• 1990amanda

Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?

Min flicka är nu 4 månader och vägrar ta napp, hon bara biter i den eller klöks.. Hade tänkt sluta amma henne runt 6 mån! Men hur slutar man amma en bebis som verken har napp eller tummen? Har testat alla möjliga nappar men ingen duger...

• Svar på tråden Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?
  • Mercurialis

Vad har amningsstopp och napp med varandra att göra? Om du vill sluta amma, så slutar du att amma och börjar ge ersättning i flaska i stället. Bebisen måste inte ha napp bara för att amningen avslutas.. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Rosa Fluff

Jag kan förstå lite hur du tänker. Min son hade mig som napp. Han vägrade riktig napp och han vägrade flaska. Det var bara bröstet som dög..

Jag ville sluta amma långt tidigare men jag fick bita ihop och kunde sluta vid 11 månader (han är nu 13 månader) Då åt sonen riktig mat men han vägrade somna/sova utan bröstet så alla mellanmål bestod utav amning. Så jag fick ta en fajt.. Kom på en ny sovrutin och höll mig till den. Det var lite tufft men efter ett tag funkade det. Dock måste jag vara i rummet nu när han sover annars vaknar han och vägrar somna om.

• keron
    skogsvitter skrev 2013-07-17 09:21:11 följande:
    Öh va??? Amning är mat!! Tror du bebisen får mat genom nappen eller?!

Man slutar amma när bebisen är mogen för att sluta amma (dvs äter annan mat och inte längre behöver bröstet för trygghet, närhet och tröst) vare sig bebisen tar napp eller ej.
  • 1990amanda

MIn dotter har mitt bröst som NAPP. Hon kan inte sova om hon inte sover på mig vid bröstet, hon vill ha bröstet när hon ska sova. HON blir arg och ledsen när det kommer mjölk.

Därför vill jag ha henne till att ta napp, för att kunna få lite Space!

Tycker det är JÄTTE mysigt att amma och har inte brottom med att sluta .  Men hade bara lite funderingar kring det! Eftersom jag tror de är lättare när barnen har napp när de tex ska sova då har de nappen som en trygghet, ist för att ja ska lägga mig kl 19 på kvällen sen inte kunna gå ur sängen för hon vaknar så fort jag tar ut bröstet.

Jobbigt att hon är grinig och sur hela dagarna för hon kan inte komma till ro till att sova om jag inte lägger mig ner med henne... Hon somnar ibland en stund i vagnen, men inte mer än 15-20min ..

• sweetbird

Testa andra nappar , latex eller silikon . Olika form , olika sköldar på dom.
    . Min son använde mig som napp. Slutade Amma och han vande sig att inte tutta . Det är lite bökigt dom första dagarna . Men de går över . Han börja tutta på tummen och jag tycker att det är svårare att vänja av med tumme. Nappen kan man kasta. Men tummen sitter alltid kvar . Så jag tog ut tummen när han stoppa in den. Det gick på några dagar sen sluta han . Jag ersatte tummen med en snutte. Det blev hans trygghet

• skogsvitter
    1990amanda skrev 2013-07-17 23:06:58 följande:
    MIn dotter har mitt bröst som NAPP. Hon kan inte sova om hon inte sover på mig vid bröstet, hon vill ha bröstet när hon ska sova. HON blir arg och ledsen när det kommer mjölk.

Därför vill jag ha henne till att ta napp, för att kunna få lite Space!

Tycker det är JÄTTE mysigt att amma och har inte brottom med att sluta .  Men hade bara lite funderingar kring det! Eftersom jag tror de är lättare när barnen har napp när de tex ska sova då har de nappen som en trygghet, ist för att ja ska lägga mig kl 19 på kvällen sen inte kunna gå ur sängen för hon vaknar så fort jag tar ut bröstet.

Jobbigt att hon är grinig och sur hela dagarna för hon kan inte komma till ro till att sova om jag inte lägger mig ner med henne... Hon somnar ibland en stund i vagnen, men inte mer än 15-20min ..

Så problemet är alltså att hon jämt vill snutta, inte att du vill sluta amma... du hade ju kunnat skriva det så hade du fått bättre svar...

Har det alltid varit så här, eller har det blivit värre nu? Med tanke på att hon är mitt i en jobbig utvecklingsfas och det är väldigt vanligt att bebisarna blir extra oroliga och snuttiga i den här åldern så är det inte ett särskilt förvånande beteende. Det brukar gå över efter några veckor!

Om det alltid har varit så här skulle jag fundera på om hon har ont någonstans, ibland kan mjölkallergi och magont resultera i ett sådant här missnöjt beteende.

Du skriver ju också att hon är grinig och sur hela dagarna och det är ju inget som löser sig bara för att du ger napp! Hon är ju grinig av en anledning, hon vill ha ditt bröst av en anledning. Ta reda på den anledningen istället för att försöka dölja symptomen med en plastgrej. Många bebisar går och är mjölkallergiska  väldigtlänge innan det uppmärksammas, i värsta fall i flera år!
  • 1990amanda
    skogsvitter skrev 2013-07-18 10:04:21 följande:
    Så problemet är alltså att hon jämt vill snutta, inte att du vill sluta amma... du hade ju kunnat skriva det så hade du fått bättre svar... Har det alltid varit så här, eller har det blivit värre nu? Med tanke på att hon är mitt i en jobbig utvecklingsfas och det är väldigt vanligt att bebisarna blir extra oroliga och snuttiga i den här åldern så är det inte ett särskilt förvånande beteende. Det brukar gå över efter några veckor! Om det alltid har varit så här skulle jag fundera på om hon har ont någonstans, ibland kan mjölkallergi och magont resultera i ett sådant här missnöjt beteende. Du skriver ju också att hon är grinig och sur hela dagarna och det är ju inget som löser sig bara för att du ger napp! Hon är ju grinig av en anledning, hon vill ha ditt bröst av en anledning. Ta reda på den anledningen istället för att försöka dölja symptomen med en plastgrej. Många bebisar går och är mjölkallergiska  väldigtlänge innan det uppmärksammas, i värsta fall i flera år!

De har blivit mer suttande nu ! Var mindre innan! Som du säger kanske de är utvecklingsfasen som håller på...
  • skogsvitter

Ja då låter det onekligen som att det är språnget som är orsaken! Det är ju en väldigt jobbig fas i den här åldern, och lång Bebisen trädar in i "händelsevärlden" och det brukar börja när de är runt 15 veckor och pågår tills de är runt 19 veckor gamla.

Här är fakta om faserna:
    www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

• 1990amanda
    skogsvitter skrev 2013-07-18 16:06:03 följande:
    Ja då låter det onekligen som att det är språnget som är orsaken! Det är ju en väldigt jobbig fas i den här åldern, och lång Bebisen trädar in i "händelsevärlden" och det brukar börja när de är runt 15 veckor och pågår tills de är runt 19 veckor gamla. Här är fakta om faserna: www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

Okej tack!:)
  • Sunstorm

Hur går det?!? Undrar då min bebis är likadan. :)

• 1990amanda
    Sunstorm skrev 2013-09-15 15:15:57 följande:
    Hur går det?!? Undrar då min bebis är likadan. :)

Har inte försökt än! Men har börja smått sluta på dagen.. Har bytt ut nästa 2 mål. Tänkte nig amma. Henne till 7,5.. Hon ör nu 6
  • Smulkaffe

Skulle också vilja få hjälp med denna frågan. Min tjej är bara 6 veckor men jag ser lite vartåt det här barkar... Hon har samma beteende som din tjej TS. Smågrinighet på dagarna går inte att dämpa med napp. Kvällarna och läggningarna tar knäcken på mig och sambon. Hon skriker mellan kl. 16 och 19 (inte kolik, bara kvällsorolighet). Lägger jag henne vid bröstet så blir hon nöjd (snuttar, ej äter). Medan hon ligger där. Sen är det konsert igen.

Nattningen måste ske när hon är riktigt trött. Då ammar jag tills hon somnar in tungt. Det är drömscenariot för då kan jag få en stund framför TV innan det är dags att lägga sig så att man orkar upp när storasyster vaknar vid kl.6. Om hon inte är riktigt trött så ligger hon och stirrar en stund för att sen börja gråta och skrika. Inget vaggande eller vyssjande i världen kan få henne lugn då! Alla som frågar sig varför man vill vänja på barnet med napp kan ju prova att ligga och få bröstet söndertuggat på kvällen kl. 19-21. Det är f-n inte kul och om det ska hålla på i flera månader kommer man få skriva in mig på psyket.

(Mjölkallergi är en grej som BVC alltid vill dra till med när de inte finner på annat råd. Det sa de till exempel om min första dotter och det var bara skitsnack. Vad menar man med "många barn" har mjölkallergi? Kan knappast vara mer än 5 % av befolkningen...)

Usch jag känner mig så bitter och slutkörd nu. Min första tjej var också en missnöjd dam men hon tog åtminstone napp så att man kunde få lugn på henne utan att ta fram bröstet.

Det måste finnas någon som har mer erfarenhet av brösttokiga barn?     

Svar på tråden Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?