Den juridiska skyldigheten är en sak, och har skrivits om av flera.
Den moraliska skyldigheten är en helt annan...
Barn som befinner sig i samma hushåll ska ha samma rättigheter och skyldigheter om du frågar mig. Ingen ska behöva känna att den inte "hör till" familjen på samma sätt som sina syskon/halvsyskon/bonussyskon.
De barn som är med på semester, Gekåsbesök etc. ska ha samma regler. Får ena barnet en slant, ska den andra ha det också. Sen finns det såklart lite gråzoner där det kanske inte behöver vara krona för krona. Ena barnet kanske är i behov av mer kläder exempelvis än nästa, och då är det ju bara fånigt att alla ska få saker av exakt samma värde just för sakens skull. Man får ju ha lite känsla över det där och tonåringar vill ju helt få välja själv.
Hade det varit jag hade jag gett dom yngre barnen en mindre egen slant för leksaker, godis etc. som dom själva väljer och sen köpt kläder till dom utöver den slanten. De äldre barnen/tonåringarna hade jag gett en större slant, men då skulle dom också fått köpa sina egna kläder för den pengen.
Hade jag inte råd eller vilja att ge min sambos barn den där semesterslanten, så hade jag heller inte tagit med honom till Gekås (eller vart jag nu åkt), då jag absolut inte skulle vilja att han kände sig utanför familjen. Och jag hade ändå köpt något åt honom för att ändå visa att han också tillhör familjen och även om han inte kunde vara med fysiskt, så fanns han med i tankarna.
När det kommer till rena semesterresor så hade jag planerat in sambons son i budgeten. Att han då skulle följa med och att min familj skulle betala för det. Sen hade jag frågat sonen om han ville följa med och då planerat in det efter hans besök. Vill han inte följa med, då har han i alla fall fått valmöjligheten och jag har visat att han tillhör familjen lika mycket som alla andra barnen.
När det kommer till moppe, körkort etc... Det är väldigt stora kostnader, men samma där så hade jag velat att det var samma regler för alla barnen. Med så många barn som ni har mellan er, så blir det såklart väldigt dyrt om ni ska betala allt för alla, men jag hade inte förutsatt att den andra bioföräldern ska vara med att betala.
Har min familj inte råd att betala hela moppekortet för alla, så hade heller ingen fått det. Däremot kanske halva, och att barnet själv fick spara ihop till andra halvan. Skulle sedan andra bioföräldern erbjuda sig att vara med, så delar man då på "förälderns halva".