måste du försöka klura ut ifall du vill leva med honom om han vägrar ändra på sig.   

• Queenie70

Jag förespråkar inte konflikter inför barnen, men just i det här fallet måste jag ändå säga att det kunde ha sina fördelar. Om inte annat så fick ju barnen höra att nån stod upp för dem och satte ord på att det faktiskt är honom det är fel på. Skaffa inte barn med denna man innan du sett en förändring. Jag tycker du ska ta kontakt med mamman och berätta hur du upplever flickornas situation då de är oss er.

• Anonym (Ts)

Nej men har hållt mig från det eftersom jag inte vill ställa till med något bråk inför dom. Är inte mamman, men valde vid ett tillfälle att fräsa ifrån när jag tyckte att han var riktigt otrevlig mot den ena helt oprovocerat.

Barn har jag inte en tanke på i dagsläget.

Queenie70 skrev 2013-07-15 19:21:14 följande:
    Jag förespråkar inte konflikter inför barnen, men just i det här fallet måste jag ändå säga att det kunde ha sina fördelar. Om inte annat så fick ju barnen höra att nån stod upp för dem och satte ord på att det faktiskt är honom det är fel på. Skaffa inte barn med denna man innan du sett en förändring. Jag tycker du ska ta kontakt med mamman och berätta hur du upplever flickornas situation då de är oss er.

• Anonym (oxe)
    Anonym (Ts) skrev 2013-07-15 18:59:31 följande:
    Är det typiskt oxar att bete sig så? Men det är han inte.

Det jag finner är jobbigt, att säger jag någonting så beter han sig som ett stort barn och går till barnen och ger dom skuldkänslor. Säger ingenting av det som de säger till mig i förtroende, ett familjeråd vore bra om det inte vore för att han skulle ta det som en krigshandling. En sida till hos honom som jag märkt är hans brist på självinsikt, han får sällan en uppenbarelse över sitt eget dåliga beteende.

Vår relation har blivit ett problem av samma orsak, men det får jag hantera själv. Tror att det hade varit lättare om det inte vore för att han beter sig så mot sina barn också.

Nja, vet inte, men vet två oxar som är såna Iaf, eftersom han är en barnrumpa, precis som jag trodde så är samtal med tredje part det enda jag kan rekomendera, folk brukar skärpa sig och gör de itne det får de en skrapa av en utomstående och kanske vaknar upp.
  • FrökenKanSjälv

Det här låter hårt, men det går inte att förändra andra människor. Det som du ser nu är den riktiga sidan av den här mannen istället för den charmiga dejtaren. Och med tanke på att du redan har pratat med honom utan att han förstår eller ens försöker göra någon förändring så tror jag att det är dags att inse att han förblir sån här. Dvs den dag du har nått din gräns så är det dags att gå.

När det gäller barnen så finns det inget du kan göra för att få honom att förstå hur han påverkar dem. Du skriver att han spelar på deras skuldkänslor, i längden är det skadligt för barnen. Mår vv-barnet bra med att bo så? Eller bor barnet vv för att göra pappa glad? Jag tänker att det du faktiskt skulle kunna hjälpa barnen med innan du lämnar den här mannen är att stötta dem i en förändring av boendet (om barnen skulle vilja det).

Du behöver nog inte oroa dig inför samtalet med mamman, hon känner garanterat till hans festande, hans bakfylla, hans tomma löften och hans spelande på skuldkänsla. Inte konstigt att de är separerade!

• Ann Cistrus
    FrökenKanSjälv skrev 2013-07-16 07:36:52 följande:
    Det här låter hårt, men det går inte att förändra andra människor. Det som du ser nu är den riktiga sidan av den här mannen istället för den charmiga dejtaren. Och med tanke på att du redan har pratat med honom utan att han förstår eller ens försöker göra någon förändring så tror jag att det är dags att inse att han förblir sån här. Dvs den dag du har nått din gräns så är det dags att gå.

När det gäller barnen så finns det inget du kan göra för att få honom att förstå hur han påverkar dem. Du skriver att han spelar på deras skuldkänslor, i längden är det skadligt för barnen. Mår vv-barnet bra med att bo så? Eller bor barnet vv för att göra pappa glad? Jag tänker att det du faktiskt skulle kunna hjälpa barnen med innan du lämnar den här mannen är att stötta dem i en förändring av boendet (om barnen skulle vilja det).

Du behöver nog inte oroa dig inför samtalet med mamman, hon känner garanterat till hans festande, hans bakfylla, hans tomma löften och hans spelande på skuldkänsla. Inte konstigt att de är separerade!
    Håller med!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Börjar bli riktigt arg på min sambo som jag känner bortprioriterar sina barn.