Flata eller transkille? Ge dina ägg till din partner!
Hej!
Jag tänkte bara dela med mig av information som jag förstått inte är så välkänd.
I England kan du få bära din partners biologiska (genetiska) barn med hjälp av IVF!
Det är ju en bra lösning om insemination inte fungerat och ni ändå överväger vanlig IVF, eller om någon gärna vill ha biologiska barn men inte vill, eller kan, bära och föda själv.
Det går till som så att man skördar äggen från Kvinna 1, precis som vilken IVF som helst, de befruktas med donatorsäd, oxå supervanligt, och sen sätts de in i Kvinna 2, som bär och föder barnet.
Myyycket bättre lyckandefrekvens än både insemination och vanlig IVF för heteros har det visat sig; ca 60%! Ännu högre om man använder den yngre kvinnans ägg och den äldre kvinnan bär barnet.
Två nackdelar:
1. Det är dyrt. 60-100.000 SEK. Men man kan få nästan halva priset om man samtidigt kan tänka sig att donera hälften av de skördade äggen till en främling!
2. När ni gravida och glada kommer hem till Sverige måste den icke-födande föräldern adoptera sitt egna genetiska barn. Men det är ju ett mindre problem som går att lösa, tänker jag.
Den här kliniken gör det, de finns både i London och i fler städer, och där det finns en brukar det ju finnas fler, det är säkert många fler engelska kliniker som erbjuder detta:
www.londonwomensclinic.co.uk
www.londonwomensclinic.com/index.php/london/p/what_is_egg_sharing
Hoppas fler finner informationen intressant, och lycka till i barnaplanerandet!