• Anonym (Bonusmamma)

Bonusbarnen kallar mig för mamma

Mina bonusbarn har kallat mig för mamma i flera år, dem vet om vem deras riktiga mamma är, men tycker om att säga mamma till mig.

Jag har alltid antagit att jag varit en slags trygghet, eftersom att vi har en jättefin relation tillsammans och jag finns där för dom till 100%: Dom är små.

Jag har under hela mitt liv kallat min mormor för mamma, fast än jag vet att jag har en mamma. Hon var som en extramor för mig.

Deras biomamma säger att hon inte uppskattar att dom kallar mig mamma, och hon försöker få dem att säga mitt namn men barnen själva vill inte det.

Måste klargöra att barnen själva börja säga mamma till mig, och att jag alltid sagt att de får kalla mig för mitt förnamn ifall dom vill, det är upp till dom.

Ska jag tvinga dom att kalla mig för mitt förnamn? Vad tycker ni?

Ifall det vore mina egna barn skulle jag nog bli ledsen men samtidigt glad att mina barn är väldigt älskade och trygga hos ytterligare en vuxen. 

• Svar på tråden Bonusbarnen kallar mig för mamma
  • Anonym (fsk personal)

När jag arbetade på förskolan i småbarnsgruppen kallade vissa barn mig för mamma. Tycker ni det är ok också?

Barnen fick en varm och nära relation till mig, de kände trygghet och de kände nog att jag älskade dem.

Tycker ni fortfarande att det är ok om förskolepersonal inte rättar barnen när de säger mamma till dem?

Det tycker inte jag, jag var personal och jag arbetade med dem. Inget biologiskt någonstans där. Barnen har en egen mamma och jag fick bli kallad för mitt namn. Så enkelt.

• Anonym (mamma & bonusmor)
    Anonym (fsk personal) skrev 2013-07-19 19:59:51 följande:
    När jag arbetade på förskolan i småbarnsgruppen kallade vissa barn mig för mamma. Tycker ni det är ok också?

Barnen fick en varm och nära relation till mig, de kände trygghet och de kände nog att jag älskade dem.

Tycker ni fortfarande att det är ok om förskolepersonal inte rättar barnen när de säger mamma till dem?

Det tycker inte jag, jag var personal och jag arbetade med dem. Inget biologiskt någonstans där. Barnen har en egen mamma och jag fick bli kallad för mitt namn. Så enkelt.
    Mitt barn har ettpar gånger sagt mamma till någon i personalen på dagis. Det har inte rört mig något, barnet vet att jag är mamma, glömde sig ettpar sekunder. Det säger mig att barnet är tryggt í det miljö det vistast i under vår arbetsvecka och jag mår bra av att minn barn känner sig tryggt med dom personer som tar hand om det. 
  • Anonym (svårt)

Svår fråga. Spontant tänker jag att låt barnen kalla dig för mamma om de vill. Men skulle jag själv hamna där.
    Att mitt ex skaffar sig en ny tjej och vår dotter börjar kalla den kvinnan för mamma. Tja, då blir jag mer osäker på svaret på din fråga. Det skulle inte kännas så kul om lilla dottern kom hem och sa: nu har jag varit o träffat mamma och pappa och...bla bla bla...   Det är ofta lätt ge kommentarer till andra men hamnar man själv i den sitsen kanske man tänker annorlunda.

• Gung Ho
    Enter Sandman skrev 2013-07-19 16:34:36 följande:

Jag äger inte mina barn och jag har aldrig definierat mina barns relationer, det är inte min sak att avgöra.

Om mina barn har en så varm, nära och trygg relation till sin bonusmamma som dom har till mig, desto bättre.

Jag önskar mina barn så många såna nära relationer som möjligt med andra människor, det mår dom bara bra av.

Och DET är mitt primära intresse att mina barn ska ha det bra.

Inte vad dom kallar människor för, för oavsett vad dom kallar dom vuxna i sin närhet så är relationen densamma.

Det kan man inte ändra genom att tvinga barnet att använda ord som inte passar barnet men som inte trampar på den känslige vuxnes ömma tår.

För till syvende och sist får vi den relation vi förtjänar till våra barn och det får vi genom vårt beteende inte genom att hävda våra rättigheter, vare sig som bio eller bonus.       

Kloka ord att ta till sig...
  • Anonym (putte)
    umm abdilleh skrev 2013-07-17 00:36:12 följande:
    Du har noll respekt för deras mamma genom låta dom kalla dig mamma när hon inte vill..skaffa egna barn istället

Jag tycker det är bättre att hon visar barnen respekt genom att tillåta att de säjer mamma, än att av respekt till deras biomamma förbjuda dem.
  • Gung Ho
    Litet My skrev 2013-07-19 19:56:51 följande:

Fast man kan ju ickså vända på det och undra varför en del bonusföräldrar vill bli kallade mamma eller pappa när de egentligen inte är det. Vet att det finns en hel del bonusmammor som inte vill bli kallade mamma av bonusbarnen men ändå har en fin relation till bonusbarnen.

Fast man måste ju utgå från vad som är naturligt för barnen. Har inte sett ngn här som förespråkat att aktivt få barnen att kalla dem mamma/pappa. Ingen har heller skrivit att man inte kan ha en bra relation med sitt bonusbarn om man inte blir kallad mamma/pappa.

Självklart skall inte bonusföräldern driva frågan. På samma sätt som att barnen själva måste få bestämma hur nära relation man ska ha. Man kan ge sin kärlek, men sedan är det upp till barnet att avgöra hur nära relationen ska bli.

Jag har personlig erfarenhet av en styvfar som ville att jag skulle kalla honom pappa. Det blev bara katastrof.
  • Gung Ho
    Anonym (fsk personal) skrev 2013-07-19 19:59:51 följande:

Känns lite irrelevant. Ytliga likheter, men i grunden stor skillnad.
  • Gung Ho
    Chianti skrev 2013-07-19 12:38:44 följande:
    Jobba lite på  läsförståelsen. Ingenstans varken skriver eller antyder jag att ordet  mamma är SAMMA SOM fitta. Jag gör bara jämförelsen att man inte låter sina barn säga saker bara för att de "är egna individer". Men det var visst för komplicerat för dig att förstå, trots att det står klartoch tydligt.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
    Ser att du ägnat en hel del inlägg att försöka ta tillbaka/bortförklara en löjlig jämförelse, tror du är genomskådad vid det här laget.
  • Anonym (svårt)

Detta skulle kunna bli ett problem. Om det t ex gäller ett väldigt litet barn, som på förskolan berättar att mamma slår mig eller liknande. Barnet menar bonusmamman men förskolepersonalen larmar soc som börjar utreda biomamman. Ja, det skulle kunna bli många missförstånd så jag förespråkar nog att man ska vara så tydlig som möjlig. Förklara för barnen hur det ligger till, att man har en mamma och en pappa. Speciellt för de små tror jag det är viktigt, då menar jag 1-3 åringar som bor växelvis i två familjer.

• Gung Ho
    umm abdilleh skrev 2013-07-17 00:36:12 följande:

Du har noll respekt för deras mamma genom låta dom kalla dig mamma när hon inte vill..skaffa egna barn istället

Respeekt!!!!

*gör gängtecknet*

• Enter Sandman
    Gung Ho skrev 2013-07-19 20:28:30 följande:
    Kloka ord att ta till sig...

Tack. Solig
  • Gung Ho
    Anonym (svårt) skrev 2013-07-19 20:45:51 följande:

Detta skulle kunna bli ett problem. Om det t ex gäller ett väldigt litet barn, som på förskolan berättar att mamma slår mig eller liknande. Barnet menar bonusmamman men förskolepersonalen larmar soc som börjar utreda biomamman. Ja, det skulle kunna bli många missförstånd så jag förespråkar nog att man ska vara så tydlig som möjlig. Förklara för barnen hur det ligger till, att man har en mamma och en pappa. Speciellt för de små tror jag det är viktigt, då menar jag 1-3 åringar som bor växelvis i två familjer.

Hehe, för det hade man inte tagit reda på...eller att det kommit fram av omständigheter. Det är även så vanligt att det är ett stort problem just därför att ett fåtal barn kallar sin bonusförälder för mamma/pappa..

• Nattsvart

Men det här har jag tänkt på: varför skulle ens bonusbarn säga något annat än det man börjar kallas i relationen, alltså namnet? Jag menar, min bonusdotter kallar mig mitt namn, hon har aldrig ens reflekterat över att kalla mig mamma, trots att hennes mamma aldrig funnits där för henne. Som vissa uttrycker det att man "förtjänar" det, hur tänker ni då? Mitt namn duger precis lika bra, och varför skulle hon plötsligt börja kalla mig mamma? Handlar det om att barnet ska vilja ha kärnfamiljen som samhället oftast utgår från? Jag tar inte sida i vad som är rätt och fel, men jag bara undrar hur folk tänker kring detta.

• Gung Ho
    Nattsvart skrev 2013-07-19 20:52:17 följande:

Men det här har jag tänkt på: varför skulle ens bonusbarn säga något annat än det man börjar kallas i relationen, alltså namnet? Jag menar, min bonusdotter kallar mig mitt namn, hon har aldrig ens reflekterat över att kalla mig mamma, trots att hennes mamma aldrig funnits där för henne. Som vissa uttrycker det att man "förtjänar" det, hur tänker ni då? Mitt namn duger precis lika bra, och varför skulle hon plötsligt börja kalla mig mamma? Handlar det om att barnet ska vilja ha kärnfamiljen som samhället oftast utgår från? Jag tar inte sida i vad som är rätt och fel, men jag bara undrar hur folk tänker kring detta.

Det duger så klart, men ingen har väl menat ngt annat...
  • Chianti
    Gung Ho skrev 2013-07-19 20:44:04 följande:
    Ser att du ägnat en hel del inlägg att försöka ta tillbaka/bortförklara en löjlig jämförelse, tror du är genomskådad vid det här laget.
    Verkligen inte! Jag har ingen anledning att bortförklara något, däremot hör det väl till i en debatt att man förklarar om den man debatterar med inte förstår, eller väljer att missförstå?

Jag står till 100% för vad jag skrev: Och som egna individer får de bestämma själv. Till exempel så skulle du acceptera om de kallade dig för fitta, för de är ju egna individer som bestämmer själv.
    Men det varken står eller är underförstått att det är lika illa att säga mamma som att säga fitta. Och det behöver jag inte bortförklara. Bara förklara för de som har svårare att förstå.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Bonusbarnen kallar mig för mamma