• detta

Progynon - den blå raden längst upp, är det sockerpiller?

Är det någon som vet om den blå raden längst upp är sockerpiller? Jag har läst förklaringen i asken men förstår inte.

• Svar på tråden Progynon - den blå raden längst upp, är det sockerpiller?
  • Sossatina

Jag har ingen aning, jag undrar oxå. Men jag tror inte det, då skulle de ju rekommendera att hoppa över den raden efter befruktningen? Jag ska fortsätta ta progynon ända till graviditetsvecka 12...

• annaba

Nej, enligt bipacksedeln är samtliga 28 tabletter i varje karta med aktiv substans, d v s alla innehåller östrogen.

Markeringen på kartorna är för de kvinnor som tar östrogen som substitution i och med klimakteriet och har cyklisk behandling - de tar östrogen varje dag under tre veckor (de vita raderna på kartan, 3 x 7 tabletter), gör en veckas uppehåll och börjar sen på en ny karta där de återigen tar tabletterna på de vita raderna. Efter tre månader har de tagit samtliga tabletter på de vita raderna på alla tre kartorna i asken och har då kvar tre kartor med enbart blåa rader kvar (3 rader med 7 tabletter i varje) = 28 tabletter), vilket är de tabletter de tar under den fjärde månaden. Allt enligt den beskrivning som finns under 'cyklisk behandling' på bipacksedeln.

Svar på tråden Progynon - den blå raden längst upp, är det sockerpiller?