• Anonym (J)

Kommer vi fixa ett barn till?

Efter uteblivien mens så gjorde jag en gravtest i helgen som visade att jag är gravid. Sambon har två barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt.
    Bor på 80km och vi kommer inte flytta då det tog oss 2 år att ta oss till detta område. Så barnen kommer få dela rum i framtiden igen och det vill dom absolut inte. 

Tidpunkten för ett till barn är inte helt lägligt då sambons älsta barn är väldigt krävande och jobbig, han styr mer eller mindre en hel familj och är van att få allt.
    Men jag vill verkligen att mitt barn ska få ett helsyskon och nu är det ju på väg.

Kan man "tvinga" barn att dela rum? Kommer det att funka att 6personer bor i en 3,5a? Många tankar som snurrar just nu.           

• Svar på tråden Kommer vi fixa ett barn till?
  • lnflrmn

Grattis! Vill du ha 2 barn så tycker jag inte att det är orimligt alls. Ett barn bör ju inte styra hela familjen på ett negativt sätt. Och sonen kanske mognar?

• Anonym (...)

Min bonus sa samma sak när jag blev gravid med vårt, dock skulle han inte behöva dela rum, men han ville absolut inte ha ett syskon. Min sambo som mer än allt annat ville ha vårt barn tyckte att vill inte han komma hit mer så vill han inte, han kan välja själv.
    Till bonus sa han något i stil med "Väljer du att inte komma hit för att du ska få ett syskon kommer vi bli jätteledsna, men vi kan inte leva efter dina krav."
    Nu kommer bonus vh ist och och han har börjat tycka mer och mer om sin lillebror(nu 4 mån)

Anonym (Hmm) skrev 2013-07-22 08:36:27 följande:
    + barn. Du KAN få barn efter 30 faktiskt. Jobbigare få separation och bli ensamstående morsa utan körkort bara för att du ställer din man inför krävande situationer.
    Varför skulle mannen lämna henne?
    Han kanske tycker som TS och vill ha detta barnen, han kanske också anser att bonusen kan dela rum med sitt/sina syskon.
  • Anonym (Hmm)

Han har två barn sedan tidigare och är separerad....därför . Ren logik. Vad var anledningen till den familjens separation...ålder på barn...hade den mamman körkort...

Du vet själv bäst helheten i ditt liv och gör de val som funkar. Ville bara hjälpa till lite med att se helheten och inte bara den egna viljan. Lycka till

• jinny

Jag tycker inte att man ska ta bort barn man vill ha. Däremot tycker jag att man är skyldig att försöka lösa problem som har med de redan existerande barnen och de vuxnas relationer till varandra på ett sätt som inte innebär att ungarnas umgänge med den ena föräldrarna minskas eller - ännu värre - helt upphör. 

Det är ett uselt sätt att använda sig av minsta motståndets lag när ett barn protesterar (eller på annat sätt och av alla möjliga anledningar testar gränser) på det enda sätt som är tillgängligt för dem (hota med att "rymma") och gå dem till mötes och säga; "Visst, flytta du".  

Jag tycker inte att det är förenligt med gott föräldraskap att agera så.

• SupersurasunkSara
    Anonym (...) skrev 2013-07-22 08:52:58 följande:
    Min bonus sa samma sak när jag blev gravid med vårt, dock skulle han inte behöva dela rum, men han ville absolut inte ha ett syskon. Min sambo som mer än allt annat ville ha vårt barn tyckte att vill inte han komma hit mer så vill han inte, han kan välja själv.
    Till bonus sa han något i stil med "Väljer du att inte komma hit för att du ska få ett syskon kommer vi bli jätteledsna, men vi kan inte leva efter dina krav."
    Nu kommer bonus vh ist och och han har börjat tycka mer och mer om sin lillebror(nu 4 mån)

Han kanske tycker som TS och vill ha detta barnen, han kanske också anser att bonusen kan dela rum med sitt/sina syskon.
    Ett mycket bra sätt att förfara. Barn ska inte diktera föräldrarnas liv. Självklart ska man ta hänsyn, men inte in i absurdum och göra abort fast man inte vill! Vill den äldsta inte dela rum så får han komma på dagtid då. Det dröjer ju hur som helst länge innan den nya lilla måste ha eget rum, först 9 månader i magen sedan säkert ett år minst innan denne behöver ha annat rum och i början ändå bara att sova i, leka kommer denne göra där föräldrarna är ganska länge. Iaf vill de flesta barn det. 

Vad blir nästa krav? Att pappa ska skiljas från TS för att sonen inte orkar med det lilla syskon som redan finns? Man gör inte barnen en tjänst genom att gå med på deras orimliga krav, men däremot om man lyssnar på dem och gemensamt försöker komma fram till den bästa lösningen vilket inte innebär abort mot föräldrarnas vilja!    
  • Anonym (Bo trångt?)

Jag skulle aldrig gjort abort för någon annans skull.
    Jag skulle behållit barnet, oavsett hur boendet ser ut.
    Vi fick också ett oplanerat barn, vi hade båda barn sen tidigare som var i tonåren.
    Vi löste det genom att ha vårt lilla gemensamma barn i vårt sovrum.
    Små barn behöver inget eget rum.
    Nu är det snart dags för dom äldsta att flytta hemifrån, då får vårt barn eget rum.        

• SupersurasunkSara
    Anonym (Bo trångt?) skrev 2013-07-22 10:30:21 följande:
    Jag skulle aldrig gjort abort för någon annans skull.
    Jag skulle behållit barnet, oavsett hur boendet ser ut.
    Vi fick också ett oplanerat barn, vi hade båda barn sen tidigare som var i tonåren.
    Vi löste det genom att ha vårt lilla gemensamma barn i vårt sovrum.
    Små barn behöver inget eget rum.
    Nu är det snart dags för dom äldsta att flytta hemifrån, då får vårt barn eget rum.        

Precis. Det fungerar om man vill. Jag sov hos mina föräldrar tills jag var 5 år. Mina tre äldre (halv) systrar hade varsitt rum och när min lillebror skulle födas löstes det hela genom att den äldsta fick flytta hemifrån (inte utkastad, tillfrågad) då var hon 17 vill jag minnas. Jag fick eget rum, min bror fick bo inne hos mamma och pappa och strax flyttade den yngsta storasystern hemifrån också så då fick min bror eget rum.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-07-22 08:36:27 följande:
    + barn. Du KAN få barn efter 30 faktiskt. Jobbigare få separation och bli ensamstående morsa utan körkort bara för att du ställer din man inför krävande situationer.

Så du ser att jag och sambon kommer separera också? Om vi skulle separera skulle det snarare vara jobbigare för mig att mina föräldrar inte bor här än att jag inte har körkort.
  • Anonym (helena)

Helt ärligt. Ni väljer ett område i stället för en bra hemmamiljö för familjen? Hur tänker ni?

Jag skulle inte vilja bo 6 personer på 80 kvm så jag förstår sonen. Hur kan din sambo gå med på detta? Jag klandrar inte dig, att du inte sörjer den jobbiga bonusssonen. Men jag fattar inte hur pappan tänker, han verkar inte ha sina prioriteringar i ordning.

• Anonym (J)
    Anonym (helena) skrev 2013-07-25 07:50:09 följande:
    Helt ärligt. Ni väljer ett område i stället för en bra hemmamiljö för familjen? Hur tänker ni?

Jag skulle inte vilja bo 6 personer på 80 kvm så jag förstår sonen. Hur kan din sambo gå med på detta? Jag klandrar inte dig, att du inte sörjer den jobbiga bonusssonen. Men jag fattar inte hur pappan tänker, han verkar inte ha sina prioriteringar i ordning.
    Dom bor inte här heltid utan varannan vecka, kommer ev att bli varannan helg igen som tidigare.... Menar du att sambons son ska ha ett eget rum eller att vi måste ha större yta att röra oss på?
  • Mli 014
    Anonym (Hmm) skrev 2013-07-22 09:00:51 följande:
    Han har två barn sedan tidigare och är separerad....därför . Ren logik. Vad var anledningen till den familjens separation...ålder på barn...hade den mamman körkort...

Du vet själv bäst helheten i ditt liv och gör de val som funkar. Ville bara hjälpa till lite med att se helheten och inte bara den egna viljan. Lycka till

Så det är en större risk för separation om mamman inte har körkort?

Allt är möjligt om man har viljan och tänker lite.

Vi har precis köpt ett hus, med två barnrum och ett sovrum. Vi har två barn men vill gärna ha tre i allt.

"Varför inte köpa större från början?"

Fint läge, fint hus, bra pris och vi vill att barnen ska dela rum med varandra.

Nu sover ett och två ihop på ett rum, det andra är ett lekrum.

Jag delade rum som liten, det ger ett sammanhåll och förståelse och träning i att visa hänsyn.

När/om trean kommer kanske ettan behöver lite mer plats i och med skolstart etc, men sen när tv
  • Mli 014
    Anonym (Hmm) skrev 2013-07-22 09:00:51 följande:

Så det är en större risk för separation om mamman inte har körkort?

Allt är möjligt om man har viljan och tänker lite.

Vi har precis köpt ett hus, med två barnrum och ett sovrum. Vi har två barn men vill gärna ha tre i allt.

"Varför inte köpa större från början?"

Fint läge, fint hus, bra pris och vi vill att barnen ska dela rum med varandra.

Nu sover ett och två ihop på ett rum, det andra är ett lekrum.

Jag delade rum som liten, det ger ett sammanhåll och förståelse och träning i att visa hänsyn.
  • Anonym (helena)
    Anonym (J) skrev 2013-07-25 07:59:35 följande:
    Dom bor inte här heltid utan varannan vecka, kommer ev att bli varannan helg igen som tidigare.... Menar du att sambons son ska ha ett eget rum eller att vi måste ha större yta att röra oss på?
    Jag menar att ni väljer att sätta fler barn till världen än ni har plats för, för att ni måste bo i ett "fint" område. Alla måste välja här i världen. Om ni ska ha fyra barn boende hos er så får ni skaffa ett större boende. Det är inte rätt mot varken era gemensamma eller bonusbarnen att behöva tränga ihop sig på 80 kvm under flera års tid.

Men du vill inte flytta utan tycker det är bättre att barnen kommer mer sällan så ni kan ha er nya familj i fred. Att pappan går med på detta övergår mitt förstånd.
  • FrökenKanSjälv

Helena,
    Tänk om det är så att ts familj nätt och jämt har råd med en liten lägenhet i ett "medel"-område och att enda området där de skulle ha råd att bo större är ett seriöst problemområde? Det behöver ju faktiskt inte vara så att deras nuvarande område är värsta lyxen utan de kanske bara försöker undvika att barnen växer upp i ett värstingområde.

• Anonym (mm)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-07-25 12:14:08 följande:
    Helena,
    Tänk om det är så att ts familj nätt och jämt har råd med en liten lägenhet i ett "medel"-område och att enda området där de skulle ha råd att bo större är ett seriöst problemområde? Det behöver ju faktiskt inte vara så att deras nuvarande område är värsta lyxen utan de kanske bara försöker undvika att barnen växer upp i ett värstingområde.

Precis så tänkte jag med. Bor man i ett 'fint' område, men trångt, så ses man ner på av de 'fina' iaf. Trro det handlar om att bo i ett bra område, inte rikt, men bra så att barnen har det tryggt. TS, strunta i vad barnen säger, det rä de vuxna som bestämmer.
  • Pantera
    Anonym (...) skrev 2013-07-22 08:52:58 följande:

Jag tycker att det var väl talat av din man. Det var starkt gjort av honom att inte låta hans sons egoism styra och därmed påverka en hel familj negativt. En eloge till din man som hade styrkan att göra detta.
  • Pantera
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-22 09:12:46 följande:
    Ett mycket bra sätt att förfara. Barn ska inte diktera föräldrarnas liv. Självklart ska man ta hänsyn, men inte in i absurdum och göra abort fast man inte vill! Vill den äldsta inte dela rum så får han komma på dagtid då. Det dröjer ju hur som helst länge innan den nya lilla måste ha eget rum, först 9 månader i magen sedan säkert ett år minst innan denne behöver ha annat rum och i början ändå bara att sova i, leka kommer denne göra där föräldrarna är ganska länge. Iaf vill de flesta barn det. 

Vad blir nästa krav? Att pappa ska skiljas från TS för att sonen inte orkar med det lilla syskon som redan finns? Man gör inte barnen en tjänst genom att gå med på deras orimliga krav, men däremot om man lyssnar på dem och gemensamt försöker komma fram till den bästa lösningen vilket inte innebär abort mot föräldrarnas vilja!    

Precis!
Svar på tråden Kommer vi fixa ett barn till?