• Katt123

Ta hand om bebis och ont

Födde min älskade dotter för sex veckor sen. En stor tjej på drygt 5,5 kilo. Sprack rejält, andra och tredje graden och blev sydd på operation efter.

Hur sjutton får man vardagen att gå ihop? Jag måste ju ta hand om min dotter. Pappan försvann flera månader innan jag födde. Första tiden gick hyfsat för då sov hon mycket och vi låg på soffan mycket. Nu när hon dels är mer aktiv och dels har svårt att komma till ro på kvällarna (nätterna går hyfsat, peppar peppar) så är det jobbigare. Att ta mig från liggande till sittande och sittande till stående för ont och tar tid. Med en bebis i famn blir det inte lättare. Känner inte att jag får tid att läka. Visst har jag mina föräldrar och vänner men de har ju sina liv att leva. De har hjälpt mig mycket ändå.

Någon som har erfarenhet av förlossningsskador och ta hand om liten bebis själv? Hur lång tid tar det att läka?

• Svar på tråden Ta hand om bebis och ont
  • broglo
    Katt123 skrev 2013-07-21 22:35:39 följande:
    Inte lite som syddes. Vet inte exakt hur många stygn men ändtarmsringen är ju skadad vid tredje och fjärde gradens skada.
    Var hos bm för koll (på eget bevåg) för två veckor sedan och då sa hon att det läkte fint men att stygnen var kvar. fick kolsalt att badda med.
    Har ett återbesök på Danderyds bäckenbotten sista juli. Längtar till det då jag kanske kan få lite svar då. Tycker infon varit så där från vården. Har inte förstått graden av min skada förens nu när jag googlat utifrån förlossningsjournalen och av hur ont jag har. Hade nog också trott att jag borde läkt vid det här laget men har förstått att det tar tid. Jag är rädd för om jag någonsin kommer läka fullt ut. Speciellt när jag inte kan ta hand om mig själv i första hand. Dottern kommer alltid först, förstås. Bara att få magen att fungera utan medicin... Fy! Blivit hård i magen två gånger och jösses vilken smärta när det skulle ut. Fick köra med lavemang tillslut. Fortsätter ta Toilaxen för jag vågar inte bli hård igen.
    Rädd också för att dra upp skadan igen när jag sitter och står och gungar för att lugna hysterisk dotter på kvällarna.

Blir ju heller inte lättare att byta lägen (sitta till stå, ligga till sitta osv) när magmusklerna inte är tillbaka där de ska...
    Du har mina sympatier. Hade också en sfinkterruptur efter min första förlossning och minns just några "hård i magen-episoder" som horrorupplevelser som slutade med lavemang. Det där med läkningen är ju individuellt, gissar jag. Försök att hitta de skonsammaste sätten att byta läge från liggande till stående. Har du fått instruktioner om hur du skall resa dig? Annars borde du ju kunna få det av en sjukgymnast, med tanke på hur besvärligt du fortfarande har det.

I övrigt så är mitt tips att ändå våga fortsätta att belasta vänner och familj om att få support och avlastning. Du kommer att behöva det, nu och i framtiden. Nu är det sviterna efter förlossningen som gör det tufft, längre fram kanske du åker på magsjuka, barnet har en period när hon inte sover på nätterna (vilket krockar med en krävande period på jobbet), osv. Om jag var ensamstående så skulle jag tänka att det var A och O att bygga upp ett aktivt nätverk runt omkring mig så att jag skulle hålla i längden. Och ett aktivt nätverk blir de ju av att du ligger på och frågar om praktiskt stöd, även om det känns ovant. (Man är ju van att inte behöva belasta andra så mycket annars). 

Lycka till! 
  • Angelica8912

Jag fick också en sfinkterruptur vid min förlossning, nu är det 2,5 år sedan nästan. Jag vet att jag inte kunde gå långa promenader, eller sådär på flera månader. Jag gjorde de någon gång och jag hade så fruktansvärt ont efteråt och mådde skitdåligt.

Har du fått några tips om hur du ska sitta, resa dig och sådär för att inte ha de så jobbigt?
    Be om alla tips du kan få när du kommer till återbesöket. Beskriv allt som du känner!

Jag har gått många gånger hos min sjukgymnast då jag haft mycket problem med den här skadan.. Och att läka på 6 veckor, det tror jag tyvärr inte många gör :( Efter 6 veckor kunde jag inte sitta överhuvudtaget. Jag låg mest och amma min dotter, vilade när hon gjorde och lät mig själv få må dåligt över situationen.

• Katt123

Masken84: ingen som visste att hon var så stor. Gjorde ett tul och då sa hon att det skulle bli en stor bebis, över fyra...! Sen följde magen kurvan hos bm så inget mer gjordes. Gick två veckor över tiden. På fl var de förvånade. Kom in till mig på operation (två av personalen som var med) och berättade. Den ena tittade på den andra och frågade om hon ville berätta vikten... ;) Största för min bm! Så ks var aldrig uppe. Hade jag vetat vikten hade jag krävt igångsättning tidigare eller ks...!

• Katt123

broglo: har ett bra nätverk och du har rätt det behövs. Både nu och sen! Det jobbigaste just nu är kvällarna eftersom hon blivit kinkig då. Att ha en hysterisk dotter som inte vill ligga ner, bara bli buren, är inte lätt för kroppen. Dagarna går hyfsat och nätterna. Men kvällarna...
    Har vänner som bor nära och föräldrar inte långt bort. Får hjälp när jag ber om det. Det är väl "klara-sig-själv" syndromet som sitter i! Måste jobba bort det!
    Fick inga tips och råd på hur jag ska byta läge. Ska fråga massor på återbesöket! Kanske också fråga om sjukgymnast. Vore kanske bra.

• Katt123

Angelica8912: jag ligger nästan uteslutande och ammar jag med. Enda som funkar bra. Går promenad varje dag, inte snabbt och inte långt (oftast) men varje dag. Detta för att inte bli tokig (!) och för att hjälpa mage och läkning. När jag sitter så blir det oftast på amningskudden. De sa att man ska sitta på en ring eller hoprullad handduk. Annars dåligt med tips från vården då när jag var där. Fick ju ändå träffa person från bäckenbotten. Då förstod jag ju dock inte hur allvarligt det var.
    Ska börja skriva ner och fråga och beskriva massor på återbesöket. Lätt att man glömmer hälften annars... Du har nog tyvärr rätt. Sex veckor är inte mycket i det här. Får försöka fatta det och skynda långsamt.

• Grön Tiger

Grattis till bebisen och jag förstår att du har det tufft!

Är det något som jag ångrar att jag inte skaffade den första tiden så är det någon form av vagga. Många barn mår bra av vagga! Jag hade också fysiska problem efter förlossningen och sonen ville bli buren. Vet inte om vagga hade hjälpt, men kanske! En sån takhängd tror jag på.

• Katt123

Om någon av er som haft det som jag har fler erfarenheter eller råd som ni inte vill skriva här så får ni gärna skicka privat meddelande. Allt tas tacksam emot!

• enLitenEmma

Jag sprack oxå rejält vid min första förlossning. Tog 3 mån innan jag ens kunde sitta utan att ha ont.
    Köp en BRA babysitter med vaggfunktion. Prata lugnande med barnet hela tiden när du börjar rulla dig ur sängen för att ta upp bebis. Kanske den låter dig ta lite längre tid på dig.
    Alvedon o Ipren hjälpte lite

• Blicka

Fick en stor bristning jag med o det tog tid att bli återställd. Det var 2009. Alvedon hjälpte, lagom långa promenader varje dag o mkt mys m bebis. Försök lägga måsten åt sidan o vila så gott det går. Be nätverk om hjälp! Om du är orolig över läkning be om ny koll hos bm. Återbesök hos läkare hoppas jag du också får, annars begär det! Jag hade tid efter 6 mån. Jag gick hos sjukgymnast för att träna knipet, bra men jobbigt. Vet inte om du hittat till denna tråd?

m.familjeliv.se/forum/thread/49927324-sfinkterrupturtraden-del-5

Här fick jag stöd då allt kändes nattsvart. Kolla in den.

Grattis till bebis förresten

• Katt123

Tack alla för era råd! Hjälper! Hjälper också att veta att man inte är själv om detta även om jag inte önskar någon detta förstås, ni förstår!

Angelica8912: bara Toilax för att inte bli hård. En till natten. Alvedon (den starkare jag fick utskriven) de dagar jag ska ut på längre strapatser. Tar en Alvedon då.

• enLitenEmma

Ja det kommer jag ihåg var det värsta, att inte bli tagen på allvar. Jag försökte få råd och stöd av vänner, första tiden fick man svaret "klart det gör lite ont, du har ju fött barn"
    Sen efter nå veckor fick man höra "ja men nu måste det ju ha gått över, så länge gör det ju inte ont".
    Försökte boka tid hos barnmorskan, men där fick jag höra " just nu har jag inga tider, men vi ses ju på efterkontrollen 12 v efter förlossning, bara o röra på sig ska du se att det blir bra".

Att inte kunna sitta eller gå normalt på 3 månader + en kolikbebis gjorde de första halvåret som mamma att kännas som ett helvete.

Sen när jag födde mitt andra barn som var en "normal förlossning" och jag kunde sitta upp bara några timmar efteråt, DÅ först förstod jag att jag verkligen inte sjåpade mig efter första och insåg att jag verkligen borde ha fått hjälp.

• Angelica8912

Ja, jag får hålla med att inte bli tagen på allvar. Jag vet inte hur många gånger folk faktiskt har flinat när jag sagt att jag sprack hela vägen. Har varit med om att en tjej faktiskt skrattade bort det. Det är allt annat än roligt men vissa människor har ingen förståelse. Jag tog inte hjälp av någon för jag skämdes i början. Jag tänkte att det ju inte kunde vara normalt att inte kunna hålla in gaser osv.. Familjen visste att det gick illa vid förlossningen men jag vågade aldrig berätta mer ingående, så mycket som jag visste. Och de var långt ifrån allt.

Idag, 2,5 år senare vet jag tillräckligt om jag skall uttrycka mig så. Jag är väldigt öppen men vad jag råka ut för, att jag sprack som jag gjorde, att jag nästan förlora livet vid förlossningen och alla problem därefter. Jag är fortfarande inte helt okej och har mycket smärtor. Men att prata om det, och ta den hjälpen jag kan, hjälper mig mycket.

Sjukgymnasten har för mig betytt mycket, och har hjälpt mig otroligt.

• Katt123

Låter som om en sjukgymnast är något jag ska fråga om på återbesöket. Försöker knipa lite varje dag men svårt att "hitta rätt" tycker jag. Ska fortsätta äta Alvedon. I alla fall när jag ska göra något mer än daglig promenad. Tror det behövs. Just nu tycker jag det känns som att jag sitter på taggtråd... Ska på återbesöket på bäckenbotten nästa vecka och till min bm i slutet av augusti.

• Blicka

Ett tips från den sjukgymnast jag gick hos var knipkulor för att underlätta knipträning. Aquaflex tror jag de heter.

• broglo

Hej igen! 

Jag tänkte också på det här med att ha bebisen "hud mot hud" om hon är orolig och du inte klarar att gå runt med henne. (Det kanske är självklart, men kan ju ändå sägas).

Sedan har bägge mina gillat följande (om jag nu kan beskriva det i text):
    Jag "halvsatt" i soffan eller sängen med ryggstöd. Benen lite uppdragna och så vilade bebisen i "gropen" mellan mina ben och min mage (med mina lår som ryggstöd, liksom). Sedan vaggade jag benen rytmiskt från sida till sida. Liksom ett sätt att "vagga/vyssja" utan att behöva gå omkring. 

• Katt123

Blicka: bra tips, tack!

Broglo: tack för bra tips om att sitta och vyssja. Ska testa det!

Svar på tråden Ta hand om bebis och ont