• Anonym (förvirrad)

Hur kan 3 gynekologer säga så olika gällande provsvar?

Har fått olika "diagnoser" från 3 olika gynekologer.. en hävdar bestämt att jag har PCOS och ingen ÄL, en att jag inte alls har PCOS och att allt är i sin ordning och ÄL sker "bara fortsätta att försöka", en säger att det måste vara något annat (utredning fortsätter...) men att jag säkert inte har någon ÄL eller isf väldigt sällan. Är det någon som har råkat ut för samma?

Jag har regelbundens mens med 29 eller 30 dagar, ALLTID och har så alltid haft. Tempar och får alltid vid dag 19/20 en temphöjning strax under 30.. ca 27... Den håller i sig 5-6 dag, det kommer en mkt liten dipp och sen höjs den igen, tills dess att mensen kommer.  Lutealfas isf på 9-10 dagar. Vi blir inte gravida och jag har aldrig varit gravid. Vi har haft oskyddad i säkert 2 år snart även om vi inte försökte i början...

3 progesteron prov har på dag 21 varit 13,17,17.
    Testosteronprov och Androstendion är för högt, SHGB för lågt. Jag har inga PCO äggstockar.
    Prolaktin, LH, TSH,t4, t3 är alla inom läkarnas referensramar.

Kan man verkligen ha regelbundens mens och temphöjning men inte ha någon ÄL??

VAD GÖR VI NU? Någon som har en klok idé?

• Svar på tråden Hur kan 3 gynekologer säga så olika gällande provsvar?
  • Anonym (förvirrad)

ingen?? :(

• Anonym (Hjälp ändå?)

Får du utslag på ÄL-test hemma?

Lutealfasen är kanske lite kort? Jag kan inte detta med att tempa, körde själv med ÄL-test (testlagrets billiga) och upptäckte på så sätt att ÄL låg tidigare i månaden än vad jag trott, och sexet ska man ju ha innan ÄL för bäst chanser. Fast för oss krävdes ändå IVF, vi försökte hemma rätt många år och testade alla upplägg vad gäller att pricka ÄL men utan att lyckas.

Oavsett om de hittar ett fel på er eller inte så borde ni väl få hjälp, antagligen först pergotime och sedan, om det inte funkar, IVF.

• Anonym (Hjälp ändå?)

Mitt svar utgår från att ni har sökt hjälp på kvinnokliniken och är under "riktig" utredning. Man kan ju också välja att gå till en privat gyn och kolla olika saker, då finns kanske inte en lika tydlig handlingsplan som när man är inne i systemet på kvinnokliniken/reproduktionsmedicinsk avdelning.

• slamkrypare

Att läkarna säger så olika beror troligtvis helt enkelt på att kunskapen om PCOs fortfarande är liten på sina håll. Vissa gyn går endast på hormonproverna och struntar i de kroppsliga symptomen, andra går i första hand på symptomen och använder hormonproverna mest som bekräftelse. Och en PCOs-diagnos kan vara svår att sätta då det kan se så olika ut hos olika personer, har man inte alla de klockrena symptomen (dvs pco-utseende på äggstockarna, oregelbunden mens samt avvikande hormonprover) så kan en läkare som inte är så påläst inte alltid identifiera problemet som just PCOs utan letar kanske efter andra svar först.

Om ditt fall tänker jag spontant så här: Du har en regelbunden cykel. Du får en temphöjning som håller i sig till mensen börjar. (har du använd äl-tester också?) Jo, man kan säkert ha det och ändå ha utebliven ägglossning, men sannolikheten att du har ägglossning runt dag 19-20 är stor tycker jag.
    MEN!
    Dina progesteronprover har i så fall tagits för tidigt! För att få så säkert resultat som möjligt ska det tas ca en vecka efter förmodad äl för då är nivån som högst innan den vänder för att signalera att det är dags för blödning. I ditt fall har du tagit proverna dagen efter-max 2 dagar efter äl, klart att nivån är låg då när du precis har ägglossat. Du borde i mina ögon ta dem runt dag 25-27 för att få ett mer rättvisande resultat. 

Vet du några siffror på de andra hormonproverna? Även om de ligger inom normalspannet så finns det teorier om att de ska ha ett  visst förhållande till varandra också, tex om hormon "x" ligger högt (men ändå inom normalen) så bör hormon "y" ligga lågt, eller om det också ska ligga högt...jag kommer inte riktigt ihåg vilka det gäller och hur det ska se ut men det är inte alltid så enkelt som att normal nivå = inget problem. 
    Men å andra sidan, att dina manliga hormoner ligger högt kan ju stöka till det, och lutealfasen är kanske i kortaste laget så det är bra att du ska utredas vidare. Och nöj dig inte med svaret "det är bara att fortsätta försöka" om de inte hittar något fel utan då ska ni komma in i IVF-kön direkt istället!

Lycka till, hoppas ni får någon klarhet om läget snart! 

• Anonym (Ja)

Kan inte PCO men om du köper Clearblue ägglossningstest och testar minst 1ggr/dag så borde väl inte de visa fel? En duktig gynläkare kan väl se med ultraljud om du ägglossat? Visst du lär få springa på många gynbesök men man måste ju göra vad som krävs. Vid IVF så springer man ofta men ett besök tar inte många minuter.

Har du övervikt tycker jag du ska gå ner i vikt. Du kan annars prova att söka hjälp på IVF kliniker (tex Triangeln) i Danmark. Du behöver nog inte fullfölja att göra IVF men du kanske kan få utredningen och betala själv? Kolla även med försäkringskassan om de kan betala utredning i utlandet, så att du får snabbare hjälp. Ring annars runt till massa gyn och tills du hittar en bra.

Temphöjning funkar inte för alla. Det är därför ägglossningstest används.

Lycka till

Svar på tråden Hur kan 3 gynekologer säga så olika gällande provsvar?