• selleri

ÄD + lyckopiller

Hej
    Är det någon som har erfarenhet av äggdonation samtidigt som man äter ångestdämpande?
    Min läkare undrar om jag vill börja med det pga att jag mår lite dåligt av alla ivf-misslyckande och att jag är trött och mår allmänt dåligt.
    Jag  skulle så fall få Sertralin bluefish. Är det ngn som ätit liknande vid ÄD eller ivf?
    Är orolig att jag eller ett ev emryo tar skada.  

• Svar på tråden ÄD + lyckopiller
  • Juliette F
    selleri skrev 2013-07-20 14:31:52 följande:
    Hej
    Är det någon som har erfarenhet av äggdonation samtidigt som man äter ångestdämpande?
    Min läkare undrar om jag vill börja med det pga att jag mår lite dåligt av alla ivf-misslyckande och att jag är trött och mår allmänt dåligt.
    Jag  skulle så fall få Sertralin bluefish. Är det ngn som ätit liknande vid ÄD eller ivf?
    Är orolig att jag eller ett ev emryo tar skada.  
    Det finns en något ökad risk för missbildningar med SSRI under graviditet, men den ökningen är relativt liten. Sertralin anses säkrast i det avseendet och rekommenderas oftast för gravida. Självklart är det bäst att undvika mediciner helt om det går, men om du inte mår bra så kommer barnet må mycket sämre av din stress och din depression, än utav Sertralinet. Gravid kvinna med obehandlad depression vet man är dåligt för barnet. Dock vet jag att många trappar ut medicinen mot slutet av graviditeten pga att barnet annars kan bli lite "abstinent" när det föds. Det går dock över på några dagar även om man inte trappar ut. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över att embryot ska ta skada, men ta gärna upp alla dina tankar och funderingar med doktor och ev barnmorska. Man måste alltid väga fördelarna mot nackdelarna, både för dig och för barnets skull. Lycka till!
Svar på tråden ÄD + lyckopiller