Jämför era barn resor med sina kompisar? Finns där avundsjuka?
Vi har varit iväg en vecka inom Sverige. Träffat familj, gått på zoo, tivoli, vattenland. Barnen har älskat varje minut och tjejen var så glad över att berätta sina upplevelser för en av sina vänner i området. Den tjejen kom hit när vi kom hem idag och vår dotter berättade hur trevligt hon hade haft det och kompisen svarar med "det var ju inget, vi var i Thailand" med stort utropstecken. Vår dotter svarade med "vad var fel på vår semester?" Därefter ingen konversation, bara lek. När flickan gick hem och jag nattade vår dotter frågade hon om Thailand och vi pratade om att alla åker på olika semester, ser olika saker. Vissa stannar hemma och spenderar tid med sina nära och kära och njuter av det. Alla har olika prioriteringar och förutsättningar. Då jag har levt ett år i Asien visade jag mina bilder och Thailand var det land jag personligen tyckte minst om. Vi låg säkert en timme och tittade och pratade om min upplevelse, mina foton. Därefter pratade vi om vår semestervecka hitintills och hon skiner upp, berättar allt jag redan hört tusen gånger igen som för henne var underbara ögonblick. Jag försöker vara lite psykologisk när hon sedan drar in vännen i konversation igen och säger att barn i den åldern (6 år) gärna jämför men inte menar något med det. Sedan tänker jag vidare och inser att jag inte direkt har något att basera det på. Ibland babblar man bara på..
Har ni upplevt något liknade så här i semestertid?