• susannapanna

När kan man bryta isoleringen?

Vi fick en liten son för en vecka sedan.

Lillen äter duktigt, jag återhämtar mig snabbt efter förlossningen och solen skiner. Men jag och maken, som är inne på sina tio "pappadagar" och därefter skall starta fyra veckors semester, går varann på lite nerverna av denna isolering. Vi har en bra relation i grunden, men som väntat blir umgänget mer än intensivt efter förlossningen. 

Vi har gått ut på några promenader i friluftsområdet här bredvid, men det hjälper inte min totala känsla av "exil".

Därför undrar jag nu hur snart ni andra mammor tagit med era bebisar ut på t ex museum, fika med vänner eller liknande...?

Söker också tips på hur man vårdar sin relation i den omtumlande tid som denna....

• Svar på tråden När kan man bryta isoleringen?
  • Tirem

Dag 2 var jag ute på stan och fiskade med en vän, liten låg gott och sov i vagnen...

• FruMa

Redan dag 3 var vi inne i affären, på makens jobb och sådant. Gå ut ni!

• EllisBell

När barnen varit 2-3 dar har vi levt som vanligt med fika, grilla hos kompisar, handla osv

• susannapanna

Oh, jamen då finns det ju ett ljus i tunneln!

Får kanske bli en tur inåt stan någon dag nästa vecka... frågan är om det går bra att ta pendeltåget...?

• Frontline

Vi drog in till stan redan efter vi lämnade förlossningen med alla 3 barnen och sen så levde vi precis som vanligt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tirem

Ta pendeln med gott samvete du! Varför vänta till nästa vecka, åk in till stan och njut av livet och käka en glass

• mammalovis

Bara du känner att du mår bra och orkar samt att du klarar av att stanna och amma/ge bebisen mat när den behöver, om det så är på ett café, i en affär eller i en park, så är det inga problem för det kan vara ganska stressande med en bebis som panikskriker av hunger. Med andra barnet är man lite mer härdad, men jag minns att med första kunde svetten fullständigt rinna av stress.

Ett tips är att ha med en tunn sjal om du vill kunna skyla dig lite mer. Min tös är nu 6 veckor och vi har hunnit med amning både i lekparken, på biblioteket, på Ica och på cafét.

Bästa tipset för relationen är definitivt att se till att båda får så mycket sömn som möjligt för annars sjunker både humöret och tålamodet. Sedan handlar det mycket om att hjälpas åt för det blir ju tajtare med tid för hushållsarbete mm, om man inte har en snäll sovbebis förstås. För mannens del gäller det väl också att klara av tiden utan sex medan avslaget varar. Som kvinna blir man mer uppslukad av bebisen och behöver kanske inte lika mycket närhet, men försök vårda kärleken ändå med pussar, kramar o s v.

• watership down

mitt tips är att åka till nåt ställe som har bra amningsrum: museum, köpcenter etc. För viktigast är att man känner att man kan gå in nånstans o sätta sig och amma/mata och byta på bebisen och bara andas ut lite. Kolla med andra föräldrar där du bor så kanske de har tips?

• Frontline
    watership down skrev 2013-07-20 12:57:01 följande:
    mitt tips är att åka till nåt ställe som har bra amningsrum: museum, köpcenter etc. För viktigast är att man känner att man kan gå in nånstans o sätta sig och amma/mata och byta på bebisen och bara andas ut lite. Kolla med andra föräldrar där du bor så kanske de har tips?

Mitt tips är att amma där du befinner dig för stunden då barn  oftast vill ha bröstet på en gång...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden När kan man bryta isoleringen?