• Anonym (Styvmamman)

Äntligen får vi hem han!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 1 år, när vi träfades låg han i en vårnadstvist ang sin son. Det har varit ett turbolent år med med och motgångar vilket har stärkt vårat förhållande väldigt mycket. I Mars fick min sambo ensam vårdnad om sonen, när överlämnadet skulle ske vägrade mamman att lämna barnet och for då iväg med det. 

Nu några månader senare efter massa verkställande domar och försök till övertalning får vi äntligen hem min styvson! Både jag och min sambo har varit väldigt orolig då mamman har flyttat runt mycke med sonen hela sommaren och han inte har fåttha en fast punkt i livet, nu ska han få komma hem! 

• Svar på tråden Äntligen får vi hem han!
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (trist) skrev 2013-07-21 17:04:41 följande:
    Stackars unge som har 2 föräldrar som inte kan samarbeta om detta barn så han får lida!!! 

Jo, det är jätte synd att samarbetet inte fungerar! ett barn har rätt till båda sina föräldrar och man ska örsöka hålla sams och visa en god min inför barnet. Tyvärr har detta inte fungerat, det har varit samarbetssamtal som mamman avslutade då hon inte tyckte om socialen, verkställande domar stup i kvarten då hon vägrat lämna barnet flera gånger (detta fast dom hade delad vårdnad och växelvis boende). 

Nu fick pappan ensam vårnad och boende då mamman sa att hon hade kunna tänka sig att bo kvar om han fick det annars skulle hon flytta då hon ansåg att en pappa inte var viktig för sitt barn. När han fick ensam vårnad tog hon barnet och stack, sen har hon flyttat runt med barnet i 4 månader och vägrat lämna ifrån sig det trotts 3 verkställighets domar. Den sista vart det bestämt om polishämtning, hon blev då gripen till slut och pojken ick fara till akut boende tills pappan hade kommit ner dit.

Jag hoppas att mamman år hjälp nu (vilket jag tror att hon behöver) så att hon kan må bra och att man kan bygga upp ett fungerande samarbete.

Jag hoppas att hon kan acceptera att pappan har gått vidare i sitt liv och har ett fungerande förhållande nu och att hennes son ska få ett plastsyskon. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2013-07-21 17:31:16 följande:
    Jo, det är jätte synd att samarbetet inte fungerar! ett barn har rätt till båda sina föräldrar och man ska örsöka hålla sams och visa en god min inför barnet. Tyvärr har detta inte fungerat, det har varit samarbetssamtal som mamman avslutade då hon inte tyckte om socialen, verkställande domar stup i kvarten då hon vägrat lämna barnet flera gånger (detta fast dom hade delad vårdnad och växelvis boende). 

Nu fick pappan ensam vårnad och boende då mamman sa att hon hade kunna tänka sig att bo kvar om han fick det annars skulle hon flytta då hon ansåg att en pappa inte var viktig för sitt barn. När han fick ensam vårnad tog hon barnet och stack, sen har hon flyttat runt med barnet i 4 månader och vägrat lämna ifrån sig det trotts 3 verkställighets domar. Den sista vart det bestämt om polishämtning, hon blev då gripen till slut och pojken ick fara till akut boende tills pappan hade kommit ner dit.

Jag hoppas att mamman år hjälp nu (vilket jag tror att hon behöver) så att hon kan må bra och att man kan bygga upp ett fungerande samarbete.

Jag hoppas att hon kan acceptera att pappan har gått vidare i sitt liv och har ett fungerande förhållande nu och att hennes son ska få ett plastsyskon. 
    lycka till och ta en dag i taget för att finna rutiner och tillit :D
  • lillajag82

Vilken tur pojken har som har er! Ni verkar vara fantastiska föräldrar som tar ert ansvar..
    Stackars pojke som fått utstå så mycket!!
    Men nu får han äntligen tryggheten med er ❤
    Man blir rent tårögd!
    Lycka till med allt!

• Anonym (trist)

Fattar mig inte på er som hojtar "grattis"........ suck!

• Anonym (?)
    Anonym (trist) skrev 2013-07-21 22:01:37 följande:
    Fattar mig inte på er som hojtar "grattis"........ suck!

Varför?
    Grattis!  
  • Litet My

Måste bara fråga, men varför har inte soc agerat om pojken dessutom farit illa under tiden? Av att läsa din tråd låter det ju som att mamman inte skött honom speciellt bra?

• Anonym (Styvmamman)
    Litet My skrev 2013-07-22 21:35:56 följande:
    Måste bara fråga, men varför har inte soc agerat om pojken dessutom farit illa under tiden? Av att läsa din tråd låter det ju som att mamman inte skött honom speciellt bra?
    Soc har försökt att få henne och lämna pojken frivilligt, dom har inga befogenheter att ta pojken om inte hon är vårnadshavare. Det blev bestämt att polisen skulle hämta, men då hade hon dragit och vägrade uppge var hon var. 

Idag har vi då badat ordentligt, men han som älskade att bada var livrädd för vattnet.. Efter mycket busande utanför vattnet kunde vi bada :) 
  • Litet My

Ah, var det så trixigt alltså, vad dumt.

Hur som helst, skönt att pojken kom "hem" eller hur man skall utrycka det =)  

• Anonym (trist)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2013-07-22 21:50:27 följande:
    Soc har försökt att få henne och lämna pojken frivilligt, dom har inga befogenheter att ta pojken om inte hon är vårnadshavare. Det blev bestämt att polisen skulle hämta, men då hade hon dragit och vägrade uppge var hon var. 

Idag har vi då badat ordentligt, men han som älskade att bada var livrädd för vattnet.. Efter mycket busande utanför vattnet kunde vi bada :) 
    stackars unge, lämna honom till mamma där han hör hemma. du är borta om en kvart hoppas jag
  • BioBonus
    Anonym (trist) skrev 2013-07-23 22:09:38 följande:
    stackars unge, lämna honom till mamma där han hör hemma. du är borta om en kvart hoppas jag
    Det är ju inte så att de stulit barnet från mamman, utan mamman har funnits vara olämplig som vårdnadshavare och barnet hamnade i akuthem... Men du anser att han trots detta "hör hemma" hos den person som INTE kan ta hand om honom. Och så finns det en människa, en bonusmamma, som vill göra allt för att detta barn ska få en bra uppväxt TROTS att hans mamma inte kan ge honom det, och henne önska du bort?
    Märkligt resonemang, vad ligger bakom din åsikt i det här? Förklara gärna, för du verkar vilja att barnet skall må dåligt.
  • Anonym (Hoppas)

Grattis och hoppas nu att mamman börjar må bättre så de får vara med varandra såpass mkt det går. Lycka Till och stoor kram!

• nattregn

Jag förstår känslan, biomamman här har också tagit barnen emot tingsrättens beslut. Det var helt underbart att få hem dem igen! Man blir så jävla arg och förbannad att vårt rättsystem ska fungera på det här sättet! Det ska inte behövas 3 verkställighet domar innan man får hem barnet som man har ensam vårdnad över! Underbart att ni fått hem honom och att han får den kärlek och omsorg som han behöver. Och till alla där ute som tror att mammor automatiskt är den bästa föräldern, allvarligt, ni kan inte mena att ett barn har det bättre med sin grovt missbrukande/allvarligt psykiskt sjuka mamma än en stabil pappa?

• Lillusen

Hur tänker du? Varför skulle barnet höra mer hemma hos mamman är pappan? Eller trollar du bara?
  • Litet My
    Lillusen skrev 2013-08-28 22:50:07 följande:

Hur tänker du? Varför skulle barnet höra mer hemma hos mamman är pappan? Eller trollar du bara?

Jag TROR att hon menar att barn behöver både sin mamma och sin pappa och därför hoppas att mamman kan börja må såpass bra att hon på ett bra sätt även hon kan vara delaktig i sitt barns liv. Är det så hon menade håller jag med till 100%.
  • elmadumle

Nu har ju barnet det bra vilket han inte haft med sin mamma. Och en styvmamma som verkligen bryr sig är väl toppenbra.
Svar på tråden Äntligen får vi hem han!