Notle skrev 2013-07-22 16:50:07 följande:
Alltså för min del så spelar det ingen roll, men känns som att nästa alla våra vänners barn som är runt 1,5-2 år inte har blöja under dagen.
Jag vet bara inte hur jag ska få honom o sitta på pottan o sen kissa i den också.
Det är ju inte så att en 1-åring går till pottan, sätter sig på den och kissar. För en del fungerar det att rutinkissa, dvs man sätter sitt barn på pottan då de vanligtvis kissar som t.ex. direkt när de vaknar, efter maten etc. och så kommer det ibland och ibland inte. Så småningom börjar de greppa vad potta/toalett innebär. Andra är svåra att potträna så man får helt enkelt vänta in dem tills de själva är med på det hela och tar ordentligt initiativ på egen hand. Andra i sin tur börjat potträna när barnet själv börjar tala om när det har kissat eller bajsat och därmed visar viss medvetenhet. Och så kan man så klart bara plocka blöjan rakt upp och ner och så ta en tid med mycket olyckor innan barnet börjar känna innan och förstå hur han/hon släpper på.
Och som sagt, självklart sitter även pojkar på potta och toalett. Ute kan det ju vara praktiskt att kunna stå och kissa när de blir äldre, men inne sitter de så klart på toaletten.