• Anonym (My)

Pappa har umgänge var tredje helg, vill utöver det göra roliga saker när HAN vill!

Svårt att få till en bra rubrik. Hur ska jag tackla detta? Mina krafter är snart slut. Är separerad sen fyra år tillbaka. Pappan gjorde tydligt klart från början att han bara kunde ha barnen varannan helg. Barnen är nu 14, 12 och 8. Så har det varit till för ett tag sedan då det blev var tredje helg. Anledningen är att han tar tokiga beslut ang. barnen, vad de får göra osv. Barnen är även oroliga och har ett tag påtalat att de inte känner sig ok med att vara där. De kan inte sova, tycker det är jobbigt, pappa har inget tålamod m.m. Finns en hel del till anledningar men detta var lite.
    Pappan sa inte ens emot när jag sa att vi provar var tredje helg ett tag nu och ser om barnen blir lugnare. Han verkar tycka det är skönt att de inte kommer så ofta. Han har för ca. ett år sedan träffat en ny tjej, 20 år yngre, och det är tydligt att han har startat ett nytt liv. Där verkar inte hans barn ha någon plats. Den nya tjejen är sällan där ens när barnen är där, hon brukar träffa kompisar och sova borta ofta då Barnen börjar själva upptäcka att pappa skjuter bort dem nu och 14-åringen kommer ofta och vill lätta sitt hjärta om vad som händer hos pappa när de är där, vad han säger osv.
    Nu kom jag ifrån ämnet lite men en liten bakgrund och om hur situationen ser ut. Nu är det som sagt var tredje helg som han ska ha barnen. Däremot så tycker han att han kan få komma och ta barnen och hitta på nåt kul när han känner för det. Vilket betyder när det är fint väder och hans nya tjej gör nåt annat.
    Jag känner mig inte ok med det. Mellanbarnet är i behov av rutiner och det blir kaos om nåt kommer hastigt på. Det är jobbigt för alla inblandade. När barnen ska till pappa tar det en vecka att förbereda henne på det. Skulle pappan komma och hämta barnen huxflux för att han känner det är det vi här hemma som får ta smällen på kvällen med utbrott osv. Dessutom kvarstår den delen att jag inte litar på hans omdöme.
    Hur ska jag ställa mig till detta? Jag är stark i mitt psyke och har övertaget över barnens pappa men jag behöver lite input eller vad man ska säga.

• Svar på tråden Pappa har umgänge var tredje helg, vill utöver det göra roliga saker när HAN vill!
  • målvakten

Jag skulle inte aceptera om mitt ex bara kom och ville ta barnen då det passa denna och om denna desutom inte verkar vara specielt intresserad av dem även de gånger denna ska ha barnen och sen att barnen inte verkar må så bra av det så skulle jag tycka att persionen i fråga får nöja sig med den tid den får och i detta fall var 3de helg, skulle andra parten då vilja träffa andra dagar skulle jag kräva framförhållning så jag kunde planera mina dagar.

så skulle jag resonera i detta fall. 

If I offended you, you needed it.
  • hymafr

Jättetrevligt att han vill träffa sina barn oftare, men då får han ha lite framförhållning.
    Kanske det räcker med dagen innan, kanske det behövs bortåt en vecka?
    Du känner barnen bäst och det är du tillsammans med barnen som får avgöra.
    Det beror ju också på vilken sorts aktivitet och hur länge. Sen kanske inte alla aktiviteter passar alla tre barnen men då får han ju iaf se till att det blir rättvist och inte bara t ex äldsta barnet som får följa med på en massa skoj (såvida inte barnen väljer själva att avstå)   

Svar på tråden Pappa har umgänge var tredje helg, vill utöver det göra roliga saker när HAN vill!