• Signatur

Du ser ett träd fullt med mogen frukt i någons trädgård, vad gör du?

Du går förbi en trädgård (tillhörande ett hus) omgiven av staket. Det finns en stängd grind i staketet.  Innanför staketet står ett fruktträd som är fullt av mogen frukt. Vad gör du?

(Alla alternativ har hänt hemma hos oss och nu är jag lite nyfiken på hur folk egentligen gör. Rösta på det du faktiskt gör, inte det du vet med dig att du borde göra).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du ser ett träd fullt med mogen frukt i någons trädgård, vad gör du?
  • Signatur
    Tow2Mater skrev 2013-07-16 17:33:44 följande:
    Det kanske var ett par av dem som sokt soc pengar och fått avslag men inte hade nån mat alls hemma att äta eller ge till sina barn.
    Så det ger en rätt att stampa in i någons trädgård och stjäla?

Hade de frågat hade de förmodligen fått någon liter, men jag vill faktiskt inte att främmande människor ska gå in i min trädgård (som är omgiven av staket så det är inget snack om att det är någons egendom) utan lov och jag vill inte att de tar mina saker utan lov heller. Om jag är hungrig ger det väl inte mig rätt att gå in i och rota i någons kylskåp...

(Och dessutom har vi *ett* träd och vill gärna ha lite körsbär själva också...)
  • Tow2Mater
    Signatur skrev 2013-07-16 19:34:04 följande:
    Så det ger en rätt att stampa in i någons trädgård och stjäla?
    Nej det sa jag inte. Men ni var ju inte hemma, och de kanske råkade gå forbi just då och kunde inte motstå. Kan ju bara vara en forklaring till beteendet. De flesta normala människor stjäl ju inte direkt av andra, om man inte sitter i en extrem situation.
  • Yas

Som 10 åring kunde man palla från grannens tomt men som vuxen är jag inte ett dugg intresserad av någon annans frukträd. Kan köpa min egen frukt. 

• Petrol

Jag är en omoralisk fan och tar gärna ETT äpple eller liknande om jag kan hugga ett i förbifarten och är lite småhungrig, dock inte mer än så.

Frukt-träd på allmänningar vittjar jag dock med jämna mellanrum och bakar paj.

• Petrol

Annan frukt låter jag nog vara btw, eller träd med lite frukt överlag. Jag är inte bara omoralisk, jag är rätt snäll också.

• Mumin80

Frågar. Vårt eget plommonträd har jag ställt ut både skylt och stege för att grannarna ska ta för sig vissa år

Hatar det årliga plommonmoset på gräsmattan, men nu börjar jag ju ha så många plommonrecept att jag hoppas trädet lever länge till. Det är ju bara 50 år gammalt eller så  

• Dr Mupp

Jag kan sticka in handen och ta ett äpple eller så (har kanske hänt två eller tre gånger som vuxen) men skulle inte gå in på tomten. Nått som däremot uppskattads mycket är att vissa husägare som bor nära skolorna eller på en av huvudlederna mot skolorna ofta har ställt ut en korg med fallfrukt som skolbarnen kan ta. Då tas frukten tillvara även omägaren inte är så sugen på frukt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Smulan 89

Går förbi. Skulle inte ens fundera över de andra alternativen. Knacka på dörren och fråga om frukt känns lite pinsamt, haha. Skulle aldrig ta frukten i alla fall.

• viseversa

Ser inte alternativen. Men jag går förbi. Plockar inte andras frukt i alla fall.

• skogsvitter

Har inget behov av att plocka frukt från andras träd så jag går förbi... jag skulle dock tycka att det är ok att plocka typ en frukt från grenar som hänger ut över gatan tex eller fallen frukt som ser ok ut. Att gå in på annans tomt utan att fråga och börja skörda deras frukt är ren stöld som jag ser det!

• CeeJay

Går förbi, såklart !! Är inte intresserad av andras mogna frukt...

• Stårschan

Går förbi och tänker "stackars sate som har så mycket frukt att ta hand om".

När vi hade flera äppelträd blev jag bara hjärtans glad när traktens ungar kom och knackade på och frågade om de fick plocka.

• LillGris

Om jag var jäkligt sugen skulle jag ringa på o fråga om jag fick ta en frukt. Annars skulle jag gå förbi

• Signatur

Fick köra iväg folk halva natten igår. Blä!

Nu har vi bestämt oss för att ta bort trädet och sätta dit ett äppelträd istället. Det finns det flera på allmänningen här i närheten så det borde inte vara lika stöldbegärligt och vi får kanske ha vår trädgård ifred.

Svar på tråden Du ser ett träd fullt med mogen frukt i någons trädgård, vad gör du?