• Slagathor

22 mån ligger och försöker somna...

Min flicka har fått nåt konstigt för sig på kvällarna. Visserligen inget jag uppfattar negativt men vill se om det är normalt eller ej. För det första så är hon en viljestark tjej som alltid visar vad hon vill. Tydligt. Och vi är så tillmötesgående vi kan.

Kvällstid. Hon är lättnattad, men nu har hon fått svårt att somna. Vi läser böcker, pratar om dagen och pussar god natt. Som vi alltid gjort. Inga problem. Sen går vi, den som nattat. Efter det somnar hon utan problem inom en kort stund. Hon går aldrig ur sängen. Men nu har hon börjat med att liggaoch leka, "läsa", sjunga o dyl i upp emot en timma. Dessutom kallar hon aldrig på oss. Hon ligger där nöjd, helt för sig själv i en timma utan nåt missnöje som hon talar om.

I början var vi förvånade och gick dit ibland och läste en till bok eller pratade. Men hon visar inget missnöje. Verkar ju som en ren lyx med ett självständigt barn på kvällarna va? Men är det verkligen normalt vid denna åldern?

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Svar på tråden 22 mån ligger och försöker somna...
  • Ramborg

Min flicka är lika gammal och har hållit på sådär då och då i över ett halvår. Om det går för lång tid så får hon en skvätt välling till, särskilt om hon ätit dåligt till middagen. Har hon inte bajsat på länge brukar vi kolla så blöjan är ok. Men annars får hon ligga där och prata om hon inte låter missnöjd. Jag vet inte om det är normalt men min flicka verkar nöjd med livet i allmänhet så jag funderar inte mer på det.

42.
  • Slagathor

Okej. Jo vi har försökt med välling igen. Det får hon annars vid läggdags. Men hon nekar det. Är i princip torr nattetid till skillnad mot på dagen. Så det är aldrig blöjan. Hon är bara...så himla nöjd. Inga protester. Jag är inte orolig, bara nyfiken på om det är vanligt förekommande. Tycker ju en sån liten inte borde vilja eller kunna roa sig själv så, men hon är väl trygg i sitt rum och säng antar jag.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Slagathor

:D och min ligger och leker med lampknappen och nynnar

• MrsC74

Vår dotter är 15 månader hon gör sådär ofta. Hon kan hålla på allt från 10-60 minuter.

• Slagathor

Jag blir lättad att det är fler. Det låter ju så ensamt att ligga för sig själv så. Kanske de små också har behov av egentid?

• Ramborg
    Slagathor skrev 2013-07-22 20:43:57 följande:
    Jag blir lättad att det är fler. Det låter ju så ensamt att ligga för sig själv så. Kanske de små också har behov av egentid?

Så kanske det kan vara? Jag gick in med lite välling och den drack hon upp, sedan vinkade hon och sa Hejdå, så då gick jag ut... hon pratar fortfarande.
    42.
Svar på tråden 22 mån ligger och försöker somna...