• sofsan

Vårdbidrag / Merkostanad

Våran son fick i våras diagnosen adhd. Året innan fick han diagnosen språkstörning men efter en utredning visade det sig att han har även adhd. Så vi har nu ansökt om vårdbidrag, skickade in ansökan i maj med sjukintyg. I morgon ska dom ringa från fsk och vi ska prata om vårdbidraget, jag ska även komplettera merkostnad. Hon sa att jag skulle räkna timmar vilket jag tycker är jättesvårt. Så nu hoppas jag att jag kan få lite tips och råd från er som fått vårdbidrag beviljat för barn med adhd.

Jag har läst att det finns dom som fått vårdbidrag beviljat men inget för merkostnaden, hur funkar det?

/Sofie 

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) www.sofsan.se/ (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100
  • Svar på tråden Vårdbidrag / Merkostanad
  • evolyn

Jag själv har haft svårt att komma upp i den summa som man måste för att få beviljat merkostnader, eller jag har kommit upp men sen har fk inte godkänt och avskrivit så jag har hamnat precis under den summan och jag känner själv att vid nästa ansökan så kommer jag inte ens ta upp merkostnader för det tar bara en massa energi. Nu har min son inte adhd och vi kanske inte alls har samma merkostnader. Fk har uträknat tex vad det kostar att tvätta en maskin osv så fråga imorgon så hjälper dom dig att räkna ut.

• sofsan

Så man kan få vårdbidrag fast att man inte kommer upp i summan för merkostnad, vilken summa är det?
    När jag prata med handläggare igår sa hon att hon trodde att vi kunde få 1/4 el 1/2.

Detta är verkligen en djungel! 

• evolyn

Ja du kommer antagligen bli beviljad vb, för att få merkostnader så har jag för mig att man ska komma upp till ca 9000kr.

• evolyn

Ja det är en djungel men jag börjar komma in i det nu, första året fick vi 1/4 i 2 år sen fick vi 1/2 i 1 år och nu fick vi 3/4 i 2 1/2 år vilket är jätte skönt för det tar sån tid och energi att göra nya ansökningar.

• sofsan

Hur gjorde du när du räknade ut hur många extra timmar du lägger på ditt barn? 

• evolyn

Jag räknade lite på hur våra kvälls och morgonrutiner ser ut, allt jag får göra med honom som jag inte gör med hans storebror.
    Samt tid man lägger på utredningar och behandlingar osv

• sofsan

Ok, vi räkna lite lätt igår och vi landar mellan 15-20 timmar extra i veckan. Anses det som mycket eller lite?

• sofsan

Sen vet inte jag riktigt vad man ska räkna med i dom extra timmar. Eftersom sonen är hyperaktiv och verkligen behöver aktiveras med olika sporter så lägger vi jättemycket tid på sånt, ska det räknas med?

• evolyn

Räkna med allting, om han inte hade varit så hyperaktiv så hade ni inte behövt att göra det.

• Jenita659

Det är inte merarbetet i timmar hon vill att du ska komplettera med? Merarbetet är det man får vårdbidraget för, inte vilka diagnoser barnet har. Du måste påvisa skillnaderna i tid jämfört m jämnåriga barn, inte med äldre barn. vi jämförde vår 6-åring med vår 3-åring i vad vi behöver hjälpa till med. och då är det 6-åringen som har urvecklingsstörning, autism och ADHD. Merkostnader är en annan del, det är för slitage på kläder, medicinkostnader, resor till habiliteringen / läkare, ökade tvättkostnader etc.

• sofsan

Det va nog kanske det hon mena när hon sa att jag skulle räkna timmar. Men det är jättesvårt då ingen dag är den andra lik. Men vi har uppskattat det till kanske 15-20 allt beror på vad vi ska göra i veckan. Och nu när han ska börja andra klass kommer det ta mer tid då han säkert kommer få mer läxor och det är just skolan och läxor som han har riktigt svårt för. Göra en lätt matteläxa kan i bland ta över en timma. Sen har han svårt för en massa andra saker...ska vi tex åka och handla måste jag förbereda honom på att vi ska åka iväg och det kommer ta tid och vi kommer få stå i kö. Ibland får vi fixa barnvakt för han kan bli så arg och få såna utbrott när vi är iväg.

• sofsan

Vi måste tex vara med på alla hans träningar, matcher, cuper och sammandrag med fotbollen och innebandyn vilket andra föräldrar inte behöver. Många av hans lagkompisar tar sig till och från träningarna själva eller samåker med kompisar och det skulle min son inte klara. Han behöver dels känna tryggheten av att nån av oss är där och hans impulsivitet gör att det ofta blir lite bråk/tjafs så nån av oss måste vara med och stötta.

Är det timmar som man kan räkna med också? Träning för honom är jätteviktigt just för att han är hyperaktiv och behöver verkligen den aktiviteten/stimulansen. 

• Little Ms Chatterbox

Sätt dig ner och gör en beräkning över en "värsta-dag". Från att han vaknar på morgonen, strul med kläder, frukost, att komma iväg till skola osv. Alla saker som kan gå fel. All tid som man kommer för sen eller som ni går upp tidigare för att hinna i tid. Beskriv vad ni gör en dag som inte är skoldag, vad ni gör för att stoppa galna infall, att ni är med barnet istället för att kunna ägna er åt eget, hushållsarbete eller bara ta det lugnt. 
    Beskriv eftermiddagarna efter skola när det har varit för mycket och allt går på högvarv eller bara skiter sig, beskriv kvällsrutiner och hur ni måste följa schema för att få dagarna att funka och om ni tränar något. Tex om ni arbetar på att han ska komma ihåg att spola, fälla ner toalocket,tvätta händerna, torka händerna stänga dörren in till toa osv... Allt tills han går och lägger sig, om det finns sömnstörning hur en kväll kan se ut när det tar 2-3 timmar för honom att somna eller vaknar flera gånger varje natt. 

Se till att ha ett block liggandes nära till hand några dagar och klottra ner stödpunkter när det varit något som du vill komma ihåg och sen fantiserar du ihop en dag av flera dagar, som Emils mamma skrev i den blå skrivboken

Tänk även på att ta med "udda" saker, eller sånt som du kanske inte tycker är något att ta upp. Tex om barnet inte är torr på natten att man kanske behöver lite extra salvor eller mer sängskydd, att ha 2 madrasser att variera med för tork osv. Alla bäckar små... Eller alla saker som går sönder för att barnet biter på saker, tröjärmar eller andra saker (min son bet på knapparna på fjärrkontrollen, den blev drägglig och gick sönder)
    Ta med slitage på kläder för att han kryper omkring mer än andr barn, klättrar och fastnar i saker så det gör sönder...

sofsan skrev 2013-07-23 10:58:23 följande:
    Så man kan få vårdbidrag fast att man inte kommer upp i summan för merkostnad, vilken summa är det?
    När jag prata med handläggare igår sa hon att hon trodde att vi kunde få 1/4 el 1/2.

Detta är verkligen en djungel! 

Ja-då det kan man få. För de med mycket omkostnader kan få bara merkostnadsdelen och tvärt om, bara VB men ingen merkostnadsdel. Eller båda delarna. 
    VB får man 1/4, 1/2, 3/4 eller helt sen kan man få merkostnad, tror det är 36% av prisbasbeloppet. och 62% för den högre delen.
    Med flera barn med funktionshinder kan man få mer än ett VB, dvs tex 1 och 1/4 för 2 barn. 
  • Nathalieeliasson

Sofsan: hur gick det? Våran 6-åriga son har oxå nyligen fått diagnosen adhd. Väntar på besked från försäkringskassan

• sofsan
    Nathalieeliasson skrev 2013-10-08 16:13:53 följande:
    Sofsan: hur gick det? Våran 6-åriga son har oxå nyligen fått diagnosen adhd. Väntar på besked från försäkringskassan
    Förlåt för sent svar! Vi fick inget för merkostnaden däremot fick vi 1/4 i vårdbidrag. Sen har vi en extra försäkring på alla våra barn vilket gjorde att vi fick en rejäl summa från försäkringsbolaget efter det att vi fått vårdbidrag. Hoppas ni fick igenom erat också!
Svar på tråden Vårdbidrag / Merkostanad