• WannabePappa

Hon steriliserade sig och ångrar sig

Hejsan
    Jag är 30 år barnlös man som bor ihop med en kvinna som är 32 år gammal.
    Hon bestämde sig efter två barn att steriliserade sig för ett par år sedan.

Det är dock något hon ångrar och vi vill ha gemensamma barn.
    Jag har själv känt i över tio års tid att jag vill ha barn, men nu dem två senaste åren har det blivit så oerhört viktigt och jag mår jättedåligt över känslan att nått så viktigt saknas i mitt liv.

Jag är mycket barnkär och har levt ihop med kvinnor som har tidigare barn vilket jag tycker är helt okej, men det blir aldrig ens egna barn.
    Dessutom försvinner barnen också vid en skilsmässa vilket kan smärta minst lika mycket om inte mer än att mista själva kvinnan.

Vi har läst en del om IVF behandling men har inte direkt hittat några jätteklara svar.
    Finns det någon med liknande problem eller erfarenhet? 

• Svar på tråden Hon steriliserade sig och ångrar sig
  • Ellie

Det beror på hur hon steriliserat sig. Om hon tagit bort hela livmodern går det ju inte för henne att vara gravid. Om hon däremot genomgått någon av de vanligaste metoderna; klippa av äggledarna eller ärra ihop äggledarna med hjälp av speciella spiraler, så är det fullt möjligt att ni skaffar barn ihop, men bara med hjälp av IVF.

Man skulle behöva stimulera henne med hormoner så att hon producerar fler mogna ägg under en månad, sedan plocka ut dessa ägg och befrukta med dina spermier på laboratoriet. Man odlar dessa några dagar och ser om det tar sig. Hon får i så fall tillbaka ett befrukat ägg (embryo) som sätter sig fast i livmodern om ni har tur.

Eftersom sterilisering är frivilligt så får man (enl 1177 på nätet) inte IVF bekostat av landstinget. Jag kan inte med säkerhet säga att detta gäller i ert fall eftersom du inte har barn alls. Annars får ni vända er till privatklinik.

Svar på tråden Hon steriliserade sig och ångrar sig