• Sossatina

Flata eller transkille? Ge dina ägg till din partner!

Hej!
    Jag tänkte bara dela med mig av information som jag förstått inte är så välkänd.
    I England kan du få bära din partners biologiska (genetiska) barn med hjälp av IVF!
    Det är ju en bra lösning om insemination inte fungerat och ni ändå överväger vanlig IVF, eller om någon gärna vill ha biologiska barn men inte vill, eller kan, bära och föda själv.
    Det går till som så att man skördar äggen från Kvinna 1, precis som vilken IVF som helst, de befruktas med donatorsäd, oxå supervanligt, och sen sätts de in i Kvinna 2, som bär och föder barnet.
    Myyycket bättre lyckandefrekvens än både insemination och vanlig IVF för heteros har det visat sig; ca 60%! Ännu högre om man använder den yngre kvinnans ägg och den äldre kvinnan bär barnet.

Två nackdelar:
    1. Det är dyrt. 60-100.000 SEK. Men man kan få nästan halva priset om man samtidigt kan tänka sig att donera hälften av de skördade äggen till en främling!

2. När ni gravida och glada kommer hem till Sverige måste den icke-födande föräldern adoptera sitt egna genetiska barn. Men det är ju ett mindre problem som går att lösa, tänker jag.

Den här kliniken gör det, de finns både i London och i fler städer, och där det finns en brukar det ju finnas fler, det är säkert många fler engelska kliniker som erbjuder detta:
    www.londonwomensclinic.co.uk
    www.londonwomensclinic.com/index.php/london/p/what_is_egg_sharing

Hoppas fler finner informationen intressant, och lycka till i barnaplanerandet!

• Svar på tråden Flata eller transkille? Ge dina ägg till din partner!
  • Viktoria2012

Hej! Detta är precis vad vi letar efter. Undrar dock, är det någon som gjort detta i Spanien, Tjeckien, Riga etc? Tror inte vi har råd med att göra detta i London.

• Sossatina
    Viktoria2012 skrev 2013-07-18 21:56:48 följande:
    Hej! Detta är precis vad vi letar efter. Undrar dock, är det någon som gjort detta i Spanien, Tjeckien, Riga etc? Tror inte vi har råd med att göra detta i London.
    I Spanien måste donatorn vara anonym, så de kommer inte tillåta dig att ta emot din partners ägg.
    Tjeckien har vi inte kollat upp.
    Riga sa nej när vi frågade för två år sedan, men de kanske har ändrat reglerna nu? Jag minns inte längre varför de sa nej, minns bara att dörren var stängd där...

Eftersom det är tillåtet i Storbritannien måste det ju finnas fler kliniker som erbjuder detta! Googla runt lite, kontakta varenda IVF-klinik tycker jag! Londonkliniken är ju dyr bara för att den ligger på en flashig gata i London, kolla Brighton tex! Eller andra mellanstora städer som ligger en bit ifrån London.

Ett annat tips är att om man kan tänka sig att donera hälften av de ägg som skördas till en främmande kvinna, så får man kraftig rabatterat pris, nästan halva priset. Följ den nedre länken jag postade så förklaras hur.

Vi löste de höga priserna genom att ta ett lån. Inte roligt, men för oss var det värt det. Men det är ju inte alla som har möjlighet till det, men tänkte ändå nämna det.

Lycka till i letandet!
  • Harleys

Sossatina! Tack för detta.
    Vi har precis genomgått denna procedur och beskriver det i denna tråd:

"Vi har gjort en intra-partner äggdonation som lyckats"
    www.familjeliv.se/Forum-7-356/m70684841.html

Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter och vill gärna komma i kontakt med andra som genomgått liknande behandling.

• Sossatina

Hej!

Jag är inne så sällan att jag missat ditt svar!

Du får gärna skriva till oss på karin.blomquist(at)mail.nu så kan vi prata mer?

Grattis till plusset!       

Svar på tråden Flata eller transkille? Ge dina ägg till din partner!