• Anonym (?)

Ensamstående o ekonomi?

Är nyfiken.. Det är nämligen så att vi har bonus här vh, biomamman har ingen ny. Hon har levt själv i över 13 år.
    Det jag reagerat på positivt är att hon verkar ha så fasligt god ekonomi.
    Det som jag också märkt o sett är att de flesta av de ensamstående kvinnor jag känner till både köper o gör mer saker än vad statistiken säger o visar.
    Enligt den så är det synd om dessa mödrar som lever i fattigdom?! Frågan är vad som räknas som det? Och hur mycket pengar ni som är ensamstående har kvar efter räkningar o andra utgifter varje månad?

• Svar på tråden Ensamstående o ekonomi?
  • Anonym (Åsa)

Det beror väl på inkomsten. Jag studerade på universitetet som ensamstående 3- barnsmamma. Då hade vi givetvis usel ekonomi ned studielånen på strax över 8 000 kr/ månad. Men efter studierna fick jag jobb med lön på 39 000 kr/ månad. Självklart fick jag och barnen det betydligt bättre ekonomiskt när jag började jobba. Sedan träffade jag en ny man för ett par pr sedan som nu bor med oss. Nu har vi det ännu bättre ekonomiskt eftersom han har ungefär samma lön som mig. Samtidigt som de fasta utgifterna bara är något högre än vad de var när jag ensam betalade allt och vara hade strax över 8 000 i studielån/studiebidrag.

• Anonym (?)

Varför jag är nyfiken? Därför att det talas o skrivs väldigt mycket om fattigdomen i sverige och så som jag ser och hör så verkar det inte så illa snarare tvärtom. vilket är bra för barnen såklart.

Missunsam nej absolut inte snarare glad om det inte är som de säger. vem vet jag kanske hamnar där med? Eller hur! Varför tror en del att man bara menar illa med sina inlägg?

De ensamstående jag känner bor i villa eller bostadsrätt. det brukar också vara billigare alternativ månadsvis. Hyran tänker jag på främst.

• Chianti
    Anonym (?) skrev 2013-07-17 13:05:23 följande:
    Varför jag är nyfiken? Därför att det talas o skrivs väldigt mycket om fattigdomen i sverige och så som jag ser och hör så verkar det inte så illa snarare tvärtom. vilket är bra för barnen såklart.
    Missunsam nej absolut inte snarare glad om det inte är som de säger. vem vet jag kanske hamnar där med? Eller hur! Varför tror en del att man bara menar illa med sina inlägg?
    De ensamstående jag känner bor i villa eller bostadsrätt. det brukar också vara billigare alternativ månadsvis. Hyran tänker jag på främst.
    Men vilka miljöer rör du dig i då? Om de du känner främst bor i eget köpt boende så rör du dig troligen i medelklassen. Det är inte dem media eller larmrapporterna berör, eller hur?
    Hur många ensamstående mammor i invandrarförorter umgås du med? Det är nog inte statistiken som är fel, snarare att du verkar tro att det du ser är nån norm.
    Jag kör motorcykel, och har typ 200 vänner med hoj. Betyder det att alla svenskar har MC?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • sextiotalist

Jag är också omgiven av kvinnor som har en bra ekonomi, oavsett om de har barn eller inte. Men sedan har jag några väninnor som inte alls har det bra, jag har en väninna som går på knäna, hennes barn bor hos pappan och hon betalar underhåll. Hon hade haft det bättre om hon hade haft barnen heltid, men barnen har det bättre när de bor hos sin pappa.
    Det gällde också en annan väninna, där pappan hade barnen heltid, just för att han hade en bättre ekonomi, kunde behålla huset etc, hon hade också haft det bättre om barnen bott heltid hos henne, men barnen hade de bättre om de bodde kvar hos pappan (hon hade ingen möjlighet att erbjuda barnen den standarden han kunde erbjuda) 

• Busflickan

Jag har varit ensamstående med 1 barn i 2 år. Har under den tiden varit student. Klart att vi inte har haft mycket pengar, men det har räckt till. Har man dessutom närstående som man kan låna av om det någon gång skulle bli kris så är det inga problem (mer än om utbetalningarna strular och det blev som i våras när jag inte fick pengar på 3 månader).

Nu arbetar jag och har en normal lön. Jag anser inte att det är några problem alls att få det att gå ihop.

• Tow2Mater
    Anonym (Kajsa) skrev 2013-07-17 09:52:05 följande:
    Enkelt sätt att tänka är väl att du tar bort din mans inkomst samt de utgifter som är specifika för honom (hans ungefärliga matkostnad, fackavgift mm) och kollar vad du hade haft kvar då -
    Det tillkommer ju sen ofta underhållsbidrag for barnen och bostadsbidrag.
  • Anonym (?)
    Chianti skrev 2013-07-17 13:15:11 följande:
    Men vilka miljöer rör du dig i då? Om de du känner främst bor i eget köpt boende så rör du dig troligen i medelklassen. Det är inte dem media eller larmrapporterna berör, eller hur?

Hur många ensamstående mammor i invandrarförorter umgås du med? Det är nog inte statistiken som är fel, snarare att du verkar tro att det du ser är nån norm.

Jag kör motorcykel, och har typ 200 vänner med hoj. Betyder det att alla svenskar har MC?

Och detta med mc är inget media pratar om eller hur? Gud vilken knäpp jämnförelse.
  • Anonym (?)

Härligt att hitills läsa att man som ensamstående har det ok.

Att media endast menar en liten klick..

Då är det ingen fara på taket och barn i det stora hela har det bra.

• Chianti
    Anonym (?) skrev 2013-07-17 14:34:42 följande:

Och detta med mc är inget media pratar om eller hur? Gud vilken knäpp jämnförelse.
    Du verkar ju trög light. Jag jämförde att eftersom JAG jämt träffar folk med hoj så är det helt naturligt att tro att typ alla har hoj för det har ju mina vänner. Du jämför ALLA ensamstående med dina bekanta som bor i hus eller bostadsrätt på din ort för det är ju de du träffar. Same same.
    Men jag fattar i alla fall att det finns en annan värld utan MC trots att jag inte rör mig i den, men du fattar inte att dina vänner inte är samma som alla.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (Åsa)

Det beror ju på vad man jämför med. Fattigdom i Sverige är inte det samma som att vara fattig i ett u-land. Men tydligen har fattigdomen bland ensamstående mammor ökat markant på senare år. Enligt en artikel är 1/3 av ensamstående mammor fattiga idag jämfört med bara 10procent för tio år sedan. Så det allvarliga är väl att fattigdomen i denna grupp ökar samtidigt som genomsnittshushålket på samma tid har ökat sin inkomst ned 40 procent. www.dn.se/debatt/satsa-pa-de-ensamma-mammorna/

• Anonym (Kajsa)
    Tow2Mater skrev 2013-07-17 14:19:58 följande:
    Det tillkommer ju sen ofta underhållsbidrag for barnen och bostadsbidrag.

Underhållstöd ska hon ju lägga till som inkomst i så fall ja, så kan hon ju kolla om hon har rätt till bostadsbidrag. Det beror ju på hur många barn hon har och hur hon bor. Men det kan hon ju kolla upp för att få en bild.

Jag har inte bostadsbidrag.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (?) skrev 2013-07-17 13:05:23 följande:

Det man menar är ju att barn till ensamstående är överrepresenterade i fattigdomsstatistiken. Ensamstående föräldrar räknas också som det som brukar kallas "sårbar grupp" av de skäl jag nämnde ovan.

Jämför tex med att man säger att fetma hos barn är överrepresenterat hos låginkomstatagre så innebär ju inte det att alla låginkomstagare har tjocka barn. Men även om problemet finas hos en grupp i gruppen så är det ju ett reellt problem.

Vad gäller barn till medelinkomsttagande ensamstående föräldrar är ju de normalt sett inte fattiga - däremot har man ju som ensamstående det ekonomiskt tuffare om man jämför sig i sin egen grupp så att säga. Min ekonomi skulle vara bättre om vi vore två arbetande vuxna i familjen. Så jämfört med mina vänner som är två och som har samma typ av jobb som jag har vi som familj mindre att röra oss med.
  • Anonym (?)
    Chianti skrev 2013-07-17 15:00:07 följande:
    Du verkar ju trög light. Jag jämförde att eftersom JAG jämt träffar folk med hoj så är det helt naturligt att tro att typ alla har hoj för det har ju mina vänner. Du jämför ALLA ensamstående med dina bekanta som bor i hus eller bostadsrätt på din ort för det är ju de du träffar. Same same.

Men jag fattar i alla fall att det finns en annan värld utan MC trots att jag inte rör mig i den, men du fattar inte att dina vänner inte är samma som alla.

Ja du har så rätt! Trög som bara den och ser inte längre än min lilla fina o rika värld o bekantskapskrets.

Herre gud!! Spelar ju ingen roll vad man frågar eller skriver om på detta forum folk drar egna slutsatser att man vill illa o att man inte fattar något.

Om vi ska komma till din brilijanta jämnförelse så borde jag väll inte ens ha skapat denna tråd om jag redan "visste" trodde att jag visste svaret eller hur?

Och JA jag är glatt överaskad över rubrikerna då jag inte märkt av fattigdom hos barn med ensamstående föräldrar. Å därför startade jag tråden för att jag var nyfiken på hur det ser ut i resten av landet.

Har fått bra svar här också, tack så mycket!
  • Anonym (fattig)

jag är ensamstående med två barn och får aldrig ihop månaden. trots bostadsbidrag. hyr ett litet hus och har en billig bil, så det är inte överkonsumtion det handlar om. jobbar deltid på ett låglönejobb. tycker det är skitjobbigt att aldrig ha råd. har man utbildning så man har ett välbetalt jobb och råd att köpa sitt boende så är det klart att det går bra, men det är ju som nämnts tidigare inte samma för underklassen 

• Anonym (.)

Biomamman här reser utomlands med barnen varannat år och hyr stuga varannat. Dom har alltid fina kläder skor. Barnen har varsin mobil mm. Hon har dom heltid minus vh och ett par veckor på sommaren och några dagar vid jul.

Vi har det mycket sämre. Hon klagar ofta genom sitt yngsta barn, men jag förstår aldrig varför? Hon borde ju se hur vi har det tycker jag. Vi har två barn gemensamt också. Dsgisavgift för dom. Boende för 4 barn trotts vh för två mm mm.

Min sambo hade det som bäst när han hade barnen vv brukar han säga och det har fler i omgivningen sagt som haft barn vv eller heltid när dom va ensamma.

Men självklart finns det dom som har det dåligt också.

• Anonym (äntligen)

Jag har befunnit mig i båda lägren, alltså både varit uf och betalt underhåll och idag är jag bf och får underhåll.

Jag kan bara säga att ÄNTLIGEN, det är som att vinna på triss i slutet av varje månad! Äntligen ett tillskott att använda till barnens kläder, månadspeng, aktiviteter och framför altt: MAT!

Tidigare hade jag barnen alla skollov, minst 6 veckor av sommarlovet  plus varannan helg. Det är ju lite av dilemmat att man som uf har barnen när dom är lediga och det ska serveras 3 mål mat + mellanmål, det är aktiviteter mm och det rinner iväg enorma pengar. Dessutom kan man inte alltid bosätta sig i en garderob för även om man har barnen bara vh så behöver man ha ett vettigt boende ändå - det är inte bara bf som får större boende?! Givetvis behöver det köpas kläder även hos uf, dessutom resor mellan boenden vid umgänge.

Visst, jag fick göra avdrag, hela 29 kr/barn som då var maxbeloppet vid fullt underhållsstöd men det var svårt att få ihop det att täcka 3 mål mat och resor och aktiviteter och ibland kläder. Nu däremot kan barnen få sina barnbidrag och underhållet fyller det tomma hålet i matkontot och ökade elkostnader och resekostnader.

JAG känner mig rik, men så har jag aldrig räknat underhåll och barnbidrag som en inkomst utan som ett ekonomiskt tillskott för att täcka ökade levnadskostnader då man har barnen heltid.

Svar på tråden Ensamstående o ekonomi?