• smurfan8402

vad ska man göra?

Jag o mitt barns pappa har gått skilda vägar. För de inte funkade att bo med någon som inte tog ansvar över något i hemmet eller barnet. Men nu till problemet.
    Han säger att vi fortfarande ska gemensamvårdnad men ska man inte då visa att man vill träffa barnet mer än 1 timme i veckan?
    Jag får inte åka på semester med barnet för då kan inte han träffa barnet när han känner för de men han själv ska åka bort en vecka.
    Vi har bråkat jätte mycket o allt är infekterat just nu. Men vad ska man göra. Jag drar allt sjäkv klarar allt galant men måste man ha gemensamvårdnad när han inte tar ansvar för fem öre?
    Har pratat med honom att skriva på pappret för ensamvårdnad men han vägrar. Så vad kan man göra?
    Känner mig överkörd av denna person. Nu är de så att vi åker på semester ändå jag o barnet för de kan han ej styra.
    Någon som har ett bra råd hur man kan göra för att få de bättre när de gäller ansvar. Jag vill att han ska träffa sitt barn. Men vill inte tvinga fram de. O jag har sagt att jag kan hålla mig ivägen när han hämtar o lämnar ifall de är jobbigt o ses osv.

• Svar på tråden vad ska man göra?
  • Sephrenia89

Vill han verkligen ha barnet eller försöker han kontrollera dig för att straffa dig?

• lu07peda

Om han vill ha delad vårdnad så tycker jag att du ska sätta ner foten o säga att då ska vi ha barnen lika mkt. Annars så är det inte delad vårdnad. Han vill ha delad endast för då behöver han inte betala dig pengar. Oftast är det så. Själv så har jag delad vårdnad o det är helt ok. Älskar mina barn o som kille så ja en man kan faktiskt ta hand om barn utan att det ska bli för mkt problem.

• Brumma

Lu07peda - nu tror jag du inte riktigt vet vad du pratar om...
    Vårdnad och umgänge (boende) är två vitt skilda saker..
    Gemensam vårdnad handlar om att ta de stora besluten angående barnet gemensamt.
    Man kan ha gemensam vårdnad men praktiskt taget inte träffa barnet alls...
    Man kan faktiskt även ha tvärtom - varannan veckas boende men att enbart ena föräldern har vårdnad.
    Vårdnad har heller INGENTING med "betala" för barnet att göra, och du borde inte sprida att det har med varandra att göra...
    Vårdnadsfrågor och underhållsfrågor är redan infekterade områden och behöver inte späs på med saker som inte stämmer...
    Underhåll är umgängesföräldern ALLTID skyldig att betala såvida man inte har växelvis boende med ca 50% var.
    Oavsett vårdnad eller inte...

• Brumma

Dessutom jan man inte "sätta ner foten" o hota med enskild vårdnad...
    Det är inte upp till mamman (eller pappan) att ta ett sådant beslut.
    För att räknas som att man passar som vårdnadshavare för sitt barn krävs relativt grova "fel", såsom dokumenterade missbruksproblem tex.
    Inte bara för att den andra föräldern anser att de klarar det bättre själv..

Än en gång lu07peda - eftersom detta inte kan sägas nog med gånger - sluta sprid påhitt om hur det "är", och hur det går till när du uppenbarligen inte har ngn direkt koll...

• Brumma

Att man INTE passar som vårdnadshavare skulle det såklart vara... :)

Svar på tråden vad ska man göra?