• Anonym (Ledsen)

hur mycket plats ska hans ex ha?

Jag lever ihop med en man som har ett barn sen innan. Jag har två. Vi har hus och allt annat ihop. Hans ex har tidvis varit riktigt jobbig och styr o ställer emellanåt. Han har dessutom haft rätt svårt att gå vidare efter deras separation.
    Vi krisade ordentligt för ett tag sen men deyt löste sig. Men vips så var hon här i en massa ärenden och skulle prata och ta en kaffe. Bad honom om hjälp med en massa saker. Ville att de skulle åka tillsammans till hennes föräldrar och hälsa på sin gamla hund. Åka på utflykt.
    nu har det inträffat ett dödsfall, hennnes fd som hon hade efter min man. Och helt plötsligt är han kylig mot mig. Mår dåligt för att hon mår dåligt. Ska trösta henne. Jag har egentligen inte sagt så mycket, men jag känner mig utanför. Sa det idag, men då blev han jättearg. Jag fattar att de måste hjälpas åt med sitt barn och att det är viktigt för honom att hennes mamma mår bra. Men det stannar ju där.
    Han sa bara att passar det inte så kan jag dra. Jag känner mig bara så undanskuffad... och ledsen. Jag har inte begärt att han inte ska ha med henne att göra, har t o m sagt att han ska åka dit, men jag får bara höra att jag är dum i huvudet. .. okänslig och kall.... är jag det? Känns bara som att jag är statist i mitt eget liv....

• Svar på tråden hur mycket plats ska hans ex ha?
  • Anonym (usch)

Oj så konstigt det blev. Klart hon dykt upp men inte hållt på och gråta och be om saker och hållit sig i hallen.

• LillaMyn

Varje dag väljer du att vara ihop med din sambo. Varje dag väljer du alltså att känna dig "utanför", "undanskuffad" och som en "statist i ditt eget liv". Varför gör du det? Vill du inte känna så så lämnar du honom helt enkelt, eftersom du ju vet att han inte vill ändra på sig.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-07-25 13:57:18 följande:

Nää du...hon gör sig små ärenden. Papper som ska skrivas på. En cykel som, utan egentlig anledning, ska lämnas. Köper med sig fika för att det var skolavslutning Igår. Vill att han ska följa med hem till hennes föräldrar en eftermiddag för att hälsa på deras gamla hund och så vidare. Står o pratar gamla minnen i vårt kök. You name it...

flickan är ALLTID välkommen. Jag begär inget annat än att vår familj går före hans gamla liv.

Ok. Hade blivit galen. Förvisso gillar jag inte att någon dyker upp oanmäld, inte ens min bästa vän, jag är rätt asocial hemma jag.
  • Anonym (Ledsen)
    LillaMyn skrev 2013-07-25 17:54:54 följande:
    Varje dag väljer du att vara ihop med din sambo. Varje dag väljer du alltså att känna dig "utanför", "undanskuffad" och som en "statist i ditt eget liv". Varför gör du det? Vill du inte känna så så lämnar du honom helt enkelt, eftersom du ju vet att han inte vill ändra på sig.

Nä, fast nu har vi pratat färdigt om det och han har lovat att hålla det på en rimlig nivå. Inte helt utan att han tycker att jag är lite fjantig dock, men ändå.
  • asta66
    Anonym (pappan) skrev 2013-07-25 08:12:52 följande:
    Hon? Det kan lika gärna vara Ts sambo som vill ha en nära och bra kontakt med sitt barns mamma.

Så sant! Men sambon måste inse att även om hon är hans barns mamma så är hon hans ex.
  • Anonym (usch)
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-25 20:44:05 följande:

Ok. Hade blivit galen. Förvisso gillar jag inte att någon dyker upp oanmäld, inte ens min bästa vän, jag är rätt asocial hemma jag.
    Är likadan jagGlad
  • Anonym (Ledsen)

Japp, han sa till henne med besked och nu är hon jättearg på mih. Eller oss. Jag vet ju att hon kommer att dra detta ett par vändor med bonus, eftersom hon berättar allt för henne. Ändå är jag tacksam att sambon sa ifrån. Vi kan ju inte leva vårt liv efter vad exet behagar...

• Anonym (usch)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-07-28 15:58:54 följande:
    Japp, han sa till henne med besked och nu är hon jättearg på mih. Eller oss. Jag vet ju att hon kommer att dra detta ett par vändor med bonus, eftersom hon berättar allt för henne. Ändå är jag tacksam att sambon sa ifrån. Vi kan ju inte leva vårt liv efter vad exet behagar...
    Bra.... synd om bonus bara men ni kan inte rå för hur hon är
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (usch) skrev 2013-07-28 16:23:23 följande:
    Bra.... synd om bonus bara men ni kan inte rå för hur hon är

Nä, jag vet. Men situationen känns skit. Jag tycker synd om bonus. Samtidigt styrs hela mitt liv av exets nycker. Hon hämtar o lämnar när det passar henne. Binder upp även MIN tid när jag är hemma på det sättet (sambon jobbar borta). Jag vet inte om och när hon ska hämtas/lämnas, om hon ska ha mat, sova här. Rätt som det är, så har exet bokat upp hela sin vecka med jobb så att vår barnlediga vecka intecknas. Jag fick bara NOG. Ich sambon förstår mig, men menar att nu kommer hon att ställa till ett helvete för oss. Men inte kan hela vårt liv styras av att hon ska hållas nöjd? Eller bör man det för barnens skull?
  • Anonym (Ledsen)

Puffar lite. ..

• asta66
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-07-28 16:44:52 följande:

Nä, jag vet. Men situationen känns skit. Jag tycker synd om bonus. Samtidigt styrs hela mitt liv av exets nycker. Hon hämtar o lämnar när det passar henne. Binder upp även MIN tid när jag är hemma på det sättet (sambon jobbar borta). Jag vet inte om och när hon ska hämtas/lämnas, om hon ska ha mat, sova här. Rätt som det är, så har exet bokat upp hela sin vecka med jobb så att vår barnlediga vecka intecknas. Jag fick bara NOG. Ich sambon förstår mig, men menar att nu kommer hon att ställa till ett helvete för oss. Men inte kan hela vårt liv styras av att hon ska hållas nöjd? Eller bör man det för barnens skull?
    Då ska din sambo sätta ner foten och säga att det inte passar er. Ni kommer aldrig att kunna göra henne nöjd. Att hon använder sitt barn visar bara hur knäpp hon är.
  • Calles matte
    Anonym (Styvfamilj.) skrev 2013-07-22 08:40:39 följande:
    Hon är mamman till hans barn. Han kommer alltid att älska henne på ett speciellt sätt. Han vill leva med dig men du få acceptera att hon har en stor bit av hans hjärta. Börjar du konkurrera med denna viktiga människa så kan du förlora. Det är inte lätt att leva i en "dina,mina" familj. Rollerna är annorlunda och familjelojaliteten ligger inte alltid med den nya familjen som nummer ett. Jag hoppas du klarar dig igenom det, jag skulle aldrig orka med styvfamiljträsket.

Vad är det för skitsnack? Jag skulle personligen aldrig någonsin acceptera att leva med någon som inte på ALLA sätt värderar mig högre än den person han tidigare levt med. Varför skulle man nedvärdera sig själv så? Har man inte släppt sitt ex är man inte redo för ett nytt förhållande.

Den nya familjen skall ALLTID ligga som nummer ett och lojaliteten ska helt och fullt vara med den, annars ska man banne mig inte ha någon ny familj! I den nya familjen räknas de två vuxna människor som har ett förhållande med varandra och samtliga barn som dessa två har, inga andra. Har man svårt med dessa gränser så är problemet ens eget, inte partnerns.

TS, du förtjänar bättre än så här. Världen är full av underbara människor man kan vara tillsammans med, människor som inte lever i det förflutna utan som istället satsar på framtiden!  
  • Anonym (Flat)

Problemet som jag ser det här, är att detta har initierats av dig. Du blir boven i dramat så att säga. Hade din sambo stått upp för dig och sin nya familj tidigare hade nog mycket av det här dramat kunnat undvikas och bonus hade blivit mindre lidande. 

Så precis som i många andra nya familjer har mannen varit alldeles för flat. 
  • Anonym (usch)

Då hade jag antingen tvingat pappan att komma hem och ta hand om barnet, eller helt sonika plockat in barnet i bilen och åkt till mamman och släpp av denne där och talat om för mamman: din vecka, inte mitt bekymmer.
  • Anonym (jaaa)
    Calles matte skrev 2013-08-06 10:03:47 följande:

Vad är det för skitsnack? Jag skulle personligen aldrig någonsin acceptera att leva med någon som inte på ALLA sätt värderar mig högre än den person han tidigare levt med. Varför skulle man nedvärdera sig själv så? Har man inte släppt sitt ex är man inte redo för ett nytt förhållande.

Den nya familjen skall ALLTID ligga som nummer ett och lojaliteten ska helt och fullt vara med den, annars ska man banne mig inte ha någon ny familj! I den nya familjen räknas de två vuxna människor som har ett förhållande med varandra och samtliga barn som dessa två har, inga andra. Har man svårt med dessa gränser så är problemet ens eget, inte partnerns.

TS, du förtjänar bättre än så här. Världen är full av underbara människor man kan vara tillsammans med, människor som inte lever i det förflutna utan som istället satsar på framtiden!  
    Jag skulle inte kunnat sagt det bättre själv! Har nu valt att lämna min sambo och hans två ungar. Orkar inte curla de tre mera nu! Fyy!
  • Ruffa
    Anonym (Styvfamilj.) skrev 2013-07-22 08:40:39 följande:
    Hon är mamman till hans barn. Han kommer alltid att älska henne på ett speciellt sätt. Han vill leva med dig men du få acceptera att hon har en stor bit av hans hjärta. Börjar du konkurrera med denna viktiga människa så kan du förlora. Det är inte lätt att leva i en "dina,mina" familj. Rollerna är annorlunda och familjelojaliteten ligger inte alltid med den nya familjen som nummer ett. Jag hoppas du klarar dig igenom det, jag skulle aldrig orka med styvfamiljträsket.

Det där låter lite väl kärleksnovellstramsigt.

Min man har ingen plats i sitt hjärta för sitt ex, tvärtom han önskar att han inte hade barn med henne för då skulle han slippa ha med henne att göra öht. Och då är det ändå så att han inte tycker illa om henne.

• Ruffa
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-07-22 00:58:05 följande:
    Grejen är väl den att han faktiskt är där flr hennes skull, inte barnets. Han mår dåligt för att mamman mår dåligt, han är kall mot mig för att mamman hamnat i problem. Jag ser gärna att vi har flickan mer om det behövs, men han är arg för att jag säger att jag könner mig utanför. OCH för att jag faktiskt inte tycker att det är hans uppgift längre. Men mina känslor skiter han i för hennes går flre... och det är jobbigt. Då tycker han att jag kan flytta.
    Men mamman till sina två andra barn då, bryr han sig inte om hur hon mår?
  • Ruffa

• CrazyInLove

JA! Precis så! 
Svar på tråden hur mycket plats ska hans ex ha?