• Anonym (??)

Det här med familjegrav, hur fungerar det?

Ja behöver lite tips och råd...

Jag är väldigt mycket för familjen främst. Därför skulle jag vilja "starta" en familjegrav.
    Det finns ingen så vitt jag vet, men hur "startar" man en?
    Vilka får begravas i den?
    Får jag som dotter bestämma att mina föräldrar ska vila i samma grav eller måste dom ge sitt godkännande för det?

Farfar gick bort precis och begravning väntar... Måste man förbereda innan att graven kommer att vara till flera eller går det att utöka allt eftersom? Hur många får vila i samma grav? Spelar det någon roll om jag bott i Stockholm hela livet och familjegraven är placerad i Göteborg?

Fått mycket tankar nu så här! Finns det någon med bra svar?! Hittar inte mycket när jag försöker googla.   

• Svar på tråden Det här med familjegrav, hur fungerar det?
  • Nyfiken gul

ta kontakt med din närmaste begravningsbyrå så kan dom hjälpa dig med dina frågor.  Det handlar om gravrätt helt enkelt o det regleras i lagen om vem o vilka som har rätt att begravas vart.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (??)
    Nyfiken gul skrev 2013-07-21 18:39:40 följande:
    ta kontakt med din närmaste begravningsbyrå så kan dom hjälpa dig med dina frågor.  Det handlar om gravrätt helt enkelt o det regleras i lagen om vem o vilka som har rätt att begravas vart.

Tack för ditt svar!
    Du har ändå inga svar att ge förutom att ringa till begravningsbyrån? Glad 
  • Nyfiken gul
    Anonym (??) skrev 2013-07-21 18:56:23 följande:

Tack för ditt svar!
    Du har ändå inga svar att ge förutom att ringa till begravningsbyrån? Glad 
    nja det är ju den som äger graven som äger rätten att säga ja eller nej till vem som får ligga i den  

det här är det jag hittade, kanske något som klarnar för dig ?

http://lawline.se/answers/7398
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (??)
    Nyfiken gul skrev 2013-07-21 19:04:09 följande:
    nja det är ju den som äger graven som äger rätten att säga ja eller nej till vem som får ligga i den  

det här är det jag hittade, kanske något som klarnar för dig ?

lawline.se/answers/7398

Jo jag hittade den förut, men känner att jag inte är helt nöjd med det svaret som ges där ..
  • Näckrosen

Det handlar först och främst om plats. Om alla som ska ligga i graven kremeras är det fler som får plats.
    Har den avlidne haft egna önskningar brukar man försöka tillgodose dem.

Kolla med kyrkogårdsförvaltningen på den kyrkogård där du vill starta familjegraven.
    Det är ju viktigt att välja rätt nu så alla som är tänkta får rum.

• suomalainen

Min pappa avled för snart två år sedan och hans önskan var o bli kremerad. Eftersom vi inom familjen ofta pratat om hur vi vill begravas och att alla vill vi bli kremerade, så beställde vi tid för och titta ut en grav åt pappa och i samband med det så sa vi till om att vi vill ha en familjegrav.
    Vi åkte gemensamt ut och valde den vackraste platsen vi hittade och där ligger nu min älskade pappa och plats finns för 14 urnor till..

• ABC bgr byrå

Du kan ringa kyrkogårdsförvaltningen och beställa en familjegrav där du vill ha den.
    Dom berättar allt hur det går till. Det är inte bgr byrån som fixar detta. Har du funderingar kring begravningar då kan bgr byrån hjälpa dig men kom ihåg det behöver ej kosta en förmögenhet med en begravning.
    mvh ABC Bgr byrå Kista Bibi Persson

• Snickar8

Hur länge är en grav vilande från den dag man tagit bort den till nästa gravsättning eller utsättning

• Kerubmamman
    Snickar8 skrev 2017-03-21 20:10:00 följande:
    Hur länge är en grav vilande från den dag man tagit bort den till nästa gravsättning eller utsättning
    Vad menar du med "vilande"? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Det här med familjegrav, hur fungerar det?