Kajak med barn?
Någon här inne som har erfarenhet av att paddla kajak och barnet sitter med i mittsittbrunnen?
Skriv gärna och berätta!
Någon här inne som har erfarenhet av att paddla kajak och barnet sitter med i mittsittbrunnen?
Skriv gärna och berätta!
Jag tror att du kan få mer livliga svar på den frågan på www.utsidan.se
Jag skulle inte göra det, känns som stor risk att det blir svårt att komma ur sittbrunnen om man skulle gå runt.
Javisst, vi har gjort det!
Finns som sagt trådar på Utsidan också, de flesta rekommenderar VKVs Yoo-A-Kim, men vi och några vänner har varsinn Tahe Marine Tandem Maxi som funkar jättebra och är mer kajak än pråm...
Vi har byggt ett räcke runt mittbrunnen så att minstingen inte skall hoppa över bord alltför lätt, ungefär som på den här sidan, fast i trä: www.esping.net/gilloga/contents/gilloga.htm
Två lite mindre barn får plats fint i mittbrunnen, våra vänner paddlar ibland med två i mittbrunnen och största barnet (8 år) sittandes i bakpackluckan (dvs 5 i kajaken!). Funkar kanon.
Man får ju anpassa sina turval efter väder och vind, men om man ger sig ut i ok väder, och är någorlunda paddelvan är ju risken att gå runt ganska liten i en såpass stor och stabil dubbelkajak. Om går man runt kommer ju barnet falla ur... (Barnet skall så klart ha flytväst och inte sitta fast.)
Jag missförstod dig, TS. Trodde att du menade att barnet skulle sitta tillsammans med dig i den vanliga sittbrunnen. Det skulle jag inte göra.