• Notle

Potträning? Hur och när?

Hur gamla var era barn när ni börja potträna dem och tog det lång tid tills de blev blöjfria. Sen får ni gärna komma med tips också hur ni gjorde. Har en pojk på 12 månader som jag skulle vilja börja potträna, men min man tycker han är för liten och att vi borde vänta lite. Och hur pottränar man en pojke? Känns som att det är lättare för flickor (i och med att se sitter på pottan) ;)

• Svar på tråden Potträning? Hur och när?
  • Queenie70

Pojkar sitter också på pottan fattar du väl?!

• Sarah3

Min moster sa, och hon har en hel hop med ungar, att när nattblöjan är nästan torr, då kan man börja med potträning.. Vår kille är 14 månader och vi kommer vänta ännu, nattblöjan alltid är supertung. Men sen finns det ju dom som rekomenderar att börja innan dom kan gå, så dom sitter istill. :)

• Lilla Fjun

Jag har två pojkar och "struntat" i att potträning dem. När den störste fyllde 3 år sa jag bara att när man är tre år använder man inte blöja längre och satte på honom kalsonger. Några enstaka olyckor första dagarna sedan hemt torr dagtid. Nattblöjan hade han ca ett halvår längre. För några veckor sedan kom lillkillen (2år9mån) och sa att han inte ville ha blöja på sig längre. Satte på nytt på kalsonger och hade massor av olyckor första dagarna. Nu helt torr dagtid, har kvar nattblöjan. Så har vi gjort. Många kämpar länge och det går inte så mycket snabbare för det. Vårt sätt har känts väldigt bekvämt och vi har sluppit kissolyckor överallt.

• Notle

Alltså för min del så spelar det ingen roll, men känns som att nästa alla våra vänners barn som är runt 1,5-2 år inte har blöja under dagen.

Jag vet bara inte hur jag ska få honom o sitta på pottan o sen kissa i den också.

• Queenie70
    Notle skrev 2013-07-22 16:47:37 följande:
    Nä, det fattar jag inte!!

Inte? Det var korkat.
  • Flickan och kråkan
    Notle skrev 2013-07-22 16:50:07 följande:
    Alltså för min del så spelar det ingen roll, men känns som att nästa alla våra vänners barn som är runt 1,5-2 år inte har blöja under dagen.

Jag vet bara inte hur jag ska få honom o sitta på pottan o sen kissa i den också.
    Det är ju inte så att en 1-åring går till pottan, sätter sig på den och kissar. För en del fungerar det att rutinkissa, dvs man sätter sitt barn på pottan då de vanligtvis kissar som t.ex. direkt när de vaknar, efter maten etc. och så kommer det ibland och ibland inte. Så småningom börjar de greppa vad potta/toalett innebär. Andra är svåra att potträna så man får helt enkelt vänta in dem tills de själva är med på det hela och tar ordentligt initiativ på egen hand. Andra i sin tur börjat potträna när barnet själv börjar tala om när det har kissat eller bajsat och därmed visar viss medvetenhet. Och så kan man så klart bara plocka blöjan rakt upp och ner och så ta en tid med mycket olyckor innan barnet börjar känna innan och förstå hur han/hon släpper på.

Och som sagt, självklart sitter även pojkar på potta och toalett. Ute kan det ju vara praktiskt att kunna stå och kissa när de blir äldre, men inne sitter de så klart på toaletten. 
  • gotaland

Alltså jag tror att det lättaste sättet är att börja träna el som någon tidigare gjort bara sagt att nu har vi inte blöjor längre är när barnet är moget. 12 månader på mitt barn hade varit helt kört, han hade fattat noll. Han är nu 2 år o tre månader o säger till ibland när han kissar i blöjan o oftast när han bajjat men jag har sagt till honom att kan du inte pröva o kissa i pottan men Neej säger han o jag kan ju knappt tvinga honom då blir ju dettta världens största grej. Häromdagen sa jag till honom när han var ute på gräsmattan utan blöja att om du vill kissa kan du göra det på gräsmattan o han tittade på mig skitkonstigt o sa neej o pekade på sin blöja...... ja ja han vill som sagt inte gå på potta än även om det hade varit skönt. Men sen när han fattar mer så kommer jag att göra precis som de gjort i en tidigare tråd bara säga att nu har vi inte blöjor längre utan bla bla.....

• isolande

Vi började när hon var 1 ½ ungefär, då hon började visa intresse för blöjbyten, kiss och bajs. Hon satt gärna på pottan men det kom aldrig nåt. Så när hon var drygt två så gjorde jag så att hon fick sitta och lägga pussel vid vardagsrumsbordet på pottan, när jag visste att hon inte kissat på länge.

Det gick av bara farten och hon blev jätteförvånad. Efter det gjorde jag samma sak varje dag och hade med klistermärken som hon fick klistra på pottan varje gång det hamnade kiss där. Hon fick även hjälpa till att tömma pottan och vinka hejda till kisset.  Nakenfis var hon jämt hemma och man fick vara snabb i början om hon pep minsta lilla om kiss.....Funkade klockrent. En månad senare bad jag dagis prova och se om hon ville gå även där och det funkade från dag ett, inte en olycka. Hemma däremot blir det en och annan då hon trotsar och inte vill gå ibland.

Bajsar gör hon dock i blöja än 2 ½ år gammal, och nattblöjan är kvar. kissar hon innan hon går och lägger sig är den dock oftast torr....

Svar på tråden Potträning? Hur och när?