Hejsan, jo, jag har varit med om detta. Inför vår första IVF för två år sedan fick jag ett första AMH-värde på 0,8. Eftersom jag var över 39 skulle jag göra IVF privat. Många kliniker erbjuder 3 behandlingar till priset av 2, men detta nekades vi eftersom mitt AMH-värde på under 1,5. Efter fyra misslyckade försök ville vår klinik inte att vi skulle fortsätta utan rekommenderade äggdonation. För att jag skulle kunna förlika mig med detta vill jag ta ett nytt AMH, för att konstatera att det nu var ännu lägre. Döm av min förvåning när nya värdet låg på 1,5 (ett och ett halvt år efter första mätningen). Det tog om provet och jag hamnade på 1,2 tror jag. Min läkare förklarade detta med att det finns olika maskiner som analyserar och att man kan få olika värden. Jag var väldigt besviken, inte minst för att vi ju skulle ha kunnat få 3 för 2 om 1,5 uppmätts i första läget, men också för att jag känt mig äldre och värdelösare än nödvändigt. 1,5 är ju ganska bra för min ålder. MEN - det jag vill säga, och det jag lärt mig under alla resor med detta, är att AMH bara är en indikation på hur det står till med äggreserven. Det är ju resultatet av behandlingarna som räknas, hur många ägg du får ut och hur de befruktas och tas emot. Jag förstår att det är frustrerande att man inte ens får testa IVF för att man har för lågt AMH, det borde ses över, men ger man sig in i IVF-träsket så är ju första gången en liten test för att se hur man reagerar på doserna och hur folliklarna växer till sig, och därefter regleras ju behandlingen efter det och inte efter vilket AMH man har. Man får inte stirra sig blind på detta värde, menar jag.