• Anonym (Provanställd)

Påverkas SGI om provanställning löper ut under graviditeten?

Hej, jag är förstagångsgravid och har en del frågor om vad som händer med FP om man har en osäker anställning. Jag är i vecka 13 nu och beräknas föda i slutet på januari 2014.

Min nuvarande anställning är en provanställning från februari 2013 till augusti 2013 (exakt 6 månader), vilket alltså automatiskt löper ut om ca 2-3 veckor. Min chef vet att jag är gravid och jag undrar om min FP skulle påverkas om anställningen inte förnyas? Eftersom arbetet även orsakar mycket stress undrar jag om det spelar någon roll om det är chefen eller jag som väljer att inte förnya anställningen - jag läste på fk.se att SGI inte påverkas om jag inte arbetar de sista 6 månaderna av graviditeten.

Om min nuvarande anställning inte skulle förnyas och jag istället söker (och får) ett nytt jobb, påverkar det min FP eller är den nya anställningen inte tillräckligt långvarig för att påverka? Jag läste i ett svar här på FamiljeLiv att det är den senaste anställningen som varat i minst 6 månader som spelar roll.

Förutom frånvaro från arbetsplatsen, hur påverkar graviditeten och föräldraledigheten min arbetsgivares ekonomi? Är det några kostnader arbetsgivaren måste stå för? Jag undrar eftersom jag vill veta om det påverkar mina möjligheter att få en ny anställning.

Tack för svar.

• Svar på tråden Påverkas SGI om provanställning löper ut under graviditeten?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer som du läst på fk.se att om man har arbetat i minst 6 månader i en följd så kan man som blivande mamma avbryta eller minska sitt arbete när det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning utan att det påverkar SGI:n

Om din nuvarande anställning upphör efter sex månader och du får ett nytt arbete i samma omfattning som tidigare och arbetet är minst sex månader eller mer så kommer din SGI att ändras till det nya arbetets inkomst.

Frågor som rör arbetsgivarens ekonomi när det gäller graviditet och föräldraledighet får du ställa till ditt fackförbund, beroende vad som finns inskrivet i ett kollektivt avtal i så fall.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Påverkas SGI om provanställning löper ut under graviditeten?