• Tekaka

Känner ni fontanell-åsen tydligare på ena sidan vid tinningen?

Har hakat upp mig på en sak. Min dotter är drygt 5 veckor och jag tycker att vid ena tinningen putar det mer utav en avlång ås än på andra sidan. Är man olika på det viset som bebis eller bör jag oroa mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 12:16
    har lagt in en bild i tråden

• Svar på tråden Känner ni fontanell-åsen tydligare på ena sidan vid tinningen?
  • Mithra

Kände nu på honom att det börjar jämna ut sig ganska bra. Det var värre förut i början, som din dotter.

• Tekaka

Var bara rädd för att det kanske växt ihop för tidigt på ena sidan på min dotter....

• Flickan och kråkan
    Tekaka skrev 2013-07-21 15:00:03 följande:
    Var bara rädd för att det kanske växt ihop för tidigt på ena sidan på min dotter....
    Har det varit så hela tiden? De kollar ju fontaneller och skallbenen ordentligt på läkarkontrollen efter förlossningen. Vår trea är 4 veckor och har en tydlig kant på ena sidan av den bakre plattan istället. Det har varit så hela tiden. Tror snarare att det beror på att en skallplatta har gått in under den andra lite än att de har växt ihop. De har ju så mjuka huvuden inledningsvis. Ingen har kommenterat det. Ni har ju snart 2-månaderskontroll med läkare. Passa på att fråga då.
  • Tekaka
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-21 15:12:04 följande:
    Har det varit så hela tiden? De kollar ju fontaneller och skallbenen ordentligt på läkarkontrollen efter förlossningen. Vår trea är 4 veckor och har en tydlig kant på ena sidan av den bakre plattan istället. Det har varit så hela tiden. Tror snarare att det beror på att en skallplatta har gått in under den andra lite än att de har växt ihop. De har ju så mjuka huvuden inledningsvis. Ingen har kommenterat det. Ni har ju snart 2-månaderskontroll med läkare. Passa på att fråga då.
    jag vet inte om det har vart sen födseln, iaf har inte läkarna på bb sagt något om det...bra/dåligt??
  • Mammatillfilur

Det finns två fontaneller som går horisontellt och det finns även suturer som går vertikalt. Bebisens huvud är uppbyggd av fyra plantor och dessa plattor ska växa ihop sedan.
    Det är normalt då en av bebisens suturer ligger där. Ungefär kanten på ena plattan.

• Tekaka
    Mammatillfilur skrev 2013-07-21 17:47:26 följande:
    Det finns två fontaneller som går horisontellt och det finns även suturer som går vertikalt. Bebisens huvud är uppbyggd av fyra plantor och dessa plattor ska växa ihop sedan.
    Det är normalt då en av bebisens suturer ligger där. Ungefär kanten på ena plattan.
    ja men jag känner ju mer upphöjning på ENA sidan?
  • Tekaka
    Tekaka skrev 2013-07-21 18:11:37 följande:
    ja men jag känner ju mer upphöjning på ENA sidan?
  • Flickan och kråkan

Det är inte så att hon belastat ena sidan mer? Legat mer på ena sidan av huvudet? De har ju så mjuka huvuden att de lätt formas och kan få platta områden eller skeva huvuden.

• Tekaka

Flickan och kråkan:
    Den sida som utbuktnaden är,är den sida som hon legat mest på,hennes favoritsida.
    Den borde ju logiskt sett vara plattare då men den är ju inte det

• Flickan och kråkan
    Tekaka skrev 2013-07-22 10:00:38 följande:
    Flickan och kråkan:
    Den sida som utbuktnaden är,är den sida som hon legat mest på,hennes favoritsida.
    Den borde ju logiskt sett vara plattare då men den är ju inte det
    Nej, tvärtom. Den större och bakre av skallplattorna (den hon legat på och som upptar större delen av huvudets sida) har tryckts in och därmed blir det en tydligare skarv där den möter den främre.
Svar på tråden Känner ni fontanell-åsen tydligare på ena sidan vid tinningen?