Har två 1 åringar och en 5 åring som är petiga med maten.Hjälp mig!
Mina två 1 åringar är petiga med maten och jag tror jag blir galen snart! De har aldrig varit stora i maten men nu tycker jag att det är riktigt jobbigt. De äter bara grejer som de gillar,typ bara en sort på burkmaten och viss plockmat som korv och pasta. De vill ej ha grönsaker eller den mat jag lagar och nu har n av dem blivit så petig att hon bara vill ha välling och saft. Jag har redan problem med deras storasyster som är 5 år och är extremt petig. Äter bara mat hon tycker om och vägrar äta nästan all kött och äter bara kokta majskolvar av grönsaker. Jag tycker att jag börjar bli en irriterad mamma då varje matsituation är jobbig och är rädd att mina 1 åringar kommer att bli som storasyster. Jag vill göra något åt detta då det kommer att bli jobbigt när de ska börja på dagis o inte vill äta maten där (så gör storasystern).Kan tillägga att jag o min man äter allt o vet inte varför de har blivit som de är men vi måste ju göra något fel då alla tre har samma problem.
Innan vägrade de äta om inte de kunde titta på youtube klipp vid matbordet men nu funkar inte detta heller och de blir bara petigare o mer frustrerade vid matbordet.
Min man tycker att vi ska erbjuda dem mat o om de inte vill ha så får de inget annat men det känns hemskt att "svälta ihjäl dem" tills de blir hungriga o man ser på dem att de är hungriga då de blir gnälliga. Är i dilemma....ska jag ge dem välling varje gång de inte vill äta så de får i sig något eller "svälta ihjäl dem" tills de äter det som erbjuds? Hur gör/gjorde ni andra? Ska jag servera olika typer v mat vid varje måltid?
Glömde nämna att de slänger mat på golvet när de inte vill ha.
Om någon har tips på hur jag ska göra eller har varit i samma sits så är jag tacksam. Är desperat,hjälp mig!!!