• Anonym (EU)

Inkomstblakett - samma för utländsk arb.givare?

Hejsan!

Jag bor för tillfället, sedan dec 12, i ett annat EU land. Jag har fått hemskickat (till min svenska adress) en inkomstblankett efter att jag skickat in ett moderskapsintyg. 

Eftersom jag jobbar hos en utländsk arbetstgivare i ett annat EU land. Är det ändå den blanketten jag ska fylla i och skicka in?

Jag kommer flytta till Sverige innan födseln, men behålla anställningen på det företaget. Uppfyller 240 dagars reglen.  

Vill mest dubbelkolla med er, så att inget blir fel.  

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Inkomstblakett - samma för utländsk arb.givare?
  • Försäkringskassan

Hej! 

Din arbetsgivare kan fylla i den blanketten om det går.  Det behöver inte just vara den blanketten. Det som är viktigt är att de uppgifterna  som efterfrågas på blanketten styrks från arbetsgivaren. Det kan vara underlag som visar uppgift om din anställningstid, inkomst, arbetstid och att det undertecknas av dig och arbetsgivaren.  

Hälsningar
    Ella, handläggare 

• Anonym (EU)
    Försäkringskassan skrev 2013-07-19 08:54:52 följande:
    Hej! 

Din arbetsgivare kan fylla i den blanketten om det går.  Det behöver inte just vara den blanketten. Det som är viktigt är att de uppgifterna  som efterfrågas på blanketten styrks från arbetsgivaren. Det kan vara underlag som visar uppgift om din anställningstid, inkomst, arbetstid och att det undertecknas av dig och arbetsgivaren.  

Hälsningar
    Ella, handläggare 
    Hejsan!

Tack för svar. Ja, det funkar att fylla i det utan problem. 

Tycker du att jag ska skriva ett dokument med information om min situation? Att jag ska flytta tillbaka till Sverige innan födseln, att jag inte bott i det andra landat ett år ännu (fortf folkbokförd i Sverige) osv?  

Hoppas på snabbt svar:)

• Försäkringskassan

Hej

Ja, skriver ett brev som förklarar din situation, ju mer du skriver och förklarar din situation ju lättare har mina kollegor att ta beslut i ditt ärende.
    Du skickar brevet till Inläsningscentralen i Östersund. Se till att ha personnummer och namn på brevet.

Försäkringskassan
    Inläsningscentralen
    839 88 Östersund 

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Inkomstblakett - samma för utländsk arb.givare?